Verjaardagen over de hele wereld: Hoe en wat?!

**
HOE VIEREN ZE VERJAARDAGEN IN DE REST VAN DE WERELD?**

Uiteraard weten we allemaal de traditionele manier van verjaardag vieren in Nederland:

Als je moet werken of naar school gaat, neem je een tractatie (taart) mee, als je vrij bent, kun je ´s ochtends en/of ´s middags koffie met gebak (taart) doen en ´s avonds bijvoorbeeld uit eten of een feest geven. Het feest kan natuurlijk ook in het weekend. Het bezoek komt en neemt cadeautjes mee, die bij binnenkomst gelijk aan de jarige gegeven worden. Er zijn hier nog wel enige variaties op, maar dit is het wel kort omschreven.

Nu ben ik benieuwd hoe er over de hele wereld verjaardagen gevierd worden. Zijn er Wereldwijzigers die daar ervaring mee hebben? Zo ja, plaatst die hier.

Bij voorbaat dank!

Liefs,
Carolina

Hier in Spanje gaat het net iets anders dan in Nederland.

Hier wordt er vaak wel een feestje gegeven, dit is meestal ´s avonds na het werk, zo vanaf een uur of 21h. De gasten nemen cadeautjes mee, maar die worden nog niet gegeven. Er wordt eerst gegeten, tapas uiteraard en ondertussen beginnen ze al met drank. Soms wijn, maar vaak gelijk met mix-dranken, zoals rum-cola.

Als toetje is er de verjaardagstaart. Er wordt gezongen als de taart binnenkomt, liefst met kaarsjes erop en dan dus ook alle lichten uit. Heb blijft voor mij nog steeds apart om taart te eten bij rum-cola, maar ja. Wellicht went het ooit. Dan worden de cadeautjes gegeven.

Ik verbaas me er steeds over dat die cadeautjes pas zo laat gegeven worden, maar bij de laatste verjaardag die ik had heb ik daar uitleg over gekregen. Hier in Zuid Spanje wil iedereen heel graag dat de anderen zien wat je gegeven hebt. Dat was mij eerlijk gezegd nooit zo duidelijk. Ik geef het toch altijd nog het liefst bij binnenkomst. Een cadeau is voor mij iets tussen gever en ontvanger. Maar daar denken ze hier dus toch iets anders over…

Liefs,
Carolina