Hoe druk is druk? Serengeti of toch Ruaha/Selous

Hallo,

Dit jaar wil ik weer naar Afrika. In 2012 was mijn laatste safarireis. Die ging naar Uganda. Gorilla’s en chimpansees gezien en een aantal nationale parken bezocht. Fantastisch daar. Erg weinig toeristen, het wild bijna voor je eigen alleen. Ook in Etosha, Chobe (2008) heb ik genoten in redelijke rust. In 2007 Krugerpark waar het af en toe druk was, maar dat was mijn eerste safari. Zoveel indrukken.

Afijn, om een lang verhaal kort te maken. Ik wil dit jaar naar Tanzania. Nu ga ik met een groepsreis (ik ben alleen en dat vind ik prettiger). Ik twijfel alleen heel erg tussen twee reizen. Of Kenia/Tanzania (kenia Samburu en lake nakuru np) reis. In Tanzania wordt dan onder andere Serengeti (via westelijk deel) Ngorongorokrater en Kilimanjaro.
De andere reis is naar Zambia (South Luangwa), Malawi (meer, maar ook Nyika np) en Tanzania (Ruaha, Selous).

Beide reizen lijken me geweldig. De serengeti en ngorongorokrater lijkt mij een van de ultieme safariplekken, maar zag tijdens een tv-programma dat het daar nu echt mega druk is. File rijden is nu niet iets wat mij aantrekt. OF hebben jullie hier andere ervaringen mee? Ik zal waarschijnlijk september/oktober gaan.

De andere reis naar Selous en Ruaha lijken me ook prachtig, een stuk rustiger. Iemand ervaringen? Ik hoor het graag! Bedankt alvast!

Wij hebben zelf de noordelijke parken bezocht. De Serengeti was totaal niet druk. Uitsluitend bij Seronera (centrum) komen er veel bij elkaar. Wij zijn op alle kleine zijpaden zelden andere toeristen tegengekomen. We zijn toen in Oktober geweest en hadden een tented privé Safari.

De Ngorongoro is een ander verhaal. Daar is het echt aanmerkelijk drukker. Dit vond ik echter niet bezwaarlijk. Het ‘soepkommetje’ vol met dieren is deze drukte meer dan waard.

Bedankt voor je reactie. Mijn keus voor de groepsreis is gevallen op o.a. Selous en Ruaha. Maar de reis is niet gegarandeerd dus mocht deze onverhoopt niet doorgaan, dan ga ik toch de andere parken doen. Fijn om een reactie van iemand die ervaring heeft met de noordelijke parken.

Hallo,

heb ook vroeger nog het noorden van Tanzania bezocht, en dit vond ik toch redelijk druk. Dus dit jaar gaan we naar het zuiden. Die toch heel wat minder druk is, volgens dat ze mij wijsgemaakt hebben! Dus hopen maar…we bezoeken Selous, Ruaha, Mikumi, Udzungwa Mountains en Saadani. Kan U jammer genoeg nog niet veel meer vertellen maar ik hoop dat we beiden, als we onze reis hebben kunnen maken, hier vol lof over zijn! Ik hoop voor u eveneens dat de reis kan doorgaan naar het zuiden!! Veel succes!!
Mvg,
Francis

Mijn reis gaat door, dus ben ook heel benieuwd. Ik ga naast Ruaha en Selous ook naar Udzungwa Mountains. In Zambia alleen South Luangwa, Malawi bezoeken we het meer maar ook Nyika national park. Ben erg benieuwd!!

Mooie reis Gien79! Nyika National Park is mooi. Het was een tijdje niet mogelijk, maar nu weer wel: te paard het NP in. En het uitzicht vanaf Jalawe is ook fantastisch!

Hoi Gien79,

Selous is een van mijn favoriete parken en Ruaha staat heel hoog op mijn lijstje. Ik heb jaren voor Sawadee gewerkt en heb deze reis mee ontwikkeld. Je hebt echt een goede keuze gemaakt. De andere reis is ook zeker de moeite waard, die heb ik wel een keer of 10 begeleid, maar die kan je na een paar jaar alsnog een keer doen. :wink:
O ja en South Luangwa is natuurlijk helemaal geweldig, zeker nu met een dag langer ;-). Het verschil tussen Serengeti en Selous is dat de dieren echt nog weglopen voor gemotoriseerd vervoer. Dat maakt dus ook wel dat je minder dieren ziet dan in de Serengeti.

Heel veel plezier!
Kim

Hoi Gien79,

Ik lees dat je eveneens naar South Luangwa in Zambia gaat en voor mij is dit 1 van mijn favoriete parken. Het is zo mooi daar en je ziet veel dieren, maar in vergelijking met de Serengeti en Ngorogoro zie je niet de grote groepen. De andere parken in Tanzania ken ik niet. Maar in Zambia ga je zeker en vast genieten. Het is er ook veel minder druk dan vele andere parken in Afrika.

Veel reisplezier :slight_smile:

Bedankt voor de reacties. Kim, het lijkt me ook een geweldige reis en inderdaad…die extra dag in South Luangwa is geweldig. Sowieso lijkt me de aangepaste route een grote verbetering. Dus als je je hiermee ook hebt ‘bemoeid’ bedankt :wink:

Het duurt nog een paar weken, maar ik tel echt af!