wij (3 meisjes 21jr) willen volgend jaar het noorden van tanzania verkennen gedurende 1 week, zo low budget mogelijk met eigen tenten indien dit goedkoper is, de tent hebben we trouwens al bij. We hebben echter nog enkele vragen specifiek aan mensen die er al geweest zijn/momenteel verblijven omdat je op elke site ongeveer hetzelfde vindt
-Hebben jullie ervaringen/referenties met deze organisaties: Bushroutes, Nature Beauties, Sunny Safaris of kunnen jullie anderen aanraden die hun prijs echt aanpassen aan wat je nodig acht? (dus écht basic kamperen, basic eten… want meer hebben we echt niet nodig)
-Welke bezienswaardigheden in het Noorden absoluut gezien moeten zijn? Wij denken momenteel aan Ngororongo, Manyara en Serengeti. Er wordt echter ook veel gesproken over Arusha NP, Tarangire NP, het stuk woud aan de Kilimanjaro, en zoveel andere dingen… DUS; wat is volgens jullie echt de moeite? (wegens beperkte tijd enkel in het noorden aub
Op safari gaan is nu eenmaal duur en de iets duurdere bedrijfjes zijn meestal wel veel beter, met name omdat bijvoorbeeld de gids tenminste echt iets weet over de natuur en goed is in dieren spotten (zonder dat is de ervaring maar half zo mooi!), en het voertuig het gewoon doet (ook veel fijner, dan om de haverklap panne zoals ik had met een goedkoop bedrijfje… best eng als je net naast 3 jonge mannetjes-leeuwen staat met een jeep met panne!).
En met vliegreis en al wordt “een week Tanzania” gewoon een trip die in verhouding absurd duur is. Ik hoop dus voor jullie dat het onderdeel is van een langere reis want anders is het wel heel erg veel reistijd en geld voor een korte ervaring.
Het heeft dan in verhouding tot de kosten van vliegreis en entree voor safari-parken, ook totaal geen zin om nog te gaan beknibbelen op andere dingen (zoals eten) waarmee je misschien 0,05% van de kosten van je reis bespaart.
Sunny Safaris kwam ik veel tegen onderweg en de mensen die met hen op safari waren, waren altijd erg tevreden. Zelf een tent meeslepen lijkt me ook onnodig aangezien het gewoon bij de prijs in zit, maar misschien kun je daar nog over onderhandelen voor vertrek. Pas dan alleen op dat je niet boven de 20 kilo bagage uitkomt in het vliegtuig anders betaal je daar weer extra voor.
Misschien heb ik jullie vraag en de rest van de trip helemaal verkeerd begrepen maar het lijkt mij een beetje een rare, dure vakantie. Als je er 3 weken van zou maken, zou je er nog een mooie reis aan vast kunnen plakken die veel minder geld hoeft te kosten, want behalve safari’s (minstens US$130 per persoon per dag) en een Kilimanjaro-klim (> $600), is Tanzania heel betaalbaar (ongeveer US$15-25 per persoon per dag). Dan ben je dus als totaalbedrag niet eens zoveel meer geld kwijt maar heb je wel een veel relaxtere en mooiere vakantie en veel meer gezien. Bijvoorbeeld Zanzibar is ook echt de moeite waard.
Het is inderdaad onderdeel van een langere reis, de drie weken voorafgaande zijn we ook al in Tanzania op schoolstage!
We blijven zoeken naar goede aanbiedingen maar het budget van studenten is nogal beperkt Daarom juist wilden we weten welke parken in het Noorden zeker gedaan moeten zijn, welke niet echt de moeite zijn… Waarschijnlijk is alles in Tanzania heel erg mooi maar we moeten nu eenmaal keuzes maken!
Oja; is Ugali ongeveer hetzelfde als ‘Pap’ wat ze in Zuid-Afrika massaal eten? Dat vind ik al zeker lekker dan
Ik kan alleen wat vertellen over Serengeti, Ngorongoro en Lake Mayara national park (en dan zijn dit ook nog steeds maar de persoonlijke meningen van 1 persoon… op Tripadvisor.com vind je vast veel meer meningen over al die natuurparken! Lees hier bijvoorbeeld meningen over diverse plekken in Serengeti.).
Seregeti: het Afrika wat we kennen van de natuurdocumentaires. Uitgestrekte vlaktes met her en der zo’n karakteristieke acaciaboom. Ook wel heuvels en rotsbergjes. Het is groot, dus soms flinke stukken rijden voor je weer dieren tegenkomt.
Ngorongoro Crater: wordt meestal gecombineerd met Serengeti omdat dat naast elkaar ligt. Een grote cratervlakte bom- maar dan ook bomvol dieren, en ook bomvol andere jeeps. Als je je daar gewoon op instelt, kun je wel genieten van al die vele grote dieren die daar uit vrije wil rondlopen en zwemmen.
Lake Mayara: andere vegetatie (meer baobab bomen) en andere dierenpopulatie. Vooral veel apensoorten, maar ook wel giraffes en gnoes enzo. Ik vond het wel de moeite waard omdat het best weer anders was. Het was voor mij onderdeel van een 4-daagse safari in combi met Serengeti en Ngorongoro.
Van de andere parken kan ik niet veel zeggen… heb wel gehoord dat Arusha NP best leuk is, juist omdat je ook de stad op de achtergrond ziet.
Ik ben niet in Zuid-Afrika geweest maar volgens mij wel.
Ugali is maïs meel , gekookt met water tot een deeg-achtige consistentie, waar wij veel aardappelen eten, eet men in oost afrika ugali.
Je eet ugali met je handen … even kneden tot de witte consistentie iets slapper wordt en daarbij groente, soms vlees welke je samen met de ugali met dezelfde (rechter) hand eet.
Er zit weinig smaak aan ugali … en zonder groente of vlees is het niet te pruimen