Hoe het beste te rijden naar en van Maun

Wij zijn momenteel druk bezig met het boeken van onze reis door Botswana en Namibië in mei 2015.

We zitten alleen een beetje klem rond maun en hopelijk kunnen jullie ons van advies voorzien.

Om zoveel mogelijk dagen te besparen zoeken we eigenlijk de snelste weg om van Johannesburg naar Maun te rijden. Onze interesse ligt voornamelijk in Noord / midden Botswana en Namibië en dus willen de rest puur gebruiken om doorheen te rijden naar Maun.

We hebben nu het volgende in gedahten maar we hebben geen idee of dit mogelijk is :

Johannesburg -> tomburke (grens Botswana)
Tomburke -> serowe -> Maun
Maun
Maun
Maun-> gweta
Gweta -> Kasane

De rest van de reis hebben we een lekker schema gemaakt alleen het begin hebben we dus nog niet helemaal uitgevogeld. Het mooiste was 1 nacht extra maar die hebben we helaas niet.

Hoop dat jullie ons van advies kunnen voorzien of dit haalbaar is.

Hallo Guido,

De trip van Joburg naar Tomburke en de dag nadien via Serowe naar Maun is goed te doen. Je zou zelfs ipv Tomburke in Palapye of Serowe kunnen logeren (gaan jullie kamperen of in hotels / lodges slapen?).
De rit via Serowe naar Maun is veel beter dan via Francistown. De weg is goed, amper verkeer, wel even opletten met de koeien en ezels op de weg.

De rit van Maun naar Kasane: Is er een speciale reden om in Gweta te overnachten? Indien het gewoon om te slapen is, zouden jullie ook rechtstreeks van Maun naar Kasane kunnen rijden indien nodig. Het is 600 km, maar mits vroeg vertrekken wel goed te doen. En tegenwoordig is de weg van Nata naar Kasana opnieuw aangelegd dus daar kan je ook vrij behoorlijk over rijden.

We willen overnachten in lodges. We komen pas sochtends aan in Johannesburg dus van daar dat we niet helemaal naar series gaan.

Ons plan is dan ook om als één van de eerst de grens over te gaan. Heb je enig idee hoe lang het rijden is van tomburke naar maun?

De reden voor gweta is dat we heel graag de meerkat tour op de pan willen doen. We denken er zelfs over hier 2 nachten te blijven om een lekker rustig moment te pakken.

We moesten ergens een dag inleveren en hebben besloten om dit op de caprivi strook te doen. We gaan nu eigenlijk in 2 dagen vanmadame naar etosha met een tussenstop in bagani halverwege. Lang rijden maar wel goed te doen als we op tijd vvertrekken heb ik hier gelezen.

Weet je zo of er ook voldoende tankstations op de weg naar maun zitten?

De grens opent om 6 uur en normaal zullen jullie dan in de namiddag wel ergens aankomen in Maun. Het is ongeveer 700 km vanaf de grens. Maar zoals gezegd, de weg is goed, maar te snel rijden zou ik niet doen wegens het grote aantal dieren die op de weg kunnen staan of plots oversteken. Wij rijden gemiddeld 80 - 100 km/uur daar.

Ik zou zeker nog eens tanken in Serowe, vandaar is het nog ongeveer 550 km naar Maun. Ik ben niet zeker als er benzine stations tussenin liggen. Wij kunnen die afstand rijden zonder tanken. Het is een vrij eenzame weg, je ziet amper dorpjes, en amper verkeer, dus ik kan het echt niet zeker zeggen.