Het stadje Salt

Vanuit Amman is het stadje Salt prima te bereiken per bus. Ik ben er twee andere toeristen tegengekomen, want Salt valt niet onder de toeristische trekpleisters. Mocht je wat meer tijd hebben of zin in een kleine omweg, dan is Salt een goed idee.

Vanaf het Raghadan busstation in Amman kan je een minibus naar Salt nemen en deze stopt in het centrum. Een goed idee is om het Archeologische Museum te bezoeken (koel en stil) en niet al te groot (Maydan street), maar wel interessant.
Salt heeft het grootste aantal Ottomaanse huizen van Jordanië. Je kan een wandeling maken door het centrum en dan kom je ze vanzelf tegen. Als je uit het Museum komt, ga dan rechtsaf, steek over en sla dan links Hammam str. in. Vervolgens kom je op het Seyaahaplein en van hieruit kan je door het centrum wandelen en de diverse huizen bekijken. Ze zijn niet allemaal in goede staat, maar een Japans bedrijf is bezig met restaureren. Bezoek zeker het Baladeih plaza en Ain plaza.

Als je net buiten het centrum de steegjes en trappen beklimt naar de moskee op de heuveltop, heb je een mooi uitzicht over Salt.

In Salt zijn ze niet echt gewend aan toeristen, want het leek wel of iedereen me aanstaarde en achter mijn rug ‘roddelde’, haha. Maar wel erg leuk om eens ergens te zijn waar geen hordes toeristen op afkomen.