Column 39: Kerst

Kerst

De feestdagen staan weer voor de deur. Een paar dagen van eten, drinken en gezellig samen zijn. Ook hier in het zuiden van Spanje. De Spanjaard is een echt familiemens en daardoor worden zeker deze dagen hier uitgebreid met de hele familie gevierd. Toch gaat dat niet helemaal hetzelfde als in Nederland.

Het grootste verschil is natuurlijk dat er hier, zoals in de rest van de wereld, maar 1 kerstdag is. Dat is 25 december, maar dat is niet de belangrijkste dag. Het belangerijkste in Spanje is kerstavond. Dan wordt er hier uitgebreid gegeten met iedereen van de familie samen. Het heeft een hele warme, liefdevolle sfeer. Erg aangenaam.

Dat eten gaat natuurlijk wel weer op de spaanse tijd, dus vanaf ongeveer 22.00 uur wordt iedereen verwacht, waarna er tapas op tafel komen. Die tapas zijn niet zoveel bijzonderder als de rest van het jaar, hoewel er nu wel meer van het betere op tafel komt. Het zoveel-gangen diner kennen ze hier niet, maar de tapas worden wel in etappes geserveerd. Op 1e kerstdag komt de familie opnieuw samen, nu voor een lunch.

Persoonlijk kijk ik erg uit naar deze kerst, daar het mijn eerste in Spanje wordt. Het is toch heel bijzonder als je opgenomen wordt in hun spaanse feestelijke activiteiten. Het wordt natuurlijk ook mijn eerste kerst met mijn nieuwe familie. Ik heb echt heel veel zin om deze bijzondere gebeurtenis hier mee te maken en de manier waarop ik dat nu ga doen, is de énige manier om het echt te leren kennen, namelijk samen met een Spaanse familie.

Wel ben ik blij dat ik toch een beetje Nederlandse traditie in stand kan houden. Op onze “2e kerstdag” heb ik namelijk afgesproken bij Nederlandse vrienden die ook hier in Jerez wonen om samen, met Spaanse aanhang en vrienden deze extra kerstdag vanuit Nederland te vieren!

FELIZ NAVIDAD!

Liefs,
Carolina