Hoewel ik een vaste baan als verkoper heb wil ik volgend jaar graag +/- 2 maand vrijwilligerswerk doen in Afrika. Gelukkig is dit te regelen met mijn werkgever d.m.v. onbetaald verlof.
Ik heb een diploma als onderhoudsmonteur maar wil graag wat doen met (kansarme) kinderen! Ik ben zeker niet vies van hard werken maar wil graag wat betekenen voor de kinderen daar.
Nu ben ik al een tijdje aan het rond kijken op internet, maar door de vele organisaties en projecten zie ik door de bomen het bos niet meer.
Kunnen jullie mij wat informatie of tips geven over goede organisaties of instellingen met zulke projecten? (Of met wie ik contact kan opnemen) Ook jullie eigen ervaring met dit soort werk hoor ik graag van jullie!
Kijk eens op www.siw.nl . SIW is een stichting die al meer dan 50 jaar op een professionele wijze vrijwilligers uitzendt. In afrika bieden we projecten in maar liefst 8 landen (en ook in vele andere landen over de hele wereld).
We doen dit zonder winstoogmerk en met de inzet van 80 vrijwillige medewerkers. Mocht je interesse hebben dan kun je natuurlijk altijd bellen of mailen ([EMAIL=“info@siw.nl”]info@siw.nl) met al je vragen.
Wat mooi om te horen dat je 2 maanden vrijwilligerswerk wilt gaan doen in Afrika. Fijn dat je werkgever er ook achter staat. Twee maanden is een mooie periode, dan kan je echt wat betekenen. Zeker als je met kinderen wilt gaan werken, is 2 maanden fijn, omdat je een band opbouwt met de kinderen.
Via Stichting Commundo kan je naar Oeganda en Zuid-Afrika, waar we een aantal projecten hebben geselecteerd, die wij persoonlijk kennen en waarvan wij zeker weten dat je daar een nuttige bijdrage aan kunt leveren. We kiezen dus bewust voor een beperkt aantal landen, zodat we van alle projecten die we aanbieden weten dat deze zinvol zijn en ook aansluiten bij de wensen van de lokale bevolking. In Oeganda kan je bijv. kiezen om in een klein dorpje te verblijven en daar zijn ze altijd erg blij met vrijwilligers. Je kan daar een mix aan verschillende werkzaamheden doen, van lesgeven op de school, sport en spel activiteiten met de kinderen, tot klussen doen om het dorp tot ontwikkeling te brengen (schilderen school of ander gebouw, bouwen van een koeienstal of speeltuin, hele praktische dingen die de mensen zelf aan geven nodig te hebben).
Ook kan je in Oeganda in een wat grote plaats verblijven, waarbij je kunt kiezen om op en school te werken (Engels oefenen, maar ook sport en spelactiviteiten met de schoolkinderen) of je kunt in een weeshuis helpen.
Overigens is Oeganda erg arm, dus je werkt zeker met kansarme kinderen.
Voor Zuid-Afrika zijn er ook meerdere mogelijkheden, van verblijf in een plaatelandsdorp dat afgelegen ligt en veel armoede kent, tot werken met kinderen in townships in grote steden.
Je kunt op onze website www.commundo.nl kijken voor de mogelijkheden en prijzen. De sociale projecten met kinderen in Zuid-Afrika staan nog niet op de website, dus mocht je daar interesse in hebben, kan je het beste mailen naar info@commundo.nl. We leveren altijd maatwerk, wat inhoudt dat jij aangeeft wat je voorkeur is, waar je interesses liggen en dan kunnen we je specifieke vraag voorleggen aan de partner in het betreffende land.
Succes bij het vinden van een passend vrijwilligersproject!
Wat goed om te lezen dat je vrijwilligerswerk wilt gaan doen. Ik werk zelf bij Activity International in Enschede en wij bieden verschillende mogelijkheden aan. Ik kom zelf nét terug uit Zuid-Afrika en Mozambique, in Mozambique heb ik een vrijwilligersproject bezocht (Vilanculos). Naast Mozambique bieden wij ook projecten aan in allerlei andere (Afrikaanse) landen. Mocht je meer informatie hierover willen hebben, bel of mail dan gerust een keer ([EMAIL=“yvette@activityinternational.nl”]yvette@activityinternational.nl of 053-4831040). Je mag natuurlijk ook altijd een keer langskomen op ons kantoor in Enschede.
Heel veel succes in ieder geval met je plannen en misschien tot ziens/spreeks!
Gaaf dat je vrijwilligerswerk wilt gaan doen! Ik ben zelf vrijwilliger geweest in 2006 in Kenia en ben sindsdien al 9 keer terug geweest in Kenia. Je kan mijn reisdagboek lezen op www.inekeinafrika.nl of mijn blog lezen op www.doingooodinafrika.nl
Naar aanleiding van de vele reizen naar Kenia en het vrijwilligerswerk dat ik zelf gedaan heb ben ik afgelopen jaar gestart met Doingoood, zie www.doingoood.nl. Een kleine, professionele organisatie voor projecthulp in Afrika, vooral met kansarme kinderen. En heel belangrijk… tegen de laagst mogelijke tarieven.
Je bent van harte welkom op onze informatie bijeenkomst op 18 september of 23 oktober van 10 tot 12.30 uur, dit is geheel kosteloos en vrijblijvend. Dan hoor je meer over het vrijwilligerswerk, het verblijf en de begeleiding ter plaatse.
Aanmelden en meer informatie vind je op www.doingoood.nl
Ik begrijp heel goed dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn heel veel organisaties die vrijwilligerswerk aanbieden in Afrika.
Het beste advies dat ik je kan geven, is goed na te denken over wat je precies wilt. Je weet al dat je graag met kinderen wilt werken, maar weet je misschien ook al in welk land(en)? Dat helpt de keus beperken. Spreek je bijvoorbeeld Frans (of zelfs Portugees), of ga je liever naar een Engelstalig land? Heb je “iets” met West-Afrika, of droom je je hele leven al van een safari in Tanzania?
Als je eenmaal een land en een type project hebt, ben je al een stapje verder. Dan moet je nog een goede organisatie vinden. In mijn ogen is een goede organisatie betrouwbaar, houdt rekening met de lokale behoeften en transparant over de kosten. Informatie hierover kun je vinden op hun websites, maar stel ook gerust vragen over dingen die je belangrijk vindt en waarover je geen informatie vindt op de websites.
Voluntá, de organisatie waar ik voor werk, heeft in Afrika op dit moment alleen projecten in Kenia. We hebben daar een aantal projecten in opvanghuizen voor wezen en kansarme kinderen, maar gezien jouw achtergrond zou het misschien ook leuk zijn om eens te onderzoeken of je iets in de richting van beroepsopleidingen voor kansarme jongeren zou kunnen doen. Kijk eens rond op www.volunta.nl en/of mail me op info@volunta.nl.
Kan je door de bomen het bos niet meer zien op internet, komen ze hier ook al als aasgieren op je af. Om dan nog maar een berichtje toe te voegen: ik ben zelf een paar maanden naar Peru geweest en de organisatie waarmee ik was, is ook actief in verschillende landen in Afrika. De reis en het werk zelf waren geweldig en ik ben ook erg tevreden over de organisatie. Alles was makkelijk geregeld; ophalen van het vliegveld, introduceren bij je gastgezin, eerste dag naar je werk brengen etc. Bovendien heeft elk land haar eigen kantoor dus is er altijd (24/7) iemand aanwezig om vragen te beantwoorden of te helpen met andere problemen (ziekte komt nogal vaak voor). Verder zijn er vaak veel andere vrijwilligers om je vrije tijd te helpen invullen. Kijk zelf maar even op http://www.projects-abroad.nl
Succes met kiezen!