Hoe begroet je mensen in de verschillende landen?

Elk land heeft zijn gebruiken bij het groeten.
Wie geef je een hand, wie mag / moet je zoenen. Hoeveel kussen geef je.
Of is lichamelijk kontakt not done?

Geef hieronder aan in welk land je wat behoort te doen.

Andalucia, Spanje

De vrouwen groeten iedereen met 2 kussen, inclusief onbekenden die worden voorgesteld.
Vrouwen geven bij formele gelegenheden ook soms een hand.
Mannen groeten vrouwen met 2 kussen (ook onbekenden die worden voorgesteld).
Mannelijke familieleden en goede vrienden kussen elkaar ook 2 x.
In alle overige man/ man situaties zoals bij zakenrelaties, kennissen etc wordt de hand geschud.
Kinderen worden bijna altijd (1 of 2 x) gekust: ¡un besito! :kus:

Leuk topic!
Hier in Ecuador is het als volgt.
Vrouwen begroeten vrouwen eigenlijk altijd met een kus op de linkerwang, bekend of onbekend. Mannen begroeten vrouwen zo ook, maar soms ook alleen de hand schudden. Mannen begroeten mannen door de hand te schudden, maar zijn ze goed bekend met elkaar, vrienden of familie, dan begroeten ze elkaar met een korte omhelzing en soms een kus.

Grappig voor een nuchtere Nederlandse zoals ik: gisteren in het ziekenhuis zat ik rustig te wachten, kwam er een onbekende man binnen, hij begroette me met de welbekende kus op de linkerwang, maakte een praatje. Bleek dat hij 3 dagen te vroeg terug was gekomen naar het ziekenhuis, dus hij ging er weer van door, dus weer een kus… Geen idee wie de man is, hoe hij heet of wat dan ook. Ik vind het wel wat vriendelijks hebben.

Hier in België geven (althans de lossere mensen) elkaar één kus, ongeacht leeftijd, sekse of wat dan ook… Bij familie horen twee tot drie kussen. Volgens mij een toffe traditie, alhoewel ik begrijp dat daar in andere landen anders mee omgegaan wordt…

Grts,

Jelle

Normaal als ik in Thailand verblijf,groet ik mijn toekomstige familie leden met de thaise wai!handpalmen tegen elkaar en gebogen hoofd lichtjes naar beneden.
Bij kinderen is dat niet het geval,normaal is het de laagste in graad,groet de hogere persoon(vb:een bankdirecteur zal nooit zijn medewerkers éérst groeten,maar andersom is dat wel het geval)
Als mijn vriendin me komt ophalen(vlieghaven)dan houden we het netjes(ik zal ze niet direct kussen in het openbaar,alsook als ik bij haar familie verblijf)

Leuk onderwerp!

Inderdaad in Belgie geven ze al vlug 3 kussen. Bij mij in de familie is dat toch zo het geval en ook in onze vriendenkring. Elke keer als je mekaar weer ziet (ookal was dat gisteren nog) geef je elkaar 3 kussen. Het is misschien ook wat streek gebonden en in bepaalde streken wordt dat misschien meer gedaan dan in andere.

Ondertussen woon ik zo’n 10 jaar in Canada en dat kussen zijn ze hier precies toch niet gewoon, toch niet in mijn aangetrouwde familie en vriendenkring. Een hand geven is de meest gebruikte gewoonte onder de familie en ook onder vrienden. Onder vrienden wordt ook al eens een knuffel gegeven of soms ook wel een kus op de wang.

Mijn man (Canadees) vindt het altijd zo grappig als we in Belgie op vakantie zijn dat iedereen altijd 3 kussen geeft. Toen mijn moeder hier was een paar jaar geleden heeft ze wat meer van mijn man zijn familie ontmoet (tantes en dergelijke) en mijn moeder gaf hen 3 kussen op de wang en mijn man zijn tantes moesten er wel om lachen omdat ze dat niet gewoon waren. Ze vonden het helemaal niet erg natuurlijk. Elk jaar als wij de tantes weer gaan bezoeken geef ik hen telkens 3 kussen omdat ze het zo geweldig vinden…hahaha :biggrin: :biggrin:

Overal in Engelstalig Canada schijnt dat zo te zijn, in Québec wordt echter wèl heel wat afgekust. Beetje dezelfde gewoonte als in Nederland/België, maar dan twee stuks in plaats van drie. De enige man die ik zoen is mijn schoonvader en omdat hij ook wat tijd in Nederland heeft doorgebracht doet hij er altijd drie voor de gein.
Mannen zoenen elkaar verder niet echt. Hechte vrienden wel vaak een vluchtige omhelsing.

In Engelstalig Canada schijn je hechte vrienden vaker te omhelzen in plaats van zoenen (tenminste, ik hoorde zoiets over Ontario en je ziet het regelmatig onder de Engelstalige bevolking in Montréal, wellicht dat Ann iets hierover kan zeggen voor British Columbia?)

In Nepal is het Namaste-gebaar de alom tegenwoordige begroeting.

http://www.cheddarcheesemedia.com/nepal/pictures/Namaste_sm.jpg

ik vind het beste om elkaar te begroeten met de “thaise way” al dat gekus en gelek zou ik er, iets van kunnen op lopen.

In centraal azie is het de gewoonte om als eerste elkaar een hand te geven, dat betekent hetzelfde als bij ons goedendag zeggen. Daarna begin je pas te praten.

Wat leuk dit, ik heb laatst een ‘internationale week’ gehad bij mijn studie. Hier moesten studenten vertellen over gebruiken in hun land. Daarbij werd ook een onderscheid gemaakt in zakelijke en informele omgang.

in floripa, brasil een high 5

wie weet hoe dat in canada gaat?

Volgens de antwoorden die ik al ben tegengekomen op deze topic,wordt er in Canada heel veel gezoend.:smiley:

Uganda

In veel gebieden van Uganda begroeten vrouwen mensen (mannen en vrouwen) voor wie ze respect hebben door te knielen. Dit kan voor oudere mensen zijn maar ook voor hun echtgenoot. Mannen doen dit niet. Mannen geven elkaar vaak een hand.

Verder bestaat er in Luganda (de taal van de Baganda (de grootste stam in Uganda)) geen woord als ‘Hallo’. Men begroet elkaar met ‘Oliotya’ = ‘Hoe gaat het met je’.

Barcelona, Spanje

Vrouwen: vrouwen geven iedereen 2 kussen.
Mannen: mannen geven vrouwen 2 kussen en de mannen een hand

Het verschilt natuurlijk wel naar wie je tegenover je hebt staan, als diegene een Nederlander is kun je ook een hand geven, het is maar wat diegene is gewend en prefereert.

Succes! Groetjes,

OHcarlos

Buenos Aires, Argentinië

Mensen geven elkaar hier in de meeste gevallen één kus op de wang. Het maakt overigens niet uit van welk geslacht je bent, mannen zoenen elkaar dus ook. In situaties waarin je elkaar totaal niet kent schud je de hand, maar zelfs als je elkaar amper kent zoenen ze al.

1 like

Gracias Jaap,

In Argentina dus zo ongeveer als in España alleen 1 ipv 2 besos

Si! Tenminste, in Buenos Aires! Ik ben nog te weinig buiten Buenos Aires geweest om te zeggen dat het daar het zelfde is. Aangezien in Buenos Aires een andere cultuur hangt dan de rest van het land, weet ik niet zeker of deze manier overal wordt toegepast.

Hier in Bahia - NoordOost Brazilië zijn het 2 kussen tussen vrouwen en vrouw/man.
Tussen man die elkaar goed kennen of een behoorlijke wederzijdse waardering hebben is een stevige omarming de standaard !

En ja, als “koele kikker” uit belgenland heeft het ook wel een tijdje geduurd vooraleer ik de warme manier van begroeten hier heb “aanvaard” :zon02:

Tropische groet uit Bahia