Column 29: Feesten en vrije dagen

Feesten en vrije dagen

Spanje kent ongelooflijk veel soorten feesten en vrije dagen. Uiteraard de “gewone” katholieke, maar daarbij ook nog vele andere. Veel zijn er hetzelfde als in Nederland, maar lang niet allemaal. Hoewel kerst hier (zoals in de rest van de wereld) gewoon maar 1 dag telt, heb ik vaak het idee dat Spanje verder veel meer feestelijke, en daardoor vrije dagen kent dan enig ander land. En daarbij weten ze deze ook nog eens heel goed te benutten!

Qua vrije tijd is het hier heel praktisch dat in Zuid Spanje tijdens de zomer, d.w.z. geheel juli en augustus, een speciaal zomer rooster geldt, waardoor er optimaal van de zomer genoten kan worden. Verder hebben ze hier natuurlijk als bijzondere feestelijkheden voor geheel Spanje de Semana Santa en voor Andalusia ook de Feria en ook hier worden werkdagen geheel op aangepast. Het is natuurlijk noodzakelijk dat iedereen zo een week van feesten op z’n best mee kan vieren.

Daarnaast kent Spanje, als zeer katholiek land, de meestal goed gevierde heilige vieringen. Deze zijn er in vele vormen en maten. Het kan een Santo zijn voor het gehele land, voor een bepaalde streek, voor een stad of zelfs alleen voor één enkele persoon. In het laatste geval is het de naamdag. Deze wordt, hoewel afhankelijk van de persoon, vrij vaak als een gewone verjaardag gevierd.

Dan is de feestdag die op zondag valt nog bijzonder om te vermelden. Elke speciale feestdag die hier voor een gehele stad, streek of voor het gehele land geldt en die op een zondag valt, verplaatst automatisch naar de maandag. Dit is werkelijk enkel en alleen gedaan, opdat iedereen genieten kan van een echte vrije dag. Een aparte verschuiving, die ik werkelijk nog nergens anders ben tegengekomen.

Ik moet bekennen dat ik sowieso verbaasd ben over de hoeveelheid feestdagen, die ik al voorbij heb zien komen in de korte tijd dat ik hier woon. Het is ongelooflijk, maar eerlijk gezegd ook wel jammer. Voor mij verliezen de werkelijke feestdagen zo hun charme. Hoewel vrij zijn leuk is en het prettig is bij speciale gebeurtenissen stil te staan, moeten het er niet te veel worden. Dat heb ik hier wel geleerd.

Ik denk, dat ik me nog een weg moet banen door het bos van feestdagen. Ik geef het de tijd en dan hopelijk, over een tijdje, heb ik er misschien wel alleen die uitgepikt, die voor mij werkelijk van waarde zijn.

Liefs,
Carolina

hallo,
hier ben ik terug, ben een tijdje weg geweest, omdat de pc gecrachst is, ongelukkig wel.
Nog een grote maand en we kunnen vertrekken naar Tenerife, voor veertien dagen in een app. om te zien of we daar zouden kunnen wonen, ja of neen.
Moest je nog bedanken omdat je altijd terug mailt naar me,
groetjes compi,
Ps Hoe gaat het trouwens nog in Jerez
doei