(origineel bericht op be-more.nl)
het laatste berichtje vanuit malawi
Mijn laatste blog vanuit Malawi
De laatste week ging via Monkey bay, cape maclear, senga bay en Lilongwe. Vrijdag vertrokken vanuit Zomba naar Monkey bay, een rit van 2 uur maar in Afrika is dat 6,5 uur! Net voor het donker aangekomen in Monkey bay en verder met de fietstaxi. De volgende ochtend vertrokken naar cape maclear, na wat afdingen uiteindelijk meegenomen door een Pick up, een ritje van half uur tussen broden, ketchup, eieren etc. Na 2 nachten in cape maclaer te hebben doorgebracht en zondags een kerkdienst bijgewoond te hebben, vertrokken naar senga bay… 3 uur rijden zegt men… Maar nee dus… Gepropt in een busje, normaal een 15 persoonsbusje maar je krijgt er met gemak 22 man in denken ze hier, exclusief kippen, rijst (50kilo) en mijn backpack tas niet te vergeten… Vertrokken om 5:30 en aangekomen om 13:30… Hoe dat kan? Agh onderweg krijgt de buschauffeur trek en moet nodig even een half uur eten, sta je dan tussen de koeien te wachten, ohja de benzine is op… Even stoppen om wat bij te vullen en de koplamp op te halen die we verloren zijn… En als je dan een controlepost tegenkomt, laat je 7 mensen (die teveel zijn) uitstappen en met de fietstaxi verder gaan tot na de grenspost… Maar dan moet je onderhandelen over de prijs, krijg je ruzie, halen ze spullen uit de bus totdat ze geld hebben… Na 10 minuten (echt snel in Malawi) geeft iemand 100 kwacha (0,25 cent) en krijgen we de spullen weer terug en kunnen we verder. Dus een rit van normaal 3 uur wordt zo 8 uur!! Maar ook dat wendt…als het donker wordt weet je dat het rond half6 is en dan tijd is om ergens binnen te komen.
Gister aangekomen in Lilongwe de laatste uren even bijslapen en mijn tas opnieuw inpakken en dan lekker naar huis,om 2:20 vertrekt het vliegtuig naar Kenia met een tussenstop vroeg in de morgen. vrijdag 15:55 hoop ik aan te komen op Schiphol.
De laatste week was erg vermoeiend met name doordat je tijd hebt om na te denken en alle indrukken naar boven komen en je dan merkt wat een energie het heeft gekost, maar dat heb ik er graag voor over gehad!!
Lieve allemaal, rest mij nog om jullie allemaal te bedanken voor het volgen van deze weblog, het bemoedigen, doneren etc… Dankzij jullie heb ik dit kunnen volbrengen en hebben jullie mede een stukje in Malawi achtergelaten! Bedankt!
Een dikke knuffel voor jullie allemaal en voor alle kanjers in Malawi!
Er zijn momenten dat je zoekt naar woorden
Wat zijn deze momenten vaak gepasseerd de afgelopen maand
Voor sommige gebeurtenissen zijn geen woorden
Rest alleen je gevoel om te uiten
Dan blijft huilen over om de onvindbare woorden te uiten
(Geschreven 31 juli 2013)