Het grote Ervaringen Huisvesting Studenten Topic

Vischsteeg, (Punda), Willemstad

Ook ik ben oud-Curacao stagiair, en was ook hard op zoek naar info toen ik vertrok! Dus ik zal ook een steentje bijdragen voor iedereen die nog na mij wil gaan… :slight_smile:

Ik zat in de Vischsteeg, een zijstraat van de Nieuwstraat in Punda (Willemstad). Dit zijn voornamelijk studio’s met prive badkamer en keuken.

Je zit midden in de stad, heel leuk! Een zeer groot voordeel is dat in de Nieuwstraat meerdere grote complexen van studentenkamers/woningen staan, en dat je daar door zeer gemakkelijk contacten maakt. Elk complex heeft een leuk binnenplaatsje waar je met elkaar kunt eten/ borrelen. Het is echt heel gezellig! Het is midden in de stad, dichtbij div. winkels, restaurantjes, cafe’s etc voor studenten. Er is een supermarkt op loopafstand maar deze is echt voor locals, en daar moet je dus niet zo veel bij voorstellen. Je kunt er een stuk kaas of wc-papier halen, maar voor vers brood/zuivel/avondeten moet je in de auto springen.

Van de studio’s zelf moet je niet te veel verwachten. Ze zien er van buiten leuk uit en het is vooral heel gezellig. En geloof me: dat is het belangrijkste. De eigen badkamer was overigens prima, goede douche, netjes afgewerkt. Maar je moet om water en elektriciteit te krijgen wel steeds een pokke eind lopen door de stad om hier een pre-paid kaartje voor te kopen. Beetje voor-oorlogs dus.
De keuken is erg primitief, klein, twee kleine pitjes en een kapotte koelkast (niet handig bij 35 graden). Maar je hebt wel je eigen keuken dus je spullen worden niet gejat door mede-bewoners. Muizen en kakkerlakken vind je er met enige regelmaat terug. Matras was van plastic en niemand heeft airco in de vischsteeg, dus dat is lekker zweten!!

Wel handig was dat er een ’ werkster’ gratis langs komt die je vloer zand-vrij maakt en een doekje over je toilet haalt. Stel je er niet te veel bij voor, ‘schoon’ is een subjectief begrip :wink: Tevens zat er op ons plein een wasserette waar je tegen acceptabele prijs je was kon laten doen.

Het is dus een beetje kamperen, maar als je het niet erg vindt denk ik wel dat dit de gezelligste studentenbuurt is waar je veel mensen leert kennen! Er is altijd iemand met een auto die je een lift naar het strand geeft en je kunt elke avond lopend de stad in voor wat gezelligheid! 9 van de 10 keer kun je gratis WIFI van de wasserette uit de lucht pikken, maar soms deed deze het niet. In de stad zijn genoeg terrasjes met wifi.
Ik betaalde ongeveer 350 euro per maand, maar had mijn appartement ook nog kunnen delen (was ruim genoeg).

Wie vragen heeft mag me mailen!
X Anna

Voor alle studenten-vragen en praktische ondersteuning / uitvoering (huisvesting, vergunningen, een stage-auto etc) kun je terecht bij Na Kaminda, gevestigd op Curaçao maar ook actief en bereikbaar in Nederland.

Wij weten alles over o.a. huisvesting voor studenten (en niet-studenten) en fungeren als dé portal tussen de Antillen en Nederland. Tot 15 aug. tevens interessante actiekortingen mogelijk voor geheel 2011. Bezoek onze website eens op http://nakaminda.net

Binnenkort vertrek ik voor 2 maanden naar Curaçao. Ik heb mijn huisvesting geregeld via Curinjo. Hier verhuren ze appartementen / studio`s op een resort. Voordeel hiervan is dat je een eigen kamer hebt met bovendien een eigen badkamer en eigen keuken. Verder een privé zwembad. Uiteraard betaal je daar dan ook wat meer voor, omgerekend 635 euro pm incl. belasting.

Moet zeggen dat ik op de Vischsteegh ook een eigen keuken en badkamer had, en dat geld trouwens voor alle appartementen daar… Maar ik denk dat een groot voordeel van een hotel/resort is dat ze daar vaak airco hebben, iets wat ik echt HEEL ERG gemist heb zelf… Als ik het over zou doen zou ik voor de airco kiezen. Maar ben je niet zo’n moeilijke slaper, dan is de Vischsteegh en/of Nieuwstraat wel gezelliger.

Veel mensen in een villa of hotel krijgen op een dag ruzie met een huisgenoot (eten, geld, schoonmaken, geluid etc) en dan zijn er in eens weinig andere mensen in je buurt… Dan is het wel lekkerder als er ergens anders in de straat nog tientallen andere mensen wonen!
Iets om voor je zelf te besluiten :slight_smile:

@ Anna: gelukkig heb ik wel een slaapplek met airco. Ook inbegrepen bij de prijs is gratis Wifi, wekelijkse schoonmaak, bedlinnen, handdoeken, koelbox en eindschoonmaak. Als ik zo de berichten lees betaal ik best veel voor de studio maar in vergelijk krijg je daar wel meer luxe voor terug, haha tenminste daar hoop ik van uit te kunnen gaan. Ik ben benieuwd wat ik kan gaan verwachten. Ik speel liever op safe en ga voor meer luxe. Ik moet zeggen ik zal geen stage gaan lopen, mijn verblijf zal voor vakantie zijn (en hopen werk te vinden). Een student zal flink moeten verdienen op zijn of haar stage om de huur te kunnen betalen.

Wij hebben een nieuw gerenoveerd en ingericht studentenhuis in Otrabanda Willemstad. Vlak bij het ziekenhuis, centrum en busstation. Er zijn in totaal 9 kamers waarvan 1 kleine kamer, 2 kamers met balkon, 1 kamer voor 2 pers. en 5 ruime kamers. Een vertrouwd adres. Kijk even op www.studentenkamerscuracao.nl

Hallo,

Ik ga van augustus 2012 tm maart 2013 stage lopen aan de Cybelestraat. Heeft iemand tips waar ik dan het beste een kamer kan huren?

is er iemand die ervaring heeft met de kleurentuin?
Graag zou ik met die persoon in contact komen.

Groeten

Ik ga per 18 februari 2013 stage lopen in Willemstad bij het Antiliaans Dagblad, ik blijf daar dan tot 18 juni 2013.

Ik ben op dus zoek naar een leuke gezellige en veilige studentenwoning in Curacao.
Welke wijken moet ik zijn en bij welke wijken moet ik juist weg blijven?
Ik heb na een beetje surfen begrepen dat de volgende wijken leuk zijn:
Dominguito, Pietermaai, Otrobanda (dan vooral de Hoogstraat) en Punda
De wijken die ik moet ontwijken blijken te zijn: Suoax, Seru, Fortuna en Koraal Specht.
Klopt dit en horen bij deze lijstjes nog andere wijken?

Mijn ‘eisen’ zijn: Ik wil in een gedeeld huis wonen, met een eigen kamer, maximale huurprijs
+/- 350/ 400 euro, electra/ water/ internet inclusief, goede beveiliging,
het huis moet niet te ver van “het leven” af zijn (na het uitgaan wil ik het liefst gewoon veilig en snel naar huis kunnen lopen) en het zou leuk zijn als er een gemeenschappelijke veilige binnen -en buitenruimte is.

Ik kijk nu op de volgende websites:

www.curacaustudentenwoningen.com
www.viavia.net
www.home-trust.net
marktplaats.an

Zijn deze websites betrouwbaar en kent iemand misschien nog meer websites waar ik zou kunnen kijken voor een leuke woning? Of misschien kent iemand wel een goede particulier waar eerder bij is gehuurd?

Ik hoop dat iemand mij een klein beetje kan helpen hiermee!

Hebben mensen ervaring met deze site, of dit huis?

Naar huis lopen vanuit het stappen gaat hem niet worden hoor! Tenminste, bij mambo beach niet…
Bij de kade kan het denk ik wel, dan moet je Punda en Otrabanda gaan wonen. Kun je lekker naar Mundo Bizarro, naar de boot en naar dat ding ernaast (ben even de naam kwijt).

Home-trust heb ik contact mee gehad, die hielden alleen “per ongeluk” achter dat je best veel administratiekosten moest betalen. Die liet ik dus achterwege. Oneerlijk. Maar kan nu heel anders zijn natuurlijk, ik was er twee jaar geleden.

In Punda is het heel erg druk, veel studenten, veel studentenhuizen. Dus ook veel laptops en dure spullen, en dat weet iedereen…

Ik ben absoluut niet van de slechte verhalen over Curaçao trouwens. Ik vind het daar geweldig en heb ik een half jaar tijd niets engs of naars meegemaakt. Ik vind dan ook dat iedereen altijd heel erg overdrijft met de angst voor gevaarlijke dingen. Maar zoals in ieder land,kun je nagaan dat mensen die kwaad willen, gaan kijken op plekken waar het meeste te halen valt. Dus die mega studentenplekken -zoals in Punda-, daar werd wel het meest ingebroken.

Thanks voor je reactie! Ik dacht al zoiets, daarom ga ik denk ik ook maar daar niet wonen. Al die hekken ook enzo … vind ik ook echt niet gezellig eruit zien :-p. Ik dacht ook al dat mensen overdreven. Ik woon zelf in Den Haag en daar zegt men ook enge dingen over … en tuurlijk is er wel eens bij me ingebroken en zijn er wel eens “enge” dingen geweest. Ik denk dat dat in elke grote stad gebeurd en dat weerhoud mij ook niet om hier lekker te blijven wonen :-). Dus Curacao kan ik vast ook wel aan.