Even wat vraagtjes betreft de financien.
In onze informatie (van Australian Backpackers) staat dat het aan te raden is een rekening af te sluiten bij de Rabobank omdat geld pinnen dan gratis kan. Bij de ING kost dat 2 euro.
We sluiten zowieso een australische rekening af. Ik neem aan dat je dan een groot bedrag van je nederlandse rekening op je australische rekening zet (door middel van internetbankieren???) en dit hoef je dan maar weinig te doen. Dan is een Rabo rekening toch niet zo nodig?
En is internetbankieren wel mogelijk? Je moet via de ING een tancode krijgen via sms, daar heb je natuurlijk een ander nummer, dus dat zou dan wel veranderd moeten bij de ING maar dat is toch te doen?
Als je dan gedurende je reis geld nodig heb haal je dat neem ik aan van de australische rekening af.
Verder wordt het ook aangeraden een creditcard te regelen. Dit heb je nodig voor het aanvragen van het visum, maar dat is het probleem niet. Heb je hem verder daar ook nodig? Borg e.d. kun je toch ook gewoon contant betalen?
Hi Ryanne, welkom op het forum.
Ik heb geen idee hoe dat gaat met Australische rekeningen maar ik kan mij voorstellen dat je met wisselkoersen te maken krijgt bij het omzetten van Euro’s naar AUD. Wij zijn veel in Australia geweest en nemen niet meer dan een eental credit cards en bankpassen mee. gebruiken de ATM die vrijwel in elk dorp staan en maken van onze Visa rekening een debitrekening. Zorgen dus dat er een groot saldo bij Visa staat. Credit cards zijn trouwens wel heel gemakkelijk. Als bij bv Visa genoeg samldo staat kost het opnemen van geld € 1,50 en je krijgt een rente van 2.25% op je Visa rekening. Misschien heeft iemand ervaring meet een rekening in AUD maar het lijkt mij dat daar allerlei voetangels en klemmen aanzitten, maar misschien vergis ik mij. met internetbankieren hebben we nog nooit problemen gehad.
Yeehaw
Wij zijn van plan om in december voor ongeveer 4 mnd naar Australie te gaan. Ook wij hebben een rekening bij de ING.
Je kunt tan codes per sms ontvangen maar je kunt ook een papieren lijst ontvangen.
Wij gaan voor dat wij vertrekken een papieren lijst opvragen, dat scheelt sms-en.
p.s. pinnen in Australie kost 2 euro, geldt dat ook voor betalen in winkels?
Oja die tancode lijst is inderdaad een goed idee! Ik wist niet dat dat nog kon.
Volgens mij als je een betaalpakket ofzo heb van de ING hoef je ook geen 2 euro te betalen bij iedere keer geld opnemen.Alleen weet ik dat nog niet zeker.
Ja ik heb een rekening gehad in Australie bij de ANZ bank ik vond het zelf ideaal wij hebben daar 9 maanden rondgereisd en daarom die rekening geopend. Wij pinde vaak geld en storte dat op de rekening. Ik vond het daarnaast prettig om niet te veel geld bij me te hebben.
Je kunt met de AU rekening overal in elke winkel en waar je maar bent betalen net als in NL.
Ik zit wel bij de Rabobank trouwens en wij hebben een totaalpakket waardoor je gratis mag pinnen in het buitenland. Ik weet wel dat de ING ook zo’n pakket heeft en dan krijg je er ook een creditcard bij dus dat zou je even kunnen uitzoekten.
Grote bedragen overboeken van de NL rekening naar AU rekening kost bij onze bank 20 euro en dan dus de wisselkoers. Wij boekte bv gelijk 5000 euro over naar die rekening.
Verder is een creditcard handig voor als je vliegtickets wil boeken en als je een borg moet betalen voor het huren van een camper. Australie is eigenlijk helemaal ingesteld op de creditcard is in Australie dus vrij normaal dat bijna alles gedaan word met een creditcard.
Als je nog meer vragen hebt laat het hier even weten.
Bedankt voor de reacties!
Ik heb de ING rekening waar je het over heb gevonden, die ga ik maar even regelen. Daar zit dan inderdaad ook een creditcard bij.
De australische rekening heb je nodig als je ook wat wilt gaan werken, wat wij zeker gaan doen. En volgens mij is dat ook wel goed te doen.
Dat klopt inderdaad om te werken is het wel handig om een Australische rekening te openen ik heb goeie ervaringen dus met de ANZ bank deze was ook binnen 10 minuten weer opgezegd.
Als er dan nog geld opstaat kun je die er dan weer afhalen en daarna is ie zo weer opgezegd. Hou er wel rekening meer dat je 2,50 AUD per maand moet betalen voor zo’n rekening.
Nog een vraagje op dit vlak: als je internetbankiert met de ING kun je alleen overmaken etc doormiddel van de TANcode die je per sms krijgt. Gaat dat ook goed als in je Australië bent met je NL telefoonnummer?
Wij hebben ook ING althans mijn man en die heeft gewoon een prepaid NL nummer en wij gebruiken dat elke dag en werkt als een trein eigenlijk overal op de wereld. Je moet dan gewoon je mobiel even aanzetten en dan komt die sms gewoon binnen. Wij zijn al 3 jaar op reis en werken al 3 jaar op die manier met de ING en Tancodes.