Heeft iemand een idee of het geld kost om voor mensen in indonesie een bankrekening te openen waar ze een pinpas bij kunnen krijgen?
En mocht het niet al te duur zijn, waar kun je dit doen?
Hi Charlotte,
Met je paspoort en het minimum bedrag wat er voor staat naar de bank en openen maar. Ik heb er vele geopend en evenvele gesloten in diverse plaatsen in Indo bij BCA, Lippo, BNI.
Bank BNI (Bank Negara Indonesia) Bank BRI (Bank Rakyat Indonesia) Bank Danamon, Bank Lippo, hebben Cirrus/Maestro pasjes en dus kun je geld op die rekeningen storten vanuit Nederland en kunnen de mensen in Indonesie het geld van die daar geopende rekeningen af halen. Het is per bank verschillend wat er aan inleg geld moet worden ingelegd. Ga er maar van uit dat er een maximaal inlegbedrag van Rp 500.000 per rekening moet worden ingelegd.
Geld over maken via Best Western is een veilig alternatief.
Groetjes,
vanua
Inmiddels heb je KITAS nodig om een rekening te openen. Zonder kan je bij geen enkele bank in indonesie meer een rekening openen.
Beste cahaimfetter, ik moet je helaas bevestiegen dat je informatie onjuist is. Je kunt bij BII Bank Indonesia internasional gewoon een bank rekening opnenen en via internet vanuit
ederland je betalingen doen. Paspoort is voldoende. www.bii.co.id
groet
beseri,
Wanneer heb je deze rekening geopend? Wanneer je dit vorig hebt gedaan, zou het kunnen kloppen, toen is de wet ingegaan. Anders heeft de BII bank in strijd met de Indonesische wetgeving gehandeld. Het is een nieuwe wetgeving die nationaal geldt in Indonesië voor buitenlanders die een rekening willen openen, vrijwel alle banken zijn hiervan op de hoogte. Ik werd hiermee geconfronteerd toen ik in Jakarta heb geprobeerd een rekening te openen bij verschillende banken, Citabank, BNI, BCA etc. Ook hier in Lombok heb ik het opnieuw geprobeerd bij elke bank, echter wordt er overal gevraagd om KITAS (soort van een verblijfsvergunning).
Je kunt in Indonesie als buitenlander GEEN bankrekening meer openen als je niet beschikt over een geldig paspoort en een indonesische verblijfsvergunning gekoppeld aan een vast woon- of verblijfadres. Als je dat hebt, kost een rekening openen niets. Je dient slechts een eerste storting van IDR. 50.000 (€ 4,50) te doen.
ik heb een adres gekoppeld met mijn nederlandse paspoort bij de mandiri bank
jaren geleden , ik heb mijn bankrekening nog staan, en ook nog gedaan zonder verblijfsvergunning
Als je een rekening bij de Postbank hier hebt lopen en dit met een opdracht naar BRI overmaakt gaat dit dan ook goed of is het riskant?
M.v.g.
Erik1
(wat een leuke smiles zitten er bij dit forum)
Ik heb regelmatig geld overgemaakt van een postbankrekening naar een Indonesische rekening. Je hebt alleen een IBAN/SWIFT code nodig, het adres en rekeningnummer van de begunstigste en het adres van de bank.
Nadeel is echter dat het heel lang (soms wel een maand)n kan duren voordat het geld eindelijk in Indonesie wordt bijgeschreven!
Groet,
Jenny
Hoi Jenny,
Bedankt voor je snelle reactie. Een maand is wel erg lang. Het geld moet naar een BRI kantoor op Bali. Het moet er voor de 10e zijn. Daar maak ik me nu wel zorgen over.
Ik ga het er niet op gokken. Zijn er nog andere mogelijkheden?
M.v…g
Erik
Western Union is een optie, maar niet goedkoop! GWK kan ook snel geld overmaken.
Stop in geen geval geld in een envelop die je opstuurt, want dat komt zeker niet aan… (Heb ik eens geprobeerd, het was maar 50,000 rp maar toch vervelend.)
Succes,
Jenny
Hier wil ik ook wel even op reageren. Wij sturen al jaren wat geld (niet zoveel hoor) in de kerstkaart en dat is jaren goed gegaan, tot vorig jaar. Kaart netjes bij de familie aangekomen, maar geld eruit.
Liever via een bank hier, naar daar overmaken, of aan iemand sturen die het voor jou daar wil ontvangen en door wil geven, als de ontvangende persoon zelf geen bankrekening heeft.