Column 31: Verjaardag

**Verjaardag

**Jarig zijn is over de hele wereld hetzelfde. Het herdenken van de dag van je geboorte is dan ook heel speciaal. Het was een unieke gebeurtenis die het waard is herdacht te worden. Ieder jaar weer. Herdacht op de manier die bij jou past, die voor jou prettig is. De één doet dat uitbundig, de ander groots, weer een ander in het klein en sommige vieren hun verjaardag zelfs helemaal nooit.

Nu ben ik iemand die super graag jarig is. Weken van te voren ben ik al in de ban van deze gebeurtenis en tel ik de dagen tot de grote dag af. Ik vind het nu eenmaal heerlijk om in het middelpunt van de belangstelling te staan en je verjaardag is daar een uitstekende gelegenheid voor. Al die mensen die aan mij denken, speciaal voor mij komen en die moeite hebben gedaan om iets leuks voor mij uit te kiezen. Geweldig vind ik het! En dat is uiteraard niet veranderd door mijn verhuizing naar Spanje.

Toch vier ik het hier nu wel iets anders dan dat ik dat in Nederland deed. Ten eerste ken ik hier nog niet zo veel mensen, dat maakt dus wel iets verschil in de grootte van het feest. Wat overigens in het geheel de pret niet drukt! Daarnaast wordt een verjaardag hier niet overdag gevierd. Hier is er geen koffie met gebak overdag, hier viert men het ’s avonds met een borrel. Meestal ook niet thuis, maar in de kroeg. Zelf heb ik mijn verjaardag wel thuis gevierd, super gezellig en geslaagd, maar er was één ding dat toch wel erg grappig was.

Dat was de taart. Op z’n Nederlands wilde ik graag de taart al op tijd besteld hebben. Echter, dat mocht ik absoluut niet doen. Hier is het totaal ongepast dat de jarige zelf voor de taart zorgt, die hóór je namelijk cadeau te krijgen. Op de avond zelf vroeg ik me dus wel af wannéér ik die zou krijgen. Het feest begon gelijk met wijn en ging na een tijdje over op sterke drank. Uiteindelijk kwam de taart zo tegen een uur of één, toen het feest op volle gang was. Iedereen dus fijn met een rumcola in de ene en een stuk chocoladetaart in de andere hand. Een combinatie die ik eerlijk gezegd niet vind gaan, maar zo hoort het hier blijkbaar dan toch.

Ik moet nog maar eens rustig nadenken hoe ik dat de volgende keer wil gaan aanpakken. Wellicht kan ik er stiekem een Nederlandse traditie in laten sluipen. Chocolade taart hoort voor mij nu eenmaal bij koffie en niet bij drank. Gelukkig valt volgend jaar mijn verjaardag op een zaterdag, dan zijn er meer mensen vrij en kunnen er misschien wel meer mensen overdag komen. Geen idee of ze dat hier gewend zijn, maar dat is het uitvinden waard. En dan kan ik tenminste de taart serveren zoals ik dat vind passen.

Liefs,
Carolina

Gezellig zo’n verjaardag Carolina, sprong er nog iemand uit de taart?
Ik hoop dat je een fijne verjaardag hebt gehad…proost:D :smiley:

Xander

Hahahaha, nee, er sprong niemand uit de taart.
Ik heb een heerlijke verjaardag gehad!

Liefs,
Carolina