Hoe bankzaken regelen als digital nomad in het buitenland?

Hi allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een reizend bestaan; werken en reizen/ digital nomad. Hiermee wil ik starten na afronding van mijn opleiding komend jaar. Momenteel heb ik e.e.a. aan inkomsten uit mijn startende onderneming, welke ik ook reizend kan voortzetten als ik straks klaar ben met de studie. En ik vroeg me af in of het belangrijk is om een speciale reizigersrekening te openen waarmee banken zichzelf wel profileren. Momenteel zit ik bij een “normale bank”, namelijk de ING. Iemand hier ervaring mee?

1 like

Bij de ING is het goed om te kijken naar de kosten voor internationale betalingen, geldopnames in vreemde valuta en wisselkoersen, want die kunnen oplopen als je veel in het buitenland bent. Controleer ook of de ING-app en je betaalkaarten goed werken in de landen waar je naartoe wilt. Sommige digital nomads kiezen ervoor om een extra rekening te openen bij banken zoals Wise of Revolut. Deze banken bieden vaak lage kosten voor internationale transacties en multi-valutarekeningen, wat handig kan zijn als je veel in verschillende landen werkt.

Even nieuwsgierig…wat voor onderneming ben je gestart? :blush:

1 like

Thanks voor het meedenken. Ik had inderdaad wel gelezen dat er speciale banken zijn voor digital nomads wegens de valuta. Ik zal eens berekenen hoe dat bij de ING zit, maar was ook even beneiuwd naar ervaringen van anderen. Na een kleine zoektocht op x kwam ik ook bunq tegen.

En leuk dat je het vraagt! Ik heb een online advertentiebureau en richt me op dit moment op bouw- en renovatiebedrijven :slight_smile: . Ben jij ook aan het ondernemen SanneSan?

1 like

Op dit moment staat de lijst met handige internationale banken dus op: Wise, Revolut of Bunq.

Zijn er mensen met ervaring als klant bij deze banken? Waarom vond je het handig of niet en wat zou je aanbevelen?

1 like

Haha nee was het maar waar :smile:

Vivid is er ook 1.

Persoonlijk tot nog toe tevreden met Vivid ookal gebruik ik hem niet zo veel.

Heel handig als je buiten de EU bent daar ze geen extra commissie berekenen bij betalingen in bijv dollar of Britse ponden.

2 likes

Wij gebruiken N26 en dat werkt prima. Het heeft ook een gewone bankrekening gekoppeld aan een MC debetkaart. Dat werkt heel goed in de meeste landen. We hadden eerst ook een Revolut rekening en kaart, maar die werd in Zuid-Amerika, Midden en Noord slecht geaccepteerd. Aan Nl debetkaarten heb je eigenlijk niets buiten de EU tot nu toe.

2 likes

Als reizende ZZP’er, inmiddels alweer vijf jaar, gebruik ik de volgende banken. Ik moet zeggen dat ik mij hier prima mee redt omdat ik zowel Visa, Mastercard als Maestro heb.

• ING (huisbank voor NLse betalingen, afschrijvingen)
  • Openbank voor internationale geldopnames vreemde valuta en pinbetalingen wereldwijd
  • N26 als debit card
  • ICS Creditcard voor noodgevallen
  • Revolut voor achter de hand
  • Wise voor achter de hand
  • Curve voor achter de hand
  • Finom voor achter hand

Ik betaal alleen kosten voor ING en de rest is, in mijn geval met de pakketten die ik heb, kosteloos.

Veel plezier alvast met je reizend bestaan en je onderneming!

3 likes

Ik raad je online bank Wise aan, gunstige koerswisseling en je kunt geld in verschillende valuta op ontvangen en betalingen doen als ondernemer zijnde in het buitenland.

2 likes

Dochter en schoonzoon hebben veel trammelant gehad met N26. Zijn naar Revolut overgestapt. Ze zitten voorlopig nog wel in Azië. :sunflower:

2 likes