(origineel bericht op be-more.nl)
De geheime schat van Afrika…
<em>Het zuiden van Ethiopië schijnt één van de puurste plekken op aarde te zijn met groene bergen en heuvels, prachtige meren, rivieren en watervallen, hete bronnen, wilde koffie, savanne en woestijn… nog even en dan mag ook ik hier van genieten…</em>
Een aantal weken geleden deed Be More een oproep om je aan te melden als pilot vrijwilliger voor projecten in Ethiopië. Dit kon ik natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan, want wat is er nou mooier om als allereerste kennis te mogen maken met projecten waarmee Be More gaat samenwerken? De brief was dan ook snel geschreven en rond mijn verjaardag kreeg ik het prachtige cadeau dat ik was uitgekozen om als één van de pilot vrijwilligers naar Ethiopië te gaan!
En nu is het bijna zover. En wat heb ik er zin in! Afgelopen zaterdag heb ik de voorbereidingsdag gehad en het was zo gezellig! In juli had ik al kennis mogen maken met de meeste medevrijwilligers en Marije (die als regio-coördinator aan de slag gaat in Ethiopië <em>en er inmiddels ook woont</em>) en van het weekend was de groep compleet… een hele leuke groep, dus we gaan er wat moois van maken!
Debbie (Be More) en Marije zijn in augustus twee weken op ontdekkingsreis geweest in Ethiopië en hebben een regio uitgekozen waar Be More zich gaat ‘settelen’… tromgeroffel … <a rel=“external” href=“Google Maps”>Awasa</a>! Het was nog niet zo makkelijk om geschikte projecten te vinden, maar het begin is er. Veel projecten zijn uit op geld en dat is niet de insteek van Be More. We willen leren van elkaar en de projecten moeten ook kunnen lopen als er een keer geen vrijwilligers van Be More zijn. Gelukkig hebben ze al twee projecten gevonden en daar mogen wij aan de slag. Het eerste project is een community gericht project welke wordt gerund door een jonge vrouw (ze studeert zelf nog). Met het project wil ze wat goeds betekenen voor de community en dat uit zich bijvoorbeeld in voorlichting over HIV/AIDS. Het tweede project is ook heel mooi. Een blinde man heeft dankzij een vriend op een gewone school lessen kunnen volgen. Samen met deze vriend heeft hij nu een project opgericht voor o.a. doven en blinden. Zo mooi! Wat we kunnen doen is allemaal nog een beetje vaag, maar daar hou ik van ![]()
En waar verblijf ik eigenlijk? Ik had me al weken voorbereid om weer een maandje boven een gat in de grond te gaan hangen (mijn favoriete bezigheid), maar helaas, dit gaat hem niet worden. Ook hoef ik me niet te wassen met een kopje en een teiltje. We verblijven namelijk in een backpackers genaamd ‘the Circle of Life’. Met een wc. Die je door kunt spoelen. En een gewone douche. Hoe mooi! Met speciaal voor mij een tuintje om me af en toe even in terug te kunnen trekken
En dat allemaal op 50 meter van het Awasameer waar we kunnen genieten van de nijlpaarden. Oh, ik heb er zo’n zin in!
Ethiopië is trouwens nooit gekoloniseerd geweest. Italië heeft het wel geprobeerd, maar dit is nooit gelukt. Gevolg: altijd goede pizza in Ethiopië (hoewel ik eigenlijk nooit pizza eet, maar dat maakt niet uit). Verder is Ethiopië het land van de koffie. En koffie hoor je niet af te slaan. Nu vind ik koffie dus echt helemaal niet lekker, maar misschien kan ik het leren drinken door te beginnen met Spriso: een koffie-thee drankje met heel veel suiker. Ik ben benieuwd. En wat denken jullie van ‘natural coolgate’? Klinkt ook wel leuk toch! Het zijn stokjes uit de natuur die je overal op straat kunt kopen en waarmee je je tanden kunt ‘poetsen’. Wat ik ook erg leuk vond om te horen is dat je tas echt heilig is in Ethiopië. Zet je je tas op de grond, dan zal deze altijd een plekje aan tafel krijgen! Ik heb nog een aantal leuke weetjes gehoord, maar die bewaar ik voor later! Ik wil ze eerst graag zelf ‘ervaren’…
11 september is het zover en vlieg ik via Caïro naar Addis Ababa, de hoofdstad van Ethiopië. We zullen eerst een dagje in Addis verblijven waar Marije ons wat leuks van de stad zal laten zien. Daarna vertrekken we naar het zo’n 1000 meter lager gelegen Awasa… op 1685 meter hoogte zal ik kennis maken met het echte Ethiopië. In the Circle of Life (zo’n leuke naam, ik blijf het herhalen).
~ wordt vervolgd ~