Hoe en wat te doen? china, thailand, indonesie, australie, nieuw zeeland en Amerika!

Hey allemaal! het is nu gegarandeerd, mijn vliegtickets staan geboekt, nu alleen nog een globaal andere planning voor wat ik ongeveer wil gaan doen.
Ik vertrek 15 januari richting beijng, hier wil ik sowieso de chinese muur zien, de res tvan de opties staan nog geheel open.
dan op 5 feb vlieg ik door naar Thailand. In thailand wil ik ong 1 maand blijven, daarvandaan door naar Indonesie, hier wil ik het liefste langs bali en jakarta gaan. heb ik ook weer 1/ anderhalve maand voor. Vervolgens heb ik een binnelandse vlucht naar Singapour, hier wil ik eventueel ook nog even rondstruinen voor zo een 2 weken, misschien alleen vanwege de doorvlucht, hangt er vanaf of er ies te doen is!
dan vanaf singapour dor naar Australie, hier ga ik bakcpackend van Melbourne naar sydney reizen en vanaf sidney een vlucht naar Christchurch. Vanaf christchurch door naar Auckland. ik heb voor australie ong 3 maanden en ook voor nieuw zeeland, aangezien ik daar veel wil couchsurfen en werken tegen kost en inwoning.
vervolgens vlieg ik door naar zSanfransisco, dan ga ik in Amerika ee auto huren en zal ik langs het yellow stonepark gaan en dan vlieg ik terug naar Nederland vanaf Los Angeles.

Het gaat dus een behoorlijke reis worden van ongeveer 10 maanden!
Heeft er iemand nog tips over bijv visum, vaccinaties, excursiemogelijkheiden voor een low budget, leuke hostels ofzo en natuurlijk de dingen die ik gezien MOET hebben op alle bestemmingen!

Ik heb in ieder geval genoeg tijd en wil geen vaste planning maken en vooral zien waar ik uit ga komen, alleen deze vluchten liggen vast meer nog helemaal niet!
graag hoor ik handige info!

alvast ontzettend bedankt, groetjes suus

Je planning is reëel, dat is een goed begin! :slight_smile:

China: visa moet je in NL regelen. Houd er rekening mee dat het koud is in de winter! Maar een trekking over de muur in de sneeuw lijkt de geweldig! Ik zou wel bergschoenen mee nemen, het kan glad zijn. Hier mijn verslag van een wandeling over de muur (in de zomer): IkReis - Beijing. Verder vond ik het zuidwesten van China heel mooi, de provincie Yunnan. Ik ben niet zo van de grote steden (lastig in China), maar de panda’s in Chengdu en het terracottaleger in Xi’an zou ik niet overslaan.

Thailand: Als je een vliegticket hebt als bewijs dat je Thailand verlaat, krijg je een visumvrije entree (stempel in je paspoort) voor 30 dagen. Ik zou in ieder geval naar Bangkok, Chieng Mai, Chieng Rai, Ayathaya en Kanchanaburi gaan. En misschien ook wel een eiland om op te warmen na China :wink:

Indonesië: Als je een ticket het land uit hebt, kun je een visum voor 30 dagen krijgen on arrival. Kosten zijn US$ 25. Dit kan je verlengen tot 60 dagen, maar het is makkelijker en goedkoper om een visum voor 60 dagen vantevoren te regelen, bv in Thailand. Je hebt altijd een ticket het land uit nodig!!! Air Asia vliegt betaalbaar van en naar Indonesië, hoe eerder je boekt hoe goedkoper.

Als je anderhalve maand in Indonesië bent, kun je meerdere eilanden bezoeken. Je kan bv van BKK naar Medan vliegen, in noord Sumatra vulkanen en orangutans zien, en dan naar Java vliegen en oversteken per boot naar Bali. Jakarta is trouwens een vreselijke stad! Andere routes in Indonesië zijn uiteraard ook mogelijk. Indonesië is m’n favoriete land, op IkReis - Route Indonesië: de leukste voorbeeldroutes (verder dan Java en Bali) staan m’n reisverslagen.

Van Bali naar Singapore is uiteraard geen binnenlandse vlucht - Singapore is een buurland! Visum krijg je gratis bij aankomst. 14 dagen voor Singapore is erg lang, Singapore is niet meer dan een grote stad. Na 4-5 dagen heb je het wel gezien.

De overige landen die je wilt bezoeken heb ik nog niet bezocht. Voor hostels raad ik je de LP aan.

Vaccinaties: ga langs de GG&GD voor een persoonlijk advies, zeker bij een lange reis! Waarschijnlijk heb je in ieder geval hepatitis À en B, DTP, en buiktyphus nodig.

Met 3 maanden in Australië moet je toch wel meer kunnen zien dan alleen het stukje tussen Melbourne en Sydney? Of ga je echt vooral werken? Wat voor soort werk zoek je? Heb je een working Holiday Visum?
Wanneer ben je in Australië? Als ik snel even tel, lijk je daar in hun winter te zijn… dan kan het veel regenen en best een beetje koud zijn daar in het zuiden (10-15 graden… en in veel hostels / huizen geen goeie verwarming). Misschien kun je beter naar het noorden gaan waar het klimaat anders is.

In Indonesië zou ik je ook aanraden om meer te zien dan alleen maar Jakarta en Bali. Jakarta is een grote stinkstad, terwijl er op Java zoveel meer te zien is, bijvoorbeeld tempelcomplexen, vulkanen, jungle, stranden etc etc. Het is erg leuk om daar met de trein te reizen. Let wel goed op je spullen als je een tukkie doet… hou je waardevolle spullen dan op schoot. Je backpack zou je met een eenvoudig slotje kunnen vastmaken aan het rek.

Verder klinkt het als een mooie en afwisselende reis. Door te couchsurfen krijg je vast ook veel goeie tips van de locals en kom je waarschijnlijk op plekken waar de gemiddelde toerist niet komt.

Veel plezier!

Hoi,

Ik kan je ook zeker Lombok aanraden, een mooie, ruige natuur, de Mount Rinjani Trekking (vulkaan met kratermeer), watervallen bezoeken en dan oversteken naar de Gili Islands om even een paar dagen te relaxen, te snorkelen tussen de grote zeeschildpadden en eventueel te duiken. Er rijden op Gili geen scooters, auto’ s etc, alleen kleine paardenwagentjes en de fiets of benenwagen.
Wij hebben er een supertijd gehad.
Verder: wat een heerlijk vooruitzicht, zou graag met je ruilen…

Groetjes Cynthia

In ben zelf deze zomer in China geweest en ik vond het karstgebergte Guilin een van de hoogtepunten. Deze ligt bij de stad Yangshuo. Een groen landschap met terpachtige bergen die door de oceaan vreemd gevormd zijn. Een behoorlijke klim omhoog naar de moonhill, maar vanaf daar heb je een mooi uitzicht! Ook is het in Yangshuo leuk om een boottocht over de rivier te doen. Bij zonsondergang gaan vissers het water op die met aalscholvers vissen.
In Beijing is de oude hutongwijk zeker een bezoekje waard. Dit is de oudste wijk van China, met erg smalle huisjes en een mooie trommeltoren. Erg leuk om per riksja (de fietstaxi) doorheen te gaan. Ook is het mooi om een van de vele tempels in de stad te bezoeken. Zelf vond ik de lama-tempel met zijn typisch chinese bouwstijl erg mooi.
Ook het terracottaleger in Xian is interessant om heen te gaan! Ben ik met de nachttrein vanuit Beijing heen gegaan wat al een hele ervaring op zich was.
Het stadje Lijang is verder erg mooi om te zien (staat ook op de werelderfgoedlijst), maar ik vond het daar vooral 's avonds iets te druk. Mocht je hier toch heen gaan, heb je een leuk hostel op de berg genaamd MCA. Als je vanuit daar de kleine trappetjes naar beneden neemt en onderaf linksaf gaat, dan zit er bij het zebrapad een restaurantje. Het personeel spreekt geen engels, maar ze zijn heel enthousiast en hier heb ik het lekkerst gegeten in heel china!
Heel veel plezier met je reis!
groetjes, Nina

Melbourne hostel: The Nunnery! :cheer:
Sydney niet doen qua hostel: the Blue Parrot, het zusje van The Nunnery in Sydney heet Glebe Village, dat schijnt wel een aanrader te zijn.

Melbourne-Sydney kun je inderdaad in 12 uurtjes met de bus reizen, ik zou je aanraden om in ieder geval vanuit Melbourne ook de Great Ocean Road te bekijken en eventueel ook een stuk boven Sydney richting Cairns te gaan, misschien ook richting het binnenland (maar dat soort zaken zijn wat meer budget-afhankelijk).

Voor NZ zijn er ook een hoop dingen die je kunt doen, ondanks dat je er werken wilt. Bezoek het forum eens voor inspiratie en vragen. :smiley:

China als start!
Toppie!
Maar dan al weer binnen 14 dagen weg!
Zonde, buiten Beijing is inderdaad Guilin mooi en Yangshou leuk om te fietsen.
Maar zooooo toeristisch!
Maar wat dacht je van Hong-Kong, Guang-Zhou (Kanton), Schenzen allen erg interessant en het gewone leven.
Treinen en een bootreis over een van de vele rivieren?
Je komt zeker nog weer terug hier!

veel plezier
Peter

hey allemaal! in eider geval alvast bedankt voor de aantallen tips!
Ik wil sowieso in indonesie het hele eiland java bezoeken en niet alleen jakarta :wink: ds dat gaat goed komen!
Ik ben sowieso alweer een hoop wijzer geworden de afgelopen weken! nog maar 2 maandjes en ik vertrek! heel spannend. Ik zal in australie ook zeker meer willen zien dan alleen de weg tussen die 2 steden, ik heb tijd genoeg! ohh ik kan echt niet wachten om t evertrekken haha!