Semana Santa
Semana Santa, de heilige week voor Pasen. In Nederland kennen we dat niet meer, de hele week naleven die als voorbereiding diende op de dood van Jezus Christus. Hier in het zuiden van Spanje, wat natuurlijk zeer gelovig is, kennen ze het zeker wel nog. De heilige week, dat betekent een hele week van processies, meerdere keren per dag, voornamelijk in de namiddag/avond, die de beelden uit de kathedraal en kerken door de stad brengen. De heilige week betekent ook feestdagen en dus: alles dicht. Van maandag tot en met vrijdag waren zowat alle winkels gesloten, op een paar hoogstnoodzakelijke, zoals supermarkten, na, die waren van maandag t/m woensdag met speciale openingstijden geopend.
De bodega was uiteraard ook open. Alleen de onze natuurlijk, González Byass, de grootste ter wereld. Onze rondleidingen gingen gewoon door en geloof me, het was een gekkenhuis! Want al die mensen, vooral Spanjaarden, die speciaal voor de Semana Santa naar Jerez gekomen waren, wilden ook de bodega bezoeken, zeker daar wij de enige geopende waren en helemaal omdat we donderdag t/m zaterdag om 13.00 uur een speciale rondleiding hadden met een Andalusisch spektakel bij de proeverij. Het was zeker goed bezocht, met zo’n 1800 bezoekers per dag, wat een absoluut record is.
Uiteraard ben ik zelf ook, even weer als toerist, een paar processies gaan bekijken. Het is toch wel indrukwekkend hoor, een hele processie kan immens lang zijn, ze lopen uren, van kerk naar kerk en als de gehele processie voorbij is, sluiten de toeschouwers aan om met de processie mee naar het einde, de kathedraal, te gaan. Het is behoorlijk intens allemaal, ook om het gewoon te zien. Hoewel… Die witte puntmutsen blijf ik toch wel een beetje luguber vinden.
Op witte donderdag gingen de processies zelfs ’s nachts door en ook die werden druk bezocht (maar ik moet eerlijk bekennen: niet door mij). Op vrijdag, goede vrijdag, de dag van de dood van Jezus, waarin de Christenen het lijden en de kruisdood van Jezus herdenken, waren de meest indrukwekkende processies. Deze dag gingen alle Christusbeelden mee de processie in.
En toen werd het Pasen, het feest waar het in Nederland alleen nog om draait, waarbij de opstanding van Jezus herdacht en gevierd wordt. Vreemd is dat er hier maar één paasdag is, namelijk alleen vandaag, de zondag. Dat is vreemd daar, volgens mij, Jezus de dérde dag na zijn dood (dus de maandag) is verrezen… Aan paaseieren zoeken doen ze hier in ieder geval niet. Ik heb vernomen dat er hier wel eieren worden geverfd. Het eerste ei moet dan rood zijn en deze wordt naar de kathedraal gebracht, voor geluk. Maar daar heb ik niets van gezien.
Eerlijk gezegd moet ik bekennen dat ik het niet erg vind, dat Pasen hier maar één dag is, het is mooi geweest zo. Vandaag lijkt haast weer een gewone zondag, hoewel de mensen hier vandaag wel iets feestelijker gekleed gaan dan op een normale zondag. De rust lijkt in ieder geval weer wedergekeerd en dat is erg prettig.
Nu op naar de Feria, het volgende festijn, dat dit jaar de 2e week van mei is.
Daar kijk ik echt naar uit!
Veel liefs,
Carolina