(origineel bericht op be-more.nl)
Het gaat bijna beginnen!
Beste familie, vrienden en bekenden,
Zoals nu toch wel bekend is, ga ik een maand vrijwilligerswerk doen in Ethiopië, één van 's werelds armste landen. Ik ga samen met Dylan en nog een derde vrijwilliger, Lennart, naar hetzelfde project met de organisatie Be More. Be More ondersteunt al bestaande projecten die opgezet zijn door lokale vrijwilligers. Het ondersteunde project mag van zijn bestaan nooit afhankelijk zijn van Be More, wat dus inhoudt dat als Be More om wat voor reden dan ook stopt met het ondersteunen van het project, dit project verder kan gaan met bestaan.
Be More ondersteunt nu 4 projecten in Ethiopië allemaal rond het plaatsje Awassa, dat ongeveer 270 kilometer ten zuiden van Addis Abeba(de hoofdstad) ligt. Het project waar ik nu naartoe ga wordt bij Be More het circusproject genoemd. De officiële naam van het project is ‘<strong>LEMBO Children & Youth Activity Center’</strong><strong>(</strong><a rel=“external” href=“http://www.lembohawassa.com/”>http://www.lembohawassa.com/</a>). Dit project gebruikt muziek, circus/acrobatiek en drama als medium om de jeugd ook educatie en voorlichting te geven over HIV/Aids, familieplanning en het genereren van een inkomen. Het project richt zich op de de leeftijden tussen de 8-25 jaar. Wij zijn de eerste vrijwilligers van Be More die naar dit project gaan (het is van tevoren natuurlijk wel al bezocht door mensen van Be More), wat het allemaal extra spannend en uitdagend maakt. Wij zullen gedurende een maand op dit project verblijven en meelopen en proberen zoveel mogelijk te helpen en te verbeteren aan het project. Het is niet zo dat wij daar heengaan en in een maand heel het project verbeteren en in een nieuw jasje steken. Het zal sowieso eerst al wennen worden aan een ander land en een andere cultuur, waar je niet echt op voorbereidt kan worden, maar gewoon meot ervaren. Het beste is om er met niet al te hoge verwachtingen, zeg gerust lage verwachtingen, heen te gaan, zodat je na een maand niet het gevoel hebt, dat je niet genoeg hebt bijgedragen en dat je verwachtingen hoger lagen. Dingen daar veranderen is niet altijd even makkelijk, ook vanwege die andere cultuur, waar je mee te maken hebt.
Op vrijdag de 13e van juli(dat belooft veel goeds) vlieg ik naar Addis Abeba de hoofdstad van Ethiopië. Daar verblijf ik, samen met de andere vrijwilligers die tegelijk met mij zullen starten op een van de projecten in Ethiopië, de rest van het weekend in een hotel. Maandag 16 juli vertrekken we dan naar Awassa, wat een autotocht gaat worden van zo’n 6 uur. Daar krijgen we het plaatsje Awassa te zien en maken we voor het eerst kennis met ons project. In de weekends zullen er tripjes georganiseerd worden door Be More om de natuur en cultuur beter te leren kennen. Wat er verder daar staat te gebeuren kunnen jullie lezen op dit weblog. Er is een internetcafé, maar het is even afwachten hoe vaak ik ook daadwerkelijk op het internet kan. Mijn streven is om een wekelijkse update te plaatsen. In de nacht van 10 op 11 augustus vlieg ik samen met Dylan en Lennart naar Istanbul. Daar blijf ik alleen met Lennart nog 3 dagen om wat van Istanbul mee te pikken, uit betrouwbare bron schijnt het een must te zijn om die stad gezien te hebben.
Tot slot wil ik jullie er nog even attent op maken dat het mogelijk is om via Be More het project waar ik heen ga financieel te ondersteunen. Hiervoor is door Be More een 50-40-10 regeling opgesteld. Om ervoor te zorgen dat deze financiële middelen niet alleen op de korte termijn maar ook op de lange termijn gebruikt kunnen worden door het project. 50 procent van het door ons ingezamelde geld zal nog tijdens ons verblijf besteed worden aan dingen waarvan wij als vrijwilligers, maar vooral het project zelf denken dat het nodigs is, bijvoorbeeld lesmateriaal of de inrichting van een lokaal. 40 Procent van het bedrag gaat naar een fonds, die het project kan gebruiken voor projecten op de langere termijn, zoals het bouwen of renoveren van bijvoorbeeld een lokaal. 10 Procent gaat naar Be More, die met dit geld de projecten zo optimaal mogelijk ondersteunt en controleert (ook op de uitgaven die het project wilt maken met de ingezamelde fondsen van Be More vrijwilligers). Om het project niet te overspoelen met geld, is er bij een ingezameld bedrag van 800 euro vastgesteld dat alles boven de 800 euro in de 40 procentpot gaat. Dus de 50 procentpot mag maximaal 400 euro zijn, wat in Ethiopië al een gigantisch bedrag is. Wil je/wilt u dit project ondersteunen dan is het mogelijk om het bedrag overmaken naar <strong>12.17.74.228, t.n.v. Stichting Be More te Nijmegen, o.v.v. Jan-Maarten van Westen</strong>.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Jan-Maarten