Helaas kom ik niet in aanmerking voor een creditcard. Wel bij de ING, maar dat kan pas als ik minimaal 3 maanden een rekening heb bij die bank, en aangezien ik over 5 weken al vertrek gaat dat niet door. Dus ik ga zonder creditcard (zo ziet het er nu naar uit) naar Australië. Wel heb ik een wereldpas bij de ABN amro, maar toch zit ik met de gedachte in m’n achterhoofd dat ik in Australië aankom en NIETS kan boeken/betalen…
Wie heeft er ervaringen met Australië zonder creditcard en/of heeft tips hoe ik dit dus het beste kan regelen? Mijn greyhound pas heb ik met mijn moeders creditcard betaald, hier in Nederland, dus dat kan gewoon. Maar hoe moet ik mijn hostel overnachtingen regelen? Ik kan ze niet vanuit nederland boeken.
Ik reis van 15 maart t/m 11 juni langs de Oostkust van Melbourne naar Cairns.
Ja dat is inderdaad niet handig in Australie want alles werkt daar met de creditcard. Ik weet ook niet of je nog binnen Australie gaat vliegen je kan ook gewoon bij een reisbureau daar binnen lopen en regelen. Net als tours regel je ook vaak via die bureau’s. Het is dus wel mogelijk om zonder creditcard te reizen.
Hallo!
Een handige oplossing is een cash passport, dat kun je bij het GWK halen. Dat werkt hetzelfde als een creditcard (is namelijk van MasterCard), maar je moet er zelf geld op storten. Zo houd je meteen je uitgaves in de gaten. Visa heeft ook een dergelijke kaart. Als je langere tijd naar Australië gaat, is het handiger om de Visa te nemen, want die kun je daar kopen en uploaden. Die MasterCard alleen in Europa. Mijn vriend had er een bij zich en die vindt het prima werken.
Succes!
Je zou ook een debitcard van Medius kunnen overwegen. De debitcards hebben allemaal wel een nadeel, die van Medius is niet goedkoop, maar is makkelijk in gebruik en kan je met onlinebanking overal makkelijk opladen.
De GWK card is volgens mij alleen op de betreffende kantoren te vullen en niet via overboeking/internetbanking.
Let er ook op dat elke handeling met een debitcard geld kost. Bij sommige zelfs het veranderen van je accountgegevens!
Vertrouw ook niet op 1 geldbron, want ik heb, net als velen, al eens met skimming te maken gehad, wat zeer vervelend kan zijn op reis.
Ik heb gelijk na aankomst een Australische rekening geopend. Het enige nadeel is dat je een adres nodig hebt. Zo ver ik weet hebben bijna alle banken daar het debit card systeem, dus net als een credit card, maar dan met je eigen geld.
Daarnaast vond ik het erg prettig om elke keer een groter bedrag van mn NL’se rekening te halen en op mn Aussie rekening te storten, zodat je niet elke keer met de transactiekosten zit. Je betaalt nl in Australie bij elke ‘muur’ 2-5 dollar als je niet bij die bank zelf zit, en daarnaast nog een paar euro per transactie bij je NL’se bank. Dus als je elke dag een beetje opneemt loopt dat al vrij snel op. Daarnaast kan je dan ook in elke winkel gewoon pinnen. En op mn laatste dag ben ik weer naar de bank gegaan om de rekening te sluiten, en ook dat is weer met 10 minuten geregeld.
Wij hebben dat ook zo gedaan een rekening dus geopend. Ik vond het zelf ook ideaal. Wij boekte wel geld over vanuit NL was ons 20 euro kosten. Wij huurde daar ook voor langere tijd dus hadden vaak veel geld nodig om aan de verhuurder te betalen. Wij hadden het bij de ANZ en daar was het pinnen bij hun bank ook gratis en in winkels betalen is net als in NL.
Bij dat cash passport van GWK staat Nu verkrijgbaar in drie valuta’s: euro (€), Britse pond (£) en Amerikaanse dollar ($). Wat word daarmee bedoelt? Ik snap dat stukje niet. De pas klinkt wel erg aantrekkelijk. Een vast adres in Australië zal ik niet hebben, dus een rekening openen daar gaat hem ook niet worden.
a) Ja de GWK card werkt precies zoals een gewone creditcard. Echter met een kredietlimiet van 0, je moet altijd in de plus staan.
b) Die keuze uit 3 valuta’s bepaalt in welke vorm je erop stort. Kies voor Australië dus maar gewoon euro, afboeken gaat altijd in AU$ dus met omrekening en bijbehorende (vrij beperkte) kosten.
Andere optie had een Moneybookers Prepaid creditcard geweest. De Medius prepaid creditcard is vaak onbetrouwbaar maar Moneybookers komt steeds zeer positief uit de bus. Met een Prepaid creditcard kun je precies hetzelfde als met een normale creditcard maar je zit niet met gedoe met bkr en inkomenseisen, etc. Je krijgt ook geen krediet maar je moet er zelf saldo opzetten. Daarom kan iedereen hem aanvragen.