Een Spaans Oudjaar
Het nieuwe jaar is weer begonnen en het oude goed afgesloten. Hier gaat dat weer typisch op z’n Spaans, met de familie bij elkaar en veel eten. Wederom is het geen verplichting. Wie komt, komt, wie iets anders heeft, ook goed. Uiteraard zijn er weer tapas en net zoals bij kerst word je rond 22h verwacht. Zodra iedereen binnen is, komt gelijk alles op tafel. Van vis tot vlees en salades tot soep.
Uiteraard staat op deze avond de tv ook weer aan. In dit geval natuurlijk niet zo vreemd, want elke Spanjaard wil om 00.00 uur het vallen van de bal van la puerta del sol in Madrid zien. Iets voor twaalven krijgt iedereen in elke huiskamer in Spanje een glaasje met 12 druiven. Zodra de bal gevallen is, begint de grote klok aan de slagen van 12 uur en bij iedere slag moet je een druif eten uit je glas. Dat brengt geluk voor het nieuw jaar.
Voor mij was het de eerste keer dat ik oud en nieuw in Spanje meemaakte en dat was toch wel bijzonder. Ook voor mij waren er druiven en ik moet zeggen, het viel me alleszins mee om ze te eten. Het gaat wel snel, moet ik bekennen, en op het eind moet je flink doorkauwen, maar mijn “feliz año nuevo” kwam er gelijk daarna gelukkig goed uit.
Wat me opviel was het ontbreken van vuurwerk. Er werden wel zo af en toe wat rotjes en knallertjes afgestoken, maar verder helemaal niets. Het blijkt dat in Jerez een verbod geldt voor het kopen van vuurwerk. Je kan er hier dus in het geheel niet aan komen. Of dit voor heel Spanje geldt, weet ik niet, maar hier in Jerez en omgeving kun je werkelijk niets vinden.
Het feest met de familie thuis gaat meestal door tot de kleine uurtjes, maar na 12 uur is er hier ook inmiddels veel jongelui dat het centrum opzoekt om daar met vrienden het nieuwe jaar goed in te luiden. Dit kan in gewone bars, grote discotheken of hotels. Alles is mogelijk.
Dan op 1 januari komt de familie weer bij elkaar, voor een gezellige lunch met de resten van het oudejaars eten. In een luchtige, aangename sfeer kan iedereen even nakletsen over de 1e nacht van het nieuw jaar en zo op een leuke, gemoedelijk manier te weten komen wat iedereen gedaan heeft.
GELUKKIG NIEUWJAAR!
Liefs,
Carolina