Eerste bericht vanuit Uganda

(origineel bericht op be-more.nl)

Eerste bericht vanuit Uganda

Hallo lieve familie, vriendjes en vriendinnetjes,
Het heeft even geduurd, maar hier is dan het eerste berichtje. Veel zullen ook al dingen op facebook gelezen hebben bij mijn moeder.
Zaterdag/zondag 27-08-2011/28-08-2011
**De heenreis duurde iets langer dan gepland door de vertraging op Amsterdam. Daardoor mistte ik de vlucht op Cairo en moest ik eerst naar Dar es Salaa (Tanzania) en vanuit daar naar Entebbe. En jullie zullen het niet geloven, maar het eerste wat ik voelde toen ik uit het vliegtuig stapte in Uganda was regen….ik had me een lol haha.
Aangekomen op Entebbe stonden Jeroen en Kim me op te wachten en zijn we naar Entebbe Backpackers gegaan. De andere vrijwilligers hadden een excursie naar Kampala, dus het was erg rustig. Ik heb een privé tour van Jeroen en Kim door Kampala gehad en de eerste Bodo Bodo (soort moter) rit.
Maandag 29-08-2011
**Vandaag zijn we om 9uur vertrokken naar Masaka Backpackers. Hier hebben Jeroen en Kim ons belangrijke informatie verteld over de projecten en het leven in Uganda.
Na de meeting zijn we naar ons project gegaan. Iedereen komt gelijk naar je toe en helpt om je koffers te sjouwen.
’s Avonds hebben we onze eerste Rolex (pannekoek met een omelet) gegeten en dit smaakte ons zeer goed. Het schijnt dat we dit elke avond krijgen, dus ik ben benieuwd hoelang we blijven zeggen dat we het lekker vinden.
Dinsdag 30-08-2011
**Om 8uur hebben we met zijn allen ontbeten; toast met pindakaas, jam, nutella, banaas, suiker……en als toetje anasas (dit is na elke maaltijd).
Anthony (de lokale leider van het project) heeft ons uitleg gegeven over het project, waar ze voor staan, wat ze doen……En hij vroeg ons onze familie en vrienden te bedanken dat ze ons hebben laten gaan om hier bij de community te helpen, dus bij deze :wink:
We hebben een tour gehad door het dorp. Waar we ook fietsen, lopen of langsrijden, alle kinderen komen naar de kant van de weg en zwaaien naar ons alsof we de boot zijn met Sinterklaas die langs vaart. Je wordt er zo blij en vrolijk van, iedereen die je gedag zegt en zwaait. We zijn oa bij het oudste vrouwtje van het dorp geweest, meer dan 100 jaar oud is ze. Ze is nu erg ziek en heeft veel pijn, maar ze vond het geweldig dat we er waren. De gemiddelde leeftijd hier is 45 jaar.
Door het Suikerfeest is er vandaag niet veel werk. Teruggekomen op het project hebben we onze korte broek aangedaan en genoten van het zonnetje.
In de middag eten we warm. Vandaag hadden we rijst, aardappelen, boontjes, kool, spinazie….echt heerlijk. Ik moet er deze maand denk ik maar van genieten, want op het andere project moeten we al het eten zelf maken.
Vandaag was het dus een rustig dagje….
Ik moet zeggen dat ik nog steeds het idee heb dat ik in een soort van film zit en dat het allemaal nog best onwerkelijk is. Ik voel me wel heel veilig en op mijn gemak. De mensen zijn hier zo aardig en de kinderen zijn geweldig.
Jennifer en ik hebben gister de grootste lol gehad met onze tanden poetsen. Je spuugt het namelijk uit in de bosjes, alleen kwam het niet echt tot in de bosjes. Maar volgens Jennifer kunnen we over een maand 2 meter ver spugen, dus we blijven oefenen.
Qua wc hebben we hier de luxe dat ze over het gat in de grond een wc pot hebben gezet, waardoor het net is dat je op een gewone wc zit. We hebben ook de optie om op de latrine te gaan en ik ga daar wel zoveel mogelijk op. Bij het project waar ik volgende maand naartoe ga, is het namelijk bij lange na niet zo luxe als hier, dus kan ik hier beter alvast oefenen.

Douchen was vanmorgen met een teiltje…het is meer een soort fris maken. Ik heb nu een bak met water in de zon staan, waar ik me strakjes mee ga douchen……Helaas toen ik ging douchen, was de zon weg en het water afgekoeld, maar ik ben me ermee gaan douchen; in het teiltje staan, water over me heen gooien, scheerschuim op m’n benen en onder m’n oksels, mezelf onthaart en ik was weer helemaal fris.
Het avond eten was opnieuw een Rolex en als toetje ananas.
Woensdag 31-08** zijn we met Lieke, Corinde, Jennifer en ik naar het huizenproject gegaan. Eerst gingen we met Jerry cans het dal in om water te halen. De lokale bevolking dragen deze op hun hoofd…Jennifer en ik hebben het geprobeerd, maar zonder succes. Stilstaand lukte nog net voor de foto.
Voordat we begonnen met bouwen, moesten we eerst de klei maken. Het zand werd gemengd met water en in een rondje liepen we met onze voeten door het mengsel heen zodat het 1 geheel werd. Daarna moesten we de klei plaatsen tussen het raster werk…Een geweldige ervaring.
Toen we thuis kwamen, hebben we onze voeten gewassen, gelunched en van het zonnetje genoten. Door het Suikerfeest, waren er ’s middags opnieuw geen activiteiten.
’s Avonds stond oa de Rolex weer op het menu. We hebben zelf groente gehaald op de lokale markt (een grasveldje met kleedjes) om daarmee een Chapatti (pannenkoek met mayo, ketchup en groente) te maken.
Donderdag 01-09-2011
Ik ben met Maaike op pad geweest voor house visits. In het dorp/omgeving gaan we bij huizen langs om de leefomstandigheden te bekijken en te kijken waar we kunnen helpen. Sommige families hebben bijvoorbeeld geen keuken of latrine, bij 1 van de vrouwtjes stond het huis op instorten en daarvoor gaan we kijken of we iets voor deze mensen kunnen betekenen.
Na de lunch hebben we een planning gemaakt voor de aankomende 3 weken en daarna hadden we een momentje voor onszelf. Jennifer en ik hebben met de kinderen nog even buiten gezeten met kleurplaten tot dat het keihard begon te regenen. Ik zat op de grond en het water liep op een gegeven moment naar me toe en ik voelde m’n billen wat kouder worden en natter, wat voor mij het moment was om toch maar naar binnen te gaan.
Deze avond hebben we door de bewoners pasta laten koken, de groente laten bakken en zelf de saus gemaakt van tomatensoep….opnieuw een heerlijk culinaire maaltijd.
Nu ik dit aan het typen ben, valt de stroom weer uit, dus het wordt weer een gezellig avondje in het donker met kaarsjes en onze hoofdlampjes.
Vrijdag 02-09-2011

Met de nieuwe groep meiden zijn we naar de maisvelden gegaan om mais te zaaien. Op het veld zijn in lange rijen allemaal kleine kuilen gemaakt. Eerst moesten we hier een dopje mest ingooien en dit dicht strooien met klei. Daarna gingen we alle kuilen weer langs om in elke kuil 6 maiszaadjes te gooien en deze opnieuw dicht te strooien met klei. Het is geweldig om zo buiten aan het werk te zijn en te zien hoe de mensen hier leven.
Natuurlijk waren we door de klei weer vies, dus heb ik me heerlijk gedouched met de teiltjes water in het zonnetje. Daarna de tas ingepakt voor ons weekend en gelunched.
Op dit moment zitten we bij Cafe Frikandellen waar we gratis kunnen internetten, lekker kunnen eten en heerlijk cappuchino kunnen drinken.
Hierna gaan we naar Masaka Backpackers en komen we met alle vrijwilligers die deze maand zijn aangekomen bij elkaar om samen te eten.
De aankomende twee weekenden zullen we druk zijn met excursies, dus weten we niet of we op internet kunnen.
Het schijnt dat ik volgende maand ook op woensdag te mogelijkheid krijg om op internet te gaan, dus dan kan ik sowieso iets beter de weblog bijhouden :wink:

(origineel bericht op be-more.nl)