Hoe bescherm je je het best tegen malaria en knokkelkoorts?

hoi allemaal,
ik ga voor het eerst naar een land waar malaria en dengue muggen zijn. ik vroeg me af hoe jullie je qua kleding hiertegen beschermen? je loopt toch niet de hele tijd met bedekte benen en armen? is DEET en de malariapillen genoeg?
en weet iemand hoe het zit met op blote voeten op het strand lopen? de GGD zei dat ik dat niet moet doen, wat denken jullie daarover? hoop van jullie te horen, Charley

Hey Charley,
Vorig jaar ben ik dringend terug moeten komen door… jawel, dengue.
Vermoeid door de hitte, het minder goeie eten, slapeloze nachten, gingen we eens gezellig zwemmen, in het zwembad begon het daar te regenen van jewelste, waarna we in onze “slippers” door het vuile water liepen. Nog geen drie uur later was mijn knie meer dan dubbel dik. Het vuile water was binnen gekomen via de muggenbeten die ik op mijn voeten had.
Onmiddellijk naar huis, infectie in mijn bloed, na één weekje ziekenhuis, 39° koorst en een operatie was ik klaar voor een paar weekjes thuisverpleging.
Ik zou zeggen niet door stilstaand water lopen(muggen) en je niet laten uitputten door je geliefde, zoek een kamer met airco en gebruik producten met Deet, geen parfums en geen fel gekleurde kledij. hehe. En toch ga ik terug om met haar te trouwen want: once you go asian you never want anything else. Voor mij toch. O ja, dit nog, google eens dingue of dengue. Wikipedia ofzo.
See ya :slight_smile:

Ik denk dat de GGD gelijk heeft… het is inderdaad levensgevaarlijk om met blote voeten over het strand te lopen. Ook als je slippers draagt, komen je voeten in contact met het zand en dat zou ik dus ook niet doen. En stel dat je wegzakt in het losse zand en je enkels raken het zand? Misschien beter een lange broek dragen? Of misschien is het beter om maar helemaal niet naar het strand te gaan? Of helemaal niet op vakantie? Ik zou gewoon binnen in je huis blijven zitten en maar hopen dat het dak niet op je hoofd valt…

Natuurlijk ga je met blote voeten het strand op! Malariamuggen staan er om bekend dat ze alleen te voorschijn komen bij zonsopkomst en zonsondergang in bepaalde gebieden. Heel vaak is dat juist niet aan de kustlijn vanwege de harde wind op die plekken. Overigens zijn de malariapillen die je moet nemen om te voorkomen dat je malaria krijgt dezelfde als die gebruikt worden om de ziekte te bestrijden als je die eenmaal hebt. Wordt de ziekte dan voorkomen of merk je niet dat je malaria hebt?

De Denguemug is een ander verhaal. Die ziekte is vele malen gevaarlijker dan malaria en je kunt er geen pillen tegen nemen. Je bent extra bevattelijk voor Dengue als je vermoeid bent. Dat blijkt ook uit het verhaal van Jatisik. Stilstaand water is de ideale plek voor de Denguemug om haar eitjes te leggen. Een goede muggenverdrijver met bijvoorbeeld 50% DEET lost het probleem grotendeels op. Dat betekent niet dat je volledig beschermd bent, maar ja… in Nederland kun je ook onder een trein terecht komen. En die is nog gevaarlijker dan een Denguemug.

Hans.

Hehe, Hans,

Ik dacht al, wat zegt die nu over dat zand,hahahaha. Later had ik het door natuurlijk. Soms “panikeer” ik ook nog eens hoor, zeker als je hier een week in het ziekenhuis doorgebracht hebt (met minder mooie stagair-verpleegstertjes dan in the phills)
Het product met 50% Deet kan je natuurlijk over gans je lichaam gaan smeren, dan heb je ook minder last van je vriendin,:):):slight_smile: maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Dus enkele kleine plaatsjes overlaten (vlaams hé)
Ik was wel niet de slimste om zonder reisverzekering in het vliegtuig te springen maar als je inderdaad overal aan begint te denken kan je beter thuis blijven. :dag:

pas wel op met malaria tabbeten met name larium onder schat het niet hij kweekt namelijk een tegen bacterie in je licaam heb er zelf ervaring meeprobeer het te vermijden tip gebruik veel kininie lemon citroen