Vischsteeg, (Punda), Willemstad
Ook ik ben oud-Curacao stagiair, en was ook hard op zoek naar info toen ik vertrok! Dus ik zal ook een steentje bijdragen voor iedereen die nog na mij wil gaan…
Ik zat in de Vischsteeg, een zijstraat van de Nieuwstraat in Punda (Willemstad). Dit zijn voornamelijk studio’s met prive badkamer en keuken.
Je zit midden in de stad, heel leuk! Een zeer groot voordeel is dat in de Nieuwstraat meerdere grote complexen van studentenkamers/woningen staan, en dat je daar door zeer gemakkelijk contacten maakt. Elk complex heeft een leuk binnenplaatsje waar je met elkaar kunt eten/ borrelen. Het is echt heel gezellig! Het is midden in de stad, dichtbij div. winkels, restaurantjes, cafe’s etc voor studenten. Er is een supermarkt op loopafstand maar deze is echt voor locals, en daar moet je dus niet zo veel bij voorstellen. Je kunt er een stuk kaas of wc-papier halen, maar voor vers brood/zuivel/avondeten moet je in de auto springen.
Van de studio’s zelf moet je niet te veel verwachten. Ze zien er van buiten leuk uit en het is vooral heel gezellig. En geloof me: dat is het belangrijkste. De eigen badkamer was overigens prima, goede douche, netjes afgewerkt. Maar je moet om water en elektriciteit te krijgen wel steeds een pokke eind lopen door de stad om hier een pre-paid kaartje voor te kopen. Beetje voor-oorlogs dus.
De keuken is erg primitief, klein, twee kleine pitjes en een kapotte koelkast (niet handig bij 35 graden). Maar je hebt wel je eigen keuken dus je spullen worden niet gejat door mede-bewoners. Muizen en kakkerlakken vind je er met enige regelmaat terug. Matras was van plastic en niemand heeft airco in de vischsteeg, dus dat is lekker zweten!!
Wel handig was dat er een ’ werkster’ gratis langs komt die je vloer zand-vrij maakt en een doekje over je toilet haalt. Stel je er niet te veel bij voor, ‘schoon’ is een subjectief begrip Tevens zat er op ons plein een wasserette waar je tegen acceptabele prijs je was kon laten doen.
Het is dus een beetje kamperen, maar als je het niet erg vindt denk ik wel dat dit de gezelligste studentenbuurt is waar je veel mensen leert kennen! Er is altijd iemand met een auto die je een lift naar het strand geeft en je kunt elke avond lopend de stad in voor wat gezelligheid! 9 van de 10 keer kun je gratis WIFI van de wasserette uit de lucht pikken, maar soms deed deze het niet. In de stad zijn genoeg terrasjes met wifi.
Ik betaalde ongeveer 350 euro per maand, maar had mijn appartement ook nog kunnen delen (was ruim genoeg).
Wie vragen heeft mag me mailen!
X Anna