Het regent!

(origineel bericht op be-more.nl)

Het regent!

Hoi lieve mensen!

Vandaag is het internet ontzettend snel voor malawinese begrippen, dus ik ga proberen om een blog te schrijven. Op dit moment regent het, dus het leven ligt hier helemaal stil. De werkdag zit er al op, dus dat komt goed uit!

Ik zit nu in het vrijwilligershuisje midden in de community vlakbij het project. We hebben hier een woonkamer met eettafel en drie slaapkamers. Ik slaap met Mirthe op de twee persoons kamer. De bedden zijn goed te doen en je mist eigenlijk niks in het huisje, behalve een badkamer. Dat is een hok met een emmer water, maar ook dat valt ontzettend mee. De WC is een gat in de grond. We worden verzorgd door onze lieve mama Rachel. Zij kookt, maakt schoon en is ook nog vice-director van Chayof.

De director van het project is Thonex. Een super enthousiaste, soms wat langdradige man die zo veel doet voor het project. Hij gaat overal mee naar toe en is altijd vrolijk en positief! Bij alle verschillende onderdelen van het project worden we welkom geheten. Hij doet er alles aan zodat wij ons thuis voelen en dat Chayof onze ‘Second Home’ wordt!

Elke dag begint op het project om 8 uur met de nursery. Hier heb je de kleuters, standard 1 en standard 2. De eerste dag zijn we vooral bij de kleuters gebleven, die jouw als blonde blanke heel interessant vinden! Samen met de local volunteers worden er allerlei liedjes gezongen en proberen ze de kinderen engels te leren.

's Middags is er elke dag een ander programma. Toen wij maandag aankwamen hebben we bij een voetbalwedstrijd gekeken en gistermiddag zijn we de community in gegaan om zeep te brengen naar de mensen die het goed kunnen gebruiken, deze keer voor een man uit 1918 en een zwaar gehandicapt meisje van 16.

Je hebt elke dag drie of vier uur pauze, om lekker niks te doen! De locals gaan slapen of lekker voor hun huis zitten en niks doen. Alles gaat hier lekker rustig aan en men kent geen tijd.

Als je hier rond loopt wordt er overal azungu (blanke) naar je groepen en vooral de kinderen zwaaien of willen een hand. Het is net alsof je beroemd bent!

Met de andere vrijwilligers is het fijn! Jilke zit hier al een maand en die voelt zich hier helemaal thuis. Hij kan al een heleboel chichewa verstaan en wordt gewardeerd door iedereen in de community. Mirthe, Germaine en ik maken het allemaal mee en verbazen ons over van alles, wat dan de volgende dag ook weer heel gewoon is!

Om hier te zijn is ontzettend fijn, maar ik ben ook erg blij dat ik Nederland thuis heb! Nu zijn het ontzettend veel indrukken die je krijgt en je moet nog wennen aan het gewone leven wat hier is, maar dat begint allemaal steeds meer te komen! Af en toe denk ik aan jullie daar in de sneeuw, helemaal ingepakt op het ijs en dat zit in met een mango (voor 2,5 cent) op onze veranda in de schaduw om dat de zon te heet is!

Dit was het weer voor nu. Ik vind het wel lastig om te bedenken wat voor jullie allemaal interessant is, dus laat het maar weten! Komend weekend gaan we op safari in Liwonde National Park.

Tu Onana! (geen idee of ik het goed schrijf) xxxx

(origineel bericht op be-more.nl)