Het primitieve leven

(origineel bericht op be-more.nl)

Het primitieve leven

Lieve lezers,

Afgelopen maandag heb ik mijn voorlopig laatste douche gehad. Ik ben namelijk maandag begonnen op mijn tweede project, in de middle of nowhere. Er is hier geen douche, geen normale wc en ook aan drinkwater komen is een hele opgave. Wassen gaat hier met een teiltje, we hebben een latrine in plaats van een wc en drinkwater kochten we in “de grote winkel” een paar honderd meter verderop. Ne zeven 1,5 liter flessen was het water helaas uitverkocht, problem! Na een telefoontje kwamen we erachter dat we opgevangen regenwater konden filter en het dan konden drinken. Maandagmiddag zijn we naar het schooltje gegaan dat bij het project hoort. Daar stond ons een hele leuke verrassing te wachten! We werden ontvangen met muziek en dans en moesten zelf ook meedansen. Geweldig om te zien hoe muzikaal de kinderen hier zijn! Een paar jongetjes gingen helemaal los op de djembe! Daarna werd er van ons een dans verwacht, bij gebrek aan inspiratie hebben we “hoofd, schouders, knie en teen” gedaan. Dat vonden de kinderen en de leraren hilarisch :slight_smile:

Dinsdag zijn we weer naar de school gegaan voor een introductie over ons project en de werkzaamheden. Daarna was het tijd voor “games & sports”. Onder begeleiding van een hele groep kinderen zijn we naar een grasveld gewandeld. In Nederland gaat dat onder begeleiding van de leraar, hier niet. Kinderen zijn hier al heel jong zelfstandig en het Is dan ook de normaalste zaak van de wereld dat peuters alleen langs een drukke weg lopen. Toen we bij het grasveld aankwamen, hebben we gevoetbald, touwtje gesprongen en tikkertje gespeeld. Heerlijk om even mijn energie kwijt te kunnen en te rennen in de brandende Afrikaanse zon!
's Middag zijn we naar een begrafenis geweest, een dag eerder was de moeder van onze kokkin overleden. De begrafenis van voor het huis van de overleden vrouw, midden tussen de bananenbomen. Alle dorpsbewoners waren aanwezig, ik schat ruim 200 mensen. Ik voelde me erg bekeken en bezwaard om daar tussen te staan, terwijl ik de vrouw en haar familie helemaal niet ken. Toen het graf werd dichtgemaakt, moesten wij zelfs als vijf mzungu’s naar voren komen om een handje zand op het graf te gooien. Ik vond het een hele aparte ervaring om hierbij aanwezig te zijn.

Woensdagochtend hebben we geholpen met het bouwen van een huisje. Ook dat gaat hier heel anders dan in Nederland. Van grond en water werd modder gemaakt, door dit met blote voeten door elkaar te stampen. Deze modder hebben we tegen de muur van het huisje aan gegooid om er een extra laag op te maken. Dat was hard nodig voor het begin het regenseizoen. 's Middags kwamen er gehandicapte kinderen naar ons huisje toe. Met hun hebben we getekend, gevingerverfd en armbandjes geknutseld van muizentrappetjes.

Donderdag zijn we met boda boda’s naar een afgelegen huisje gebracht. Daar hebben we geholpen met het bouwen van een watertank. Eerst hebben we water gehaald bij de waterbron die een kwartier lopen verderop was. Met dit water en andere grondstoffen hebben we cement gemaakt. Met dit cement hebben we de binnenkant van de watertank gemaakt. Na ons werk kregen we een soort pap van meel, water en suiker. Na een halve mok had ik echt een vol gevoel, terwijl het al lunchtijd was en we de hele ochtend hard hadden gewerkt. Kinderen krijgen dit soms op school als maaltijd, en ik heb nu ervaren dat het goed vult. 's Middags zijn we weer naar de school gegaan voor reading club. Samen met een paar kinderen heb ik verhaaltjes gelezen. Een van de verhaaltjes ging over gezond gevarieerd voedsel, dus twee vliegen in een klap: begrijpend lezen en les over voeding. Na de reading club zijn we naar de waterbron gelopen. Deze wordt door de school gebruikt in droge tijden. Als de regenwatertank bij de school leeg is, wordt deze waterbron gebruikt als reserve.

Mijn eerste week bij mijn nieuwe project was erg leuk en afwisselend. Vanochtend hebben we een planning gemaakt voor de komende drie weken en ik heb er heel veel zin in!

Liefs uit Lwengo, Myrthe

PS. Ik heb gehoord dat zwarte piet in Nederland wordt afgeschaft, maar hier lopen er nog genoeg rond! Daarom hebben we vorige week donderdag met alle vrijwilligers sinterklaas gevierd :stuck_out_tongue:

(origineel bericht op be-more.nl)