**December
**December is begonnen, kerst is in aantocht en ook hier in het zuiden van Spanje wordt er verlangend uitgekeken naar dit heerlijke feest. De voorbereidingen zijn al in november begonnen. Iedere stad doet daar aan mee, maar Jerez wordt iedere jaar mooier aankleed dan de andere plaatsen hier in de omgeving. Overal hangen lampjes, die vanaf het 2e weekend van december iedere avond aangaan. Over de straten en in bomen, tot aan de palmbomen toe, die volledig vanaf stam tot takken bekleed zijn. Het is werkelijk een lust voor het oog.
Dit jaar heeft het stadsbestuur ook bedacht om een heuse schaatsbaan op ons hoofdplein te plaatsen. Deze wordt natuurlijk goed bezocht, want vrijwel niemand hier heeft zoiets ooit gezien. Uiteraard is het geen echt ijs, dat is gewoon niet mogelijk, maar de kunststof oplossing is in ieder geval een leuke vervanging. Schaatsen zijn te huur en de kinderen spelen dat het een lieve lust is. Ouders en grootouders slaan vanaf de rand de ijspret gade.
In deze maand zijn zeker de zondagen een aanrader om het centrum te bezoeken. Normaal gesproken zijn die namelijk extreem stil, maar in december niet. Dan loopt juist de zondagen het centrum vol met mooi aangeklede mensen en kom je zowat elk Jerezaans gezin tegen. Wil je kerst in Spanje vieren, dan zijn al deze dingen heerlijk om te zien, maar het echte kerstgevoel zul je niet gauw meemaken. De Spanjaard viert het echte feest thuis met zijn familie en als buitenstaander kom je daar niet gauw tussen.
Uiteraard blijft de flamenco ook niet uit bij deze feesten. Vanaf begin december wordt er zowel overdag als ’s avonds in vele bars uit volle borst gezongen. Dat gaat echt op de flamenco manier met heuse zambombas. Dat zijn kerstliederen met een flamencojasje. Leuk is het dat er vaak gewoon maar iemand zijn gitaar meeneemt en dan barst de feestvreugde vanzelf los. Iedereen kent de teksten, dus al gauw is er een veel stemmig koor dat uit volle borst meezingt.
December is altijd een bijzondere maand, ook hier. Het is een maand van warmte, liefde en familie en in een land als Spanje, waar deze factoren nog zo belangrijk zijn in ieders leven, straalt dat er nu extra vanaf. Ik vind dat heerlijk en geniet met volle teugen. Daarbij is voor mij nu deze maand nog extra bijzonder, omdat het mijn eerste kerst in Spanje wordt en de eerste kerst met mijn nieuwe Spaanse familie. Ik kan werkelijk haast niet wachten!
Veel liefs,
Carolina