Het regent, het regent, de pannetjes worden nat...

(origineel bericht op be-more.nl)

Het regent, het regent, de pannetjes worden nat…

Hellooo,

Intussen zijn we weer ruim een weekje verder en is het regenseizoen helemaal begonnen. Toen ik aankwam was het best heel heet, maar nu regent het soms veel en is de temperatuur gedaald tot ongeveer 20 tot 25 graden. Ik mag nog steeds niet klagen natuurlijk, maar de regen is soms wel heel vervelend aangezien het echt van die stortbuien zijn. Er zijn in het dorp zelfs muren van huizen ingestort en er is een kindje verdronken in de snel stromende rivier. Het schijnt hier wat meer te regenen dan in andere delen van Malawi, doordat we aan het Zomba plateau zitten, waar de wolken blijven hangen. Goed voor de oogst, maar wat minder leuk voor mij.

We hebben gelukkig wel een aantal dingen kunnen doen op het project. Zo is de kliniek bijna af: de muren hebben we gister geschilderd, de medicijnen hebben we al ingeslagen, morgen wordt de cementen vloer gelegd en maandag gaan we dan de meubels en medicijnen erin zetten. En dan is hij klaar voor gebruik! Verder zijn we begonnen aan het schilderen van het klaslokaal. Roos heeft een hele mooie wereldkaart over de hele muur getekend, die alleen nog geschilderd moet worden. De cijfers op de andere muur zijn ook bijna af, en zodra de vloer is gelegd kunnen we de schoolbankjes (gekocht door een van de vorige vrijwilligers) erin zetten en is ook deze klaar voor gebruik!

We zijn deze week ook begonnen met de children’s corner, dat was een groot succes! Er kwamen ongeveer 50 kinderen opdagen. Eerst hebben we ze kleurplaten laten kleuren die we gaan ophangen in het lokaal. Daarna hebben ze traditional dance gedaan met drums en zingen, echt leuk om te zien hoe goed ze dat al kunnen op jonge leeftijd! En we hebben ook nog fopbal met ze gespeeld. Dat vonden ze ook heel leuk, vooral als de azungu (blanke) af ging hadden ze natuurlijk grote pret. Verder zijn we vandaag ook begonnen met het filmen van het toneelstuk, dat gaat over de risico’s van aids en de boodschap vertolkt dat je naar het ziekenhuis moet gaan als je je niet goed voelt, omdat je daar goed wordt behandeld. Ik kan niet zeggen dat het echt een bioscoopwaardige film wordt, maar het is wel leuk om de mensen te zien acteren. Het hele dorp was uitgelopen om te komen kijken.

Gisteren heb ik voor het eerst nsima gegeten, wat ze hier elke middag en avond eten. Ze vinden dat geweldig en lusten ook niks anders. Het smaakte een beetje naar plakrijst en was best te doen, maar elke middag en avond bedank ik voor haha. Verder ben ik al bijna helemaal gewend aan het gat, behalve als de kakkerlakken er zitten. Ik ga dan nog steeds naast het toilet huisje, wat soms een lichtelijk stressvolle aangelegenheid kan worden als je de bewaker hoort komen aanlopen haha.

Morgen ga ik voor het hele weekend naar mount Mulanje, waar we gaan wandelen en zwemmen bij een waterval, een welkome afwisseling van het doordeweekse leven! Hopelijk valt het mee met de regen…

Tot de volgende keer!

Liefs

(origineel bericht op be-more.nl)