Hallo iedereen,
sorry dat ik de amateur kom uithangen, maar ik zit namelijk al maanden te denken aan een leuke trektocht met mijn tent of eventueel enkel met slapen in hostels in het buitenland. Het eerste land waaraan ik dacht was Peru, maar ik sta ook open voor andere mogelijkheden. Het zit zo: ik studeer dit jaar af en ga deze zomervakantie met m’n scoutsgroep naar Portugal voor een 10-daagse trektocht. Maar volgende zomervakantie (over anderhalf jaar dus) zou ik graag zelf op pad willen, eventueel met een vriend. Maar wat is het beste land voor een ‘beginner’? Ik wil vooral veel cultuur en natuur en liefst ook een goede veiligheid (dus niet Somalië of Mali
) Ik zou serieuze commentaren echt appreciëren, ik zou namelijk nu al wat willen uitwerken in m’n hoofd!
Groeten,
Alex
Begin eens met veel lezen. Op dit forum, of sites met reisverhalen van reizigers. Koop een goede reisgids als bijvoorbeeld de Lonely Planet, daar staan vele adressen van hostels in. Orienteer je als je met de rent wilt gaan waar je wel of niet mag wildkamperen, en of er uberhaupt campings zijn. In Azie zijn campings bijvoorbeeld schaars, maar slaap je voor nog geen 5 euro in een (primitief) hostel. Australie staat echter wel weer bekend om campeermogelijkheden.
Ik ga zelf eigenlijk nooit met de tent op pad (buiten Nederland). Ik vind dat namelijk niet handig wanneer ik geen vervoer tot mijn beschikking heb, een tent sla je nooit op in de binnenstad. En in veel landen buiten Europa is het OV niet zo goed. Qua veiligheid zou ik me niet meteen zorgen maken, al moet je natuurlijk geen domme dingen doen. (Waardevolle spullen liggen tamelijk onbeschermd in een tent, wellicht iets om rekening mee te houden?)
Met Peru heb ik geen ervaring. Daar ga ik komende zomer pas voor het eerst heen. Voor andere bestemmingen (met name in Azie en Europa) verwijs ik naar mijn website.
Leuke plannen! Peru is prachtig, ik ben er twee keer geweest, waarvan een keer in mijn eentje. Zie foto’s op mijn website.
In Peru is kamperen niet zo gebruikelijk, behalve dan tijdens trekkings in de bergen. Let wel op dat het hoog in de bergen superkoud kan zijn 's nachts (vriezen).
Soms kun je ook ter plaatse een tent en slaapzak huren. Bijvoorbeeld voor de Inca Trail naar Machu Picchu is dat heel gebruikelijk.
Maar in de steden en bij veel bezienswaardigheden heb je al voor 10 euro een simpel privé hotelkamertje met lakens en dekens, of een bed in een slaapzaal van een hostel voor nog minder geld. Dan hoef je dus niet zelf met kampeerspullen te slepen (in het vliegtuig mag je meestal maximaal 20 kilo meenemen, en meer moet je ook niet willen dragen).
Qua veiligheid is Peru niet direct een land voor beginners te noemen, maar wel te doen als je je goed inleest over de gevaren, en goed alert blijft tijdens je reis (dus je niet lam zuipt of domme dingen doet). Er wordt erg veel gestolen en gezakkenrold (ook niet gek in een land waar veel mensen moeten rondkomen van 5 euro per dag of minder), maar mij is het nooit overkomen want ik ben erg alert op mijn spullen, loop absoluut niet te koop met waardevolle spullen (draag daar zelfs geen horloge of oorbellen) en heb allicht ook net dat beetje geluk gehad.
Ik zou zeker 3 weken de tijd nemen, liever meer, want het is een groot land en de reistijden zijn extra lang door al die bergen, en er is veel moois te zien. Je vliegticket zal het duurst zijn; dus of je een week laner blijft of niet, zal qua kosten niet veel schelen. Voor zo’n 25 euro per dag gemiddeld moet je wel rond kunnen komen.
Tip: leer van tevoren Spaans!
Veel plezier met de voorbereidingen.
Thailand is denk ik, ideaal voor beginners. Het is een land wat op toeristen is ingesteld, en dat maakt het makkelijk om het op verschillende manieren en met verschillende budgetten te bereizen. Het enige wat je zou kunnen tegenhouden is de prijs van het ticket.
Veiliger landen dan Thailand zijn er niet veel.
Hans.
Ik ben het eens met Hans, maar zou toch nog dezelfde waarschuwingen ter harte nemen, die Cecilia geeft. Als je iets breder wilt kijken (stel je wilt meerdere landen in 1 reis bezoeken), zou ik me voor een eerste keer tot Azië beperken. Prijzen zijn laag, het is er relatief veilig en het is ook anders en interessant genoeg. Mijn wereldreis van 10 maanden was in Azië 20 jaar geleden en ik denk er nog steeds met genoegen aan terug.
Lees je wel in, want het is vele malen interessanter reizen, als je al wat van de cultuur weet!!
Van harte bedankt iedereen! Ik heb zonet vernomen dat een van m’n kennissen ook al eens naar Peru is geweest, dus ik ga eerst hem eens uithoren. Indien hij niet veel nuttigs zegt en me niet echt op weg kan helpen, ga ik eens kijken voor Thailand of iets anders in Azië, en heb zonet besloten de tent thuis te laten als ik naar Peru ga
Het zou dus enkel een last zijn en niet zo heel nuttig… En ik ben de laatste persoon op aarde die met dure spullen te kijk loopt, dus dat zal allemaal in orde komen moest ik gaan
Nu ga ik eens jullie sites bekijken!
Nogmaals dank,
Alex