Het vervolg

(origineel bericht op be-more.nl)

Het vervolg

Hallo allemaal

Gisteren tijdens het typen van mijn blog was de elektriciteit uitgevallen. Komt wel vaker voor hier, maar had het eigenlijk niet zo door omdat ik op laptop was aan het werken. We hebben wel gezellig bij kaarslicht gegeten. Voor de rest nog wat met de locals gezeten en gepraat. Rond 22u toch weer in bed gekropen.

Volgende dag weer lekker vroeg uit bed. 6u dat is mijn uur om op te staan hier. Het leven is hier dan al volop bezig. Mensen die op straat lopen met allemaal spullen om te verkopen op de markt denk ik. Andere zijn onderweg naar school. Onze huisvaders zijn dan bezig met de schoonmaak van alles. Ik laat het gewoon door mij komen en geniet van de rust. Lekker om zo wakker te worden. Dan ga ik mij wassen met een bak water en dan ben ik weer lekker fris om de dag te beginnen. Tegen dan is iedereen wel wakker en wordt het stilaan tijd om te gaan eten.
Na het ontbijt zijn we vertrokken naar de villages om mensen te zien en te spreken. Langs kleine paadjes en over de rivier. Echt mooi de natuur hier. 5 mensen ontmoet die vooral zeep en eten nodig hebben. Hebben ook hun verhaal verteld over welke ziekte ze juist hadden. Sommige hadden hiv en andere had huidkanker. Wel raar dat ze dat zo zeggen , maar vraag mij af of het wel goed was onderzocht in het ziekenhuis allemaal. Ze zeggen wel snel als ze het niet weten dat het kanker is ofzo.
Na het bezoek terug naar ons huisje om te lunchen. spaghetti met groentjes en ei. Daarna wat in de zon gelegen tot het tijd was om naar de volgende meeting te gaan.
Weer zo’n 15min wandelen door de natuur om dan aan te komen in een klein dorpje. Daar zouden alle mensen samen komen om te discussiëren over wat ze zouden kunnen gebruiken of nodig hebben van het project LIYO. Ze zouden graag een bedrijfje oprichten maar weten niet hoe ze aan geld moeten geraken om dat op te starten en vroegen dan hulp aan de organisatie en hoe lang ze daar op zouden moeten wachten. Ze willen plantjes gaan planten bij de rivier en een heel aggregatie systeem maken zodat er voldoende water is voor de plantjes. Dat zouden ze best nog wel kunnen doen maar ze hadden geen geld meer voor de bemesting en voor pesticiden om de plantjes te beschermen tegen de insecten hier. Liyo ging bekijken wat ze konden doen en ik denk dat er volgende week terug een meeting zal zijn. Dat is wat ik er van kon maken. Was wel leuk om het eens te zien. Mannen zaten aan 1 kant en vrouwen aan de andere kant. De chief van het dorp zat helemaal alleen. Kreeg zelfs op het einde nog commentaar omdat hij niet iedereen had verwittigd dat er een meeting was.
‘s avonds lekker pannenkoeken gegeten met banaantjes en daarna samen lekker filmpje gekeken. Daarna was het voor mij toch weer bedtijd.

Vandaag weer om 6u wakker. Lekker gewassen en mss dat ik volgende keer wel naar het voetbalveld ga om een kijkje te gaan nemen daarzo. Zijn daar aan het trainen. altijd eens leuk om te zien. Weer lekker ontbeten en daarna te voet naar de stad gegaan om stof te kopen voor nieuwe uniforms. Daar vul je dan heel de voormiddag mee. Middag weer lekker warm gegeten en daarna naar de youth meeting geweest om een gesprek te voeren met jongeren over “is het goed om op jonge leeftijd sex te hebben”. Leuk om de reactie van die jongeren te zien en wat zun er van denken. Na een wandeling terug naar huis, weer lekker gegeten waarbij de stroom weer is uitgevallen. Eigenlijk mis je dat hier niet hoor. Lekker bij kaarslicht ons eten opeten dus lekker gezellig. Voor de rest gewoon lekker chillen buiten. Boek lezen en nog wat typen.

Zo dit was het dan weer vanuit Malawi.

Groeten

(origineel bericht op be-more.nl)