Hoe begin ik met het plannen?

Hallo!

Aangezien het al langer mijn droom is om een keer naar Australië te gaan en ik volgende zomer (aangezien ik in het onderwijs werk) 2 maanden verlof heb. Lijkt het me een uitstekend moment om dit eens te doen.

Maar hoe begin ik het beste met het plannen van deze trip?

Ik heb al ontdekt dat het tijdens de maanden juli en augustus beter weer is aan de westkust.

Ik ben een totaal nieuw in het plannen van zo een reis dus alle hulp is zeker welkom!

Wat MOET ik echt gezien of gedaan hebben?

Alle tips zijn welkom.

Van het boeken van de vlucht, bezienswaardigheden, slaapplaatsen, camper/auto huren,…

Groetjes

Ja, het is heel wat om aan zo’n reisplanning te beginnen. Je weet vaak niet helemaal waar je voor staat. Vooral als je ‘maar’ twee maanden hebt en zoveel mogelijk wilt zien.

Ik zou eerst eens kijken waar je allemaal heen wilt en wat mogelijk is. Wat wil je zien? Ga je vooral voor steden, voor natuur, voor extreme sporten, voor veel autorijden, voor juist af en toe relaxen…Het is dan ook erg moeilijk om te zeggen wat je gezien en gedaan MOET hebben. Iedereen heeft daarvoor zijn/haar eigen voorkeur. Ik ben nu meerdere keren in Australië geweest en ik heb nog steeds het idee dat ik heel veel dingen ‘moet’ zien… Maar goed, daar heb jij niet zoveel aan. Een paar tips:

In juli en augustus is het in het zuiden niet echt goed weer (koud!). Victoria, Tasmanie en het zuiden van WA zou ik hierdoor al af laten vallen (je zult toch moeten kiezen).
Vooral het noorden is in die maanden heerlijk qua temperatuur. Het is lekker warm, niet zo luchtvochtig als in december/januari en de meeste attracties zijn goed te bezoeken (alleen niet alle watervallen zullen ‘aan’ staan, maar die garantie heb je in het regenseizoen ook niet).
Je zou voor een avontuurlijke noordelijke trip kunnen kiezen, van Broome, via The Kimberley, Catherine en Kakadu National Park naar Cairns en de Atherton Tablelands. Dan heb je een paar prachtige stukken Australië én goed weer.

Je kunt ook langs de west of oostkust rijden. Denk er wel aan dat het ten zuiden van Brisbane (oost) / Geralton (west) koeler wordt. Wij liepen vorig jaar zomer vrijwel de hele dag met een jas aan. geen probleem overigens als je veel van wandelen houdt, maar geen strandweer.

Wil je met een eigen auto (leuk!) of ga je met het openbaar vervoer (ook goed te doen en je doet makkelijker een tour tussendoor waardoor je soms beter op bepaalde plekken kunt komen (met name in The Kimberley). Of half/half. Wil je tussendoor vliegen of juist de enorme afstanden beleven door over de weg te gaan (mijn persoonlijke voorkeur).

In twee maanden kun je heel wat dingen zien. De afstanden zijn groot, maar je rijdt ook redelijk makkelijk. Vorig jaar zomer waren wij tien weken in Australië. We hebben redelijk rustig aan gedaan en met de auto ruim 7000 km afgelegd. Wij maakten één binnenlandse vlucht.

Plan eerst in grote lijnen waar je heen wilt, kijk dan of er een vliegticket naar toe te boeken is. Plan je reis nog niet in detail, laat dat over je heen komen!

Succes en stel anders nog wat gerichte vragen over wat je wilt doen en waar je heen zou willen.