Als je naar Spanje vertrekt om je helemaal te laten onderdompelen in het Spaanse leven is het af en toe handig rekening te houden met bepaalde Spanje “weetjes” … Ik heb een beetje over het internet gesurft en heb de leukste weetjes voor je op een rijtje gezet. Jullie zijn meer dan welkom om dit lijstje aan te vullen uiteraard !!
Wist je dat:
Er in iedere Spaanse supermarkt een toilet te vinden is ?
Spanje meer dan 13.000 tapas bars heeft?
Er met oud en nieuw om twaalf uur precies, bij iedere klokslag een druif gegeten wordt? Tevens brengt het geluk om met oud-en-nieuw rood ondergoed te dragen.
Spanjaarden je, als je jarig bent, aan je oren trekken bij wijze van felicitatie
De Spanjaarden een zeer goklustig volkje zijn? Afgelopen jaar werd er per persoon 73 euro uitgegeven aan de loterij.
Per 2 januari 2011 roken verboden is in alle openbare gelegenheden in Spanje en tevens op bijvoorbeeld schoolpleinen en bij ziekenhuizen? Daarmee is de Spaanse antirookwet de strengste van heel Europa.
-Hoe meer servetjes en andere rommeltjes er in een tapas bar op de grond liggen, des te populairder deze is?
Je geen wijn meer mag drinken als je aan het dessert ben toegekomen. Je zorgt er maar voor dat je fles bestelde wijn bijtijds leeg is of anders laat je hem gewoon staan.
de Spanjaarden tegen het einde van de 17e eeuw de eerste tabaksplantages hebben opgestart ?
63% van de Spanjaarden geen Engels spreekt of verstaat
García de meest voorkomende achternaam in Spanje is
Je met Google Earth de meesterwerken in het Pradomuseum kunt bewonderen, met o.a. ook Jeroen Bosch (El Bosco)
Columbus in Spanje Cristóbal Colón heet
Dit is een kleine greep van weetjes die ik via internet heb verzameld … Graag jullie (leuke) toevoegingen !!
Dat van die wijn heb ik nog nooit meegemaakt :cheer:. In Sevilla e.o. is dat zeker niet gebruikelijk (en dan kom je meteen op een belangrijk punt: Spanje is niet als geheel te zien, elke streek heeft zijn eigen gebruiken)
Wat mij in het begin heel erg opviel was dat men hier in Andalucía heel veel de gebiedende wijs gebruikt (inmiddels ben ik er al lang aan gewend en doe ik vrolijk mee).
In bars, restaurants etc en ook privé wordt er nooit om iets gevraagd.
In NL vraag je netjes: mag ik een biertje (alstublieft), kun je me een glas water brengen?
Hier is het: ponme una cerveza (geef me een biertje) traeme agua (breng me water) etc.
Ik wist dat eerlijk gezegd ook niet. En je hebt absoluut gelijk. Valencianen moeten niets hebben van Catalanen en zij op hun beurt weer niets van de Madrilenen. Zo blijf je bezig … Eigenlijk is dat in ieder land wel zo, echter in Spanje wat extremer. Maaruh, doe mij ook maar een biertje, het is immers 12 uur geweest …
En dan kom je op nog een eigenaardigheid van de sevillanen: kom niet aan hun stad of alles wat er mee te maken heeft! Wij zijn de enigen die onze stad mogen bekritiseren (en dat doen we overigens dan ook graag en vaak)!
En dan kom je op nog een eigenaardigheid van de sevillanen (lees NAC Breda supporters, voetbal): kom niet aan hun stad of alles wat er mee te maken heeft! Wij zijn de enigen die onze stad (en voetbalclub) mogen bekritiseren (en dat doen we overigens dan ook graag en vaak)!
Het klopt dat je bij iedere klokslag een druif moet eten in Spanje. Wij zetten deze traditie al jaren voort in Nederland, alleen zetten wij de TV wel altijd op het Spaanse net rond middernacht, anders mis je de eerste twee slagen. Ik heb ook altijd gehoord dat de Spanjaarden hun trouwringen in de volle champagneglazen stoppen, omdat dat weer een jaar geluk in het huwelijk geeft.
Misschien ook wel leuk om te weten dat je taalles in Spanje kan volgen, gewoon vanaf je eigen keukentafel. Hoe? Kijk op http://www.modern-spaans.nl en klik op breakout sessies. Spaans leren met Skype Modern-Spaans
Jammer, heb even gekeken en gelijk een enorme fout gevonden…
Onder het kopje lesmateriaal wordt een watermeloen als melon vertaald en dat is toch echt sandía in het spaans.