Hoe een zaak opstarten in India?

Hallo iedereen!
Ik heb enkele vraagjes over hoe men een zaak moet oprichten in India en zou daar jullie hulp bij kunnen gebruiken.
Als een inwoner van België naar India is gegaan met een toeristenvisum en daar een zaak wil opstarten, wat moet men daar dan voor doen? Tegen mij hebben ze daar gezegd dat ik via en advocaat een contract moet laten opmaken (zonder de huur al betaald te hebben), dat meenemen naar België en op basis van dat contract een businessvisum kan aanvragen. Is dat genoeg of moet er nog meer gedaan worden?

Als het contract op mijn man zijn naam staat (wij zijn wettelijk getrouwd), heb ik dan ook het recht om een langetermijnvisum aan te vragen om mijn man te gaan helpen?

Als wij daar een zaak opstarten, moeten wij dan aan België belastingen betalen of aan India? Of aan beide?

Hoi hoi,

Wel als je man Indiaas burger is of PIO ofzo, dan zou ik zoveel mogelijk op zijn naam zetten en zelf ‘meehelpen’. En ja, je kunt altijd een langetermijnvisum aanvragen om bij hem te wonen; of je formeel op dat visum dan ook mag werken weet ik niet, navragem bij een lokale advocaat klinkt het veiligste.
Is er geen sprake van een betrokken Indiaas burger dan wordt het een stuk lastiger. Dat businessvisum krijg je echt niet zomaar, je moet ook aantonen dat je lokaal werkgelegenheid schept dus ofwel investeren (speelt bij jou niet als ik 't zo lees, huur) ofwel minimaal enkele mensen in dienst nemen. Wederom, lokale advocaat zou moeten kunnen helpen. En belastingen is altijd complex, in principe in verdienland (India) maar er zijn genoeg uitzonderingen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

hallo,
ik lees je bericht nu pas
zijn jullie al een zaak begonnen en in india woonachtig? zo niet mag je me altijd contacteren
ik ben enkele jaren geleden een zaak begonnen en het grootste deel van de tijd woon ik ook in india
een businessvisum krijg je echt niet zomaar en je kan ook niet voor lange termijn in india blijven…

stuur me maar een mailtje
Anne

Niet toegestaan om je emailgegevens te posten hier op wereldwijzer !
Mensen kunnen je altijd een priveberichtje sturen voor verdere details.
Met vriendelijke reisgroet,georgessiam Forum Admin.