In januari staat onze volgende Thailandreis gepland. Dit jaar willen we onder meer een dag of 8 in de omgeving van Chiang Mai doorbrengen. Chiang Mai hebben we gekozen als “uitvalsbasis” voor onze verkenningen. Ik heb inmiddels al heel wat informatie bij elkaar. Ik heb wel nog een bijna dringende vraag.
Wij zouden erg graag een hill tribe bezoeken. Is het mogelijk om kennis te maken met de leden van een stam, in hun alledaagse doen en laten.
Er zijn weten we voldoende mogelijkheden een hilltribe te bezoeken maar wij zouden graag een dorpje bezoeken waarvan de mensen niet als “toeristische attractie” op de kaart zijn gezet. Wie heeft er een idee voor ons? Kunnen we zelfstandig een plaats bezoeken of evt. een gids nemen? Alle suggesties zijn welkom.
Tussen de watervallen(wachirathan,siriphumen en Mae pan)Zijn nederzettingen van de Meo en karen bergstammen te vinden op de berg.Dus de weg naar Doi Inthanon Annie,vindt je voorbij het stadje Chomtong(58km verwijderd)deze bergstammen.
Men kan een bus nemen van Chiangmai naar Chomtong en daar een Songtauw nemen om deze stammen te bezoeken!men kan ook een gids huren bij “panda tours”!
groetjes:georgessiam.
Oke georgesiam, bedankt voor je antwoord. Ik had al wel iets van deze info opgepikt via allerlei kanalen.
Wij zitten nog een beetje in twijfel of we al dan niet zelf met de auto Doi Inthanon zullen bezoeken. We kunnen dan wat meer op een dag gaan bekijken. Misschien kunnen we eigen auto en een evt. gids naar hill tribe combineren? Weet jij vanwaar we een gids kunnen boeken: Chiang Mai of in het park? Is bezoek met een gids minder toeristisch? We willen absoluut niet het idee krijgen dat we aan “aapjes kijken” doen. Vooral niet naar de mensen zelf toe. En tot slot nog een typisch Hollandse vraag natuurlijk: Liggen prijzen voor een gids vast? Wat kun je anders als redelijke prijs rekenen? Uh, en dat is misschien onhollands: we willen echt niet pinnig zijn! Als je nog wat antwoorden voor me hebt, graag. Ik zal in ieder geval jouw informatie eens wat verder uitpluizen op het web.
Ga het kort houden Annie,(want ik heb last van tendinitus in de arm)
Je kunt inChiangmai een auto met gids huren bij de vele reisbureaus.(zo hebben wij het gedaan)
Annie,sorry maar ik zal er morgen op terug komen ivb:je vraag!!
Dus je hebt mijn antwoord nog tegoed.
gs:chin:
Bedankt voor je info. Ik had weliswaar al eens op de site van ENP gekeken (opzet sprak ons aan) maar had geen idee dat er een verband was met de Karen tribe. Ik ga dit zeker beter bekijken.
Een prima tip!! Nogmaals bedankt.
je jaagt een idee na. Het gaat je niet lukken-de zeer weinige ‘‘stammen/dorpen’’ die van toeristensmetten vrij zijn, zijn dat omdat ze geheel ontoegankelijk zijn.
de Karen een ''tribe?? tja-het is maar wat je noemt-eerder een volk van een paar miljpoen dat net als de Koerden doorheen enkele nabijliggende landen woont en daar continu burgeroorlog mee voert. Beste dorp daarvoor(met zeker 20.000 mensen) zijn dan die vluchtelingenkampen nabij Mae Sot. Vraag/google eens naar dr. Cynthia. Maar hier in BKK wonen al tenminste 100.000 Karen/Shan.
De zeer weinige deskundigen/antropologen recommanderen eerder toch maar die toeristenshowdorpen te bezoeken-dan verdienen die mensen nog wat en worden de nog primitiever levende stammen afgeschermd van die witten, die allemaal willen komen bekeren en welvaart brengen en gode werken doen.
Ik kan je reactie wel begrijpen. En misschien streef ik inderdaad wel een niet haalbare wens na. Ik zal eens op google kijken naar wat je voorstelt. Ik vind wel dat je de situatie heel erg zwart wit afschildert. Nogmaals ik begrijp je reactie echt wel maar mijn bedoelingen, en met die van mij van anderen, zijn echt niet alleen maar om zieltjes te winnen of hoe je het ook wilt noemen. Ik ben echt geinteresseerd maar dat blijkt toch hoop ik ook wel uit mijn vraag. Bedankt voor je reactie.
Ik heb ook interesse in uw tocht, mijn vriendin enikzelf zoeken iets gelijkaardigs weg vd toersten. Welke stammen heb je dan gaan bekijken? Wij hebben 5 tal dagen
Grtn