Hoe kunnen we "Maun" inpassen in onze reis?

Mijn vriendin en ik gaan in november beginnen aan een reis van 3,5 maanden. :biggrin:
Eerst gaan we 4,5 week naar het zuiden van Afrika, daarna vliegen we naar Azië.
Deze tickets zijn al geboekt.

In Afrika willen we het volgende zien:

• Aankomst in Johannesburg
  • 1,5 week omgeving Maun: Okavanga / Kalahari / Salt Pans
  • 1,5 week Namibië: Etosha / Swakopmund / Sossusvlei / Fish River Canyon
  • 1 week omgeving Kaapstad
  • Vertrek van Kaapstad

We twijfelen nog over hoe we dit willen gaan doen:

1. Auto huren in Johannesburg en de hele route (Jo’burg -> Maun -> Etosha -> Fish River Canyon -> Kaapstad) met de auto doen. We huren dan géén 4x4 omdat dit te duur is voor 4,5 week.
  2. Een vlucht van Johannesburg naar Maun. Dan in Maun een auto (of 4x4?) huren voor 1 week. Dan een vlucht van Maun naar Namibië. Dan opnieuw een auto huren voor de rest van de reis. Ik moet nog uitzoeken of dit betaalbaar is ivm de twee extra vluchten en de one-way fee voor de autohuur in Namibië.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.
Vooral over hoe we het stuk Maun het makkelijkst in deze reis in kunnen passen.
Qua budget heeft optie 1 de voorkeur, ik weet alleen niet of dit makkelijk te doen is.

• Is Johannesburg-Maun in 2 dagen te doen met de auto?
  • Is Maun-Etosha in 2 dagen te doen met de auto
  • Is een 4x4 nodig in Maun (reistijd: november / december)?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen / aanbevelingen!:slight_smile:

Hoi Ron,

In 4,5 week is het op zich best mogelijk om de route die je in je hoofd hebt af te leggen. Er zullen af en toe wat lange reisdagen tussen zitten maar daar ontkom je niet aan. Johannesburg - Maun (ongeveer 1100km) en Maun - Etosha (ongeveer 1200 km) zouden praktisch gezien mogelijk moeten zijn om in 2 dagen te overbruggen, dat is ongeveer 600 km rijden per dag over, over het algemeen goed geasfalteerde wegen. Hoe zie je die 1,5 week in omgeving Maun? Wil je dan kiezen voor 1 vaste verblijfplek in Maun en van daaruit excursies doen? Dit lijkt mij persoonlijk niet de beste optie gezien de bestemmingen die je erbij noemt. De Kalahari en de Makgadikgadi zoutpannen (ook Kubu Island?) zijn geen bestemmingen die even makkelijk vanuit Maun zijn aan te rijden. Veel safarigangers gebruiken Maun hooguit als plek om voorraden in te slaan op weg naar of op de terugweg van Moremi, Chobe, Kalahari en Makgadikgadi Pans waar ze dagen zo niet weken in de wildernis hebben gekampeerd. In en om Maun liggen een aantal uitstekende lodges waar je zowel letterlijk als figuurlijk even bij kunt tanken na alle “ontberingen”. Voor de plekken die je noemt is een 4x4 ook zeker een must omdat je zonder 4x4 afhankelijk zult zijn van dure georganiseerde excursies naar bijvoorbeeld Moremi Game Reserve omdat je hier zonder 4x4 niet eens in mag (als ik het me goed herinner).

Voor de rest van de route is een 4x4 niet perse een must maar het reist wel een stuk prettiger.

Als je geen 4x4 wilt huren zou ik persoonlijk niet via Maun reizen maar vanuit Johannesburg naar Kasane in het noorden rijden en daar een week een mooie betaalbare lodge boeken om van daaruit tochten per boot of 4x4 te maken in Chobe National Park en bijvoorbeeld ook Victoria Falls in Zimbabwe te bezoeken. De vele lodges in Kasane zoals Chobe Safari Lodge kunnen dit prima voor je regelen en dit is ook nog relatief betaalbaar. Vanuit Kasane kun je vervolgens via de Caprivistrip in Namibie naar Etosha rijden.

Wil je echt per kano de Okavango Delta verkennen en in Moremi of de Kalahari game drives maken en overnachten dan moet je de dure 2e optie nemen, al schat ik in dat je dan meer geld kwijt bent dan wanneer je voor de hele periode van 4,5 week een 4x4 huurt vanuit Johannesburg. Die 4x4 met daktent zou je ook de mogelijkheid bieden om op de goed betaalbare en vaak goed uitgeruste campings in vooral Namibie te overnachten.

Succes met de verdere planning!!

Gr. Michel