Het uiteinde van 2012 in Uganda

(origineel bericht op be-more.nl)

Het uiteinde van 2012 in Uganda

Maandag 24-12-2012

Samen met Diana Ryan, Yana en Ellen zijn we naar het winkelcentrum gegaan om spullen te kopen voor eerste kerstdag. Fanta, brood, koekjes en jam hadden we gekocht waarna we nog wat kledingwinkels in zijn gegaan.
Na ons allemaal opgefrist te hebben in het hotel zijn we naar een Chinees restaurant gegaan om deze dag af te sluiten.
Omdat niet iedereen evenveel honger had konden we de restjes meenemen. Dit hebben we aan een vrouw en 2 kinderen gegeven die aan de andere kant van de straat lagen te slapen.

Dinsdag 25-12-2012

We moesten op tijd naar de sloppenwijken maar uiteraard niet zonder eerst zelf goed te hebben ontbeten. Een heerlijk ontbijtje bij Brood vandaan, waar we tevens de 3 broden met jam gesmeerd hebben voor de mensen uit de sloppenwijken.
Eenmaal aangekomen bij de sloppenwijken werden we wederom warm onthaald en moesten we nog een ruim een uur wachten totdat het busje er was.
Een uur wachten in deze wijken duurt gevoelsmatig veel korter want je blijft je ogen uitkijken.
Aan de overkant hebben ze het “pride theater” waar een kerkdienst bezig was. Ook hier hebben we 5 minuutjes gekeken en was erg leuk om hier een indruk van te hebben.
Het busje was na 5 kwartier gearriveerd, dus we konden met 21 man in het busje naar het strand toe.
Een reis van een uurtje waarbij de sfeer er al directe inzat. Veel zingen en lachen zorgde voor een geweldige sfeer. Ondanks het leeftijdsverschil van 5-18 jaar is hier weinig van te merken.
De jongste, die naast mij zat, liet regelmatig van zich horen en iedereen begon spontaan te lachen.
Na een uurtje rijden kwamen we aan bij het strand, waar we ons eten en drinken achter moesten laten.
Dit was erg jammer maar we konden het wel uitdelen in een pauze.

Iedereen was erg blij om op het strand aanwezig te zijn. De ouderen zochten al snel het water op terwijl sommige jongeren nog nooit in zee waren geweest en wat angstig waren hiervoor.
Toen deze jongens ook eenmaal het water getrotseerd hadden was het feest compleet.
Stoeien, klimmen en klauteren de vreugde en het plezier was van hun gezicht af te lezen.

Hierna zijn we met z’n allen gaan volleyballen en ook hier merk je de broederschap en het respect naar elkaar toe heel goed.
Enigszins vermoeid zijn we naar het park naast het strand gegaan om te lunchen waar de jongens nog een potje voetbal speelden.

De terugreis naar Kampala was even gezellig als de heenreis en het diner was erg geslaagd.
Allemaal kip met patat en wat hebben ze ervan genoten.
Afscheid van deze geweldige jongens genomen en geweldige kerst beleefd die ons nog lang zal bij blijven.

Woensdag 26-12-2012
Vroeg opstaan om op tijd bij het Triangle Hotel aan te komen. Dit is een luxe hotel waar Diana Yana Ellen en ik deze dag zouden doorbrengen.
Dit werd een dag om heerlijk te ontspannen. Na onze spullen bij het hotel gebracht te hebben zijn we gaan ontbijten.
hierna zijn Yana en Ellen naar de craftshops gegaan terwijl Diana en ik een rustig dagje in het hotel op de planning hadden staan.
Een heerlijke warme douche en een heerlijke verfrissende duik in het zwembad hadden we echt verdiend en hebben we ook uitgebreid gebruik van gemaakt.
Toen Yana eenmaal terug was rond 18:00 zijn we naar een Asiatisch/Indisch restaurantje gegaan om te eten.
Dit restaurantje bestond pas een week maar zag er erg gezellig uit. Eigenaar was erg geinteresseerd en we hebben ons positief laten verrassen met de maaltijden die hij voor ons in gedachten had.

Donderdag 27-12-2012
Yana ging naar de Sipi Falls, Diana en Ellen bleven nog in Kampala en ik ging alvast naar Entebbe waar ik dan de komende 3 dagen zou relaxen met Pippa, Amely, Nico, Ivo, Masha, Ryan, Fleur en Evelien.
Het waren 3 geweldige dagen waarin er van bijna iedereen afscheid genomen is.
Zondag 30-12-2012
Samen met Yana er om 02:00 uit om richting het vliegveld van Entebbe te gaan.
Yana ging terug naar Nederland en ik pakte het vliegtuig naar Nairobi (Kenia) om vervolgens na een stop van 6 uur door te vliegen naar Zanzibar.
Afscheid genomen van Yana waarmee ik 3 maanden in Uganda gezeten heb. Niet iets wat je graat doet maar je weet dat het erbij hoort.

Goede reis gehad en onderweg nog contact had met Nils. Dit is een Deense jongen van dezelfde leeftijd die ook via Nairobi naar Zanzibar zou vliegen.
Eenmaal aangekomen op Zanzibar snel visum geregeld en baggage gepakt om naar het resort te gaan.
Alles was vlekkeloos verlopen en het weer werd allemaal maar beter naarmate we steeds noorderlijker reden.
De kamer echter was een klein probleempje. Ik kreeg een gezamenlijke kamer waar ik alleen zou verblijven maar dit was niet afgesproken tijdens het reserveren van de kamer.
Toen kreeg ik een luxere kamer die dichter bij het strand lag en airconditioning had. Echter was dit te luxe en werd er verteld dat ik voor deze kamer bij moest betalen.
Na veel onderhandelen heb ik deze kamer mogen behouden gedurende mijn verblijf, voor 5 Dollar per nacht extra.
Alles prima en wel uiteraard dus snel omgekleed en heerlijk gezwommen in de zee van dit geweldige bounty eiland.

(origineel bericht op be-more.nl)