Hallo allemaal,
Ik vertrek van 15 oktober t/m 13 november (voor de zoveelste keer) maar dit keer met mijn vriendje naar Argentinië om deze keer eindelijk Patagonië eens tegoei te doen. De internationale ticketten zijn zo goed als geboekt, maar voor de binnenlandse vluchten twijfel ik nog omdat ik niet weet wat ik met ‘cueva de las manos’ moet aanvangen, dus totdat ik er uit ben, wil ik liever niets vastleggen. Bovendien heb ik gehoord dat de binnenlandse vluchten (vluchturen) constant wijzigen?
Heeft er iemand een idee hoe we de grotten het best kunnen bereiken (zonder al te veel tijd te verliezen) en is het echt de moeite?
kunnen we van El Chaltén naar Perito Moreno (het stadje) of Bajo Caracoles of iets anders in de buurt met een bus? Ik las dat Chaltén travel bussen heeft, maar die rijden enkel op de even of oneven dagen en ze bezoeken cueva de las manos niet als de reis van het zuiden naar het noorden gaat.
Zijn er andere busmaatschappijen die tot ginder (of een stad ‘in de buurt’) rijden? Zo ja, vertrekken die vanuit El Chaltén of vanuit El Calafate? Of indien dit niet mogelijk is, zou het te doen zijn om een 4x4 te huren in El Chaltén of El Calafate, naar boven te rijden (het noorden) en hem een paar dagen later in Esquel of Bariloche te laten? Ik heb gehoord dat het heel veel geld kost om een auto ergens anders ‘achter te laten’. Geen idee ook niet van de huurprijs. Bovendien weet ik ook niet goed wat je hier in België moet doen om aan een internationaal paspoort te geraken (maar dat kan ik nog wel uitzoeken).
In een oude lonely planet las ik dat je de grot ook via een excursie vanuit Comodoro Rivadavia kan maken. In principe zouden we van Trelew met de bus naar Comodoro Rivadavia kunnen gaan, maar het zou stom zijn om daarna weer terug naar daar te moeten, want vanuit comodoro rivadavia zijn er blijkbaar geen vluchten naar Ushuaïa en als er geen busmaatschappij is die vanuit Perito Moreno (in de buurt van de grot) naar El Chaltén of El Calafate rijdt, dan verliezen we ook veel tijd.
Weet er iemand hoe we dit het best zouden kunnen doen? Of is er een mogelijkheid om vanuit Perito Moreno (stadje) daarna de grens over te steken naar Chili, daar omhoog te gaan (met openbaar vervoer), Chiloé te doen en via Puerto Montt naar Bariloche te gaan en hoeveel tijd zouden we daarvoor moeten uittrekken?)
Verder lijkt de boottocht van Puerto Natales naar Puerto Montt mij ook wel leuk (en duur). Weet er iemand hoeveel tijd die toch in beslag neemt, hoeveel het kost en welke dagen de boten uitvaren? Stopt die boot dan ook op het eiland Chiloé?
Momenteel heb ik de volgende route in gedachte:
Het is zo dat we neuqén cap., puerto madryn (valdés + puerto tombo), ushuaïa, el calafate (gletsjers, el chaltén, torres del paine), cueva de las manos en eventueel Chiloé, Puerto Montt, Bariloche ook willen doen. Chiloé en Puerto Montt wil ik eventueel nog wel laten vallen omdat dat niet zo ver van Neuquén ligt en ik (we) er toch nog terug naar toe gaan.
dag 1 in BA aan te komen, de nachtbus naar Neuquén te nemen
dag 2 Neuquén
dag 3 Nqn
dag 4 Nqn, nachtbus naar Puerto Madryn
dag 5 punta loma + el doradillo + eventueel museum over fauna en flora + excursies of mogelijkheden voor valdés en punta tombo met eventueel playa union te bekijken
dag 6 valdés (waarschijnlijk met excursie rondrit van het eiland + boottocht voor de walvissen te bekijken)
dag 7 punta tombo met eventueel playa union erbij (als die excursie van die dolfijnen-mini orka’s doorgaat) en dan 's avonds de vlucht van Trelew naar Ushuaïa
dag 8 Ushuaïa excursies boeken, misschien naar de vuurtoren wandelen (of het uitzicht op de vuurtoren)
dag 9 Ushuaïa beagle kanaal
dag 10 Ushuaïa nationaal park (wandelen)
dag 11 vlucht Ushuaïa - El Calafate, ter plaatse bekijken welke excursies en busuren enzo we nodig hebben voor de volgende dagen
dag 12 perito moreno gletsjes + mini trekking
dag 13 upsala gletsjer (eventueel die boot nemen met overnachting of is dit niet de moeite?)
dag 14 misschien boot met overnachting? (en als we dit niet doen, dan hebben we een dag extra om in Neuquén te blijven of iets anders te doen)
dag 15 bus naar Puerto Natales, overstappen op bus naar torres del paine
dag 16 torres del paine
dag 17 torres del paine
dag 18 bus terug naar El Calafate (zelfde dag nog door naar El Chaltén - Fitz Roy park?)
dag 19 ofwel bus van El Calafate naar El Chaltén ofwel al een dag in het park wandelen
dag 20 nog wandelen
dag 21 kunnen we van El Chaltén naar Perito Moreno (het stadje) of bajo caracoles of iets anders in de buurt met een bus? Ik las dat Chaltén travel bussen heeft, maar die rijden enkel op de even of oneven dagen en ze bezoeken cueva de las manos niet als de reis van het zuiden naar het noorden gaat.
dag 22 cueva de las manos
dag 23 onderweg van cueva de las manos richting Bariloche
dag 24 Bariloche (of omgeving)?
dag 25 Bariloche
dag 26 vlucht van Bariloche naar Buenos Aires
3 laatste dagen: verblijf in Buenos Aires
Ik geraak er echt niet uit. We zullen sowieso keuzes moeten maken, maar die cueva de las manos trekt me zo hard aan en Chiloé, Puerto Montt en zelfs Bariloche moeten we niet per sé gedaan hebben, omdat we dat eingelijk beter een volgende keer te goei doen.
Hopelijk kan er iemand mij (ons) helpen! Als er iemand een andere routevoorstelling heeft … die is altijd welkom. We willen wel maar maximum 3 of 4 binnenlandse vluchten nemen.
Alvast bedankt!
Lien