(origineel bericht op be-more.nl)
En we verblijven in… Awassa!!
Jáá! Gister hadden we dan met alle pilotvrijwilligers van Ethiopië de laatste voorbereidingsdag in Nijmegen. Iedereen had zich verdiept in één onderwerp en gaf hier vervolgens een presentatie over. Waar dat tijdens mijn voorbereiding voor mijn stage in Suriname nog ‘literatuurstudie’ heette in de vorm van een verslag, was het hier veel afwisseling, gezelligheid, informatie en genoeg lachen tussendoor. Én natuurlijk de lunch in het Kronenburgerpark niet te vergeten! Opdracht geslaagd dus!
Naast de presentaties van de pilotvrijwilligers had Debbie inmiddels ook meer informatie voor ons. Debbie is samen met Marije twee weken druk op zoek geweest naar projecten in Ethiopië, maar dat was toch wat lastiger dan verwacht. Ondertussen is Debbie weer in Nederland en zoekt Marije in Ethiopië nog verder. Wel zijn er al twee projecten waar we sowieso mee gaan draaien, dus dat is wel fijn! Het eerste project is opgericht door een blinde man. Hij werd altijd, en nog steeds, vrijwillig geholpen door zijn kameraad. Hier heeft hij een project van gemaakt ook voor andere blinden en doven. Het tweede project is een soort van communityproject, opgericht door een jongedame welke zelf nog studeert. Zij probeert d.m.v. vrijwilligers zoveel mogelijk voor de Community te betekenen, bijvoorbeeld door het geven van voorlichting over HIV/AIDS, gezondheidszorg, etc. Het is allemaal nog niet erg duidelijk, maar die duidelijkheid komt wel als we er zijn! Daarnaast heeft Marije nog veel andere projecten op het oog waar we ook mee gaan lopen, deze projecten zijn alleen nog niet concreet.
Ons verblijf is ook bekend! Tijdens de eerste bijeenkomst werd ons al gezegd dat we rekening moesten houden met het minimale, meest basic, dus geen stromend water, elektriciteit, etc. Hier heb ik mij dus ook op voorbereid, ik zag mezelf al klungelen boven zo’n ‘gat in de grond’ , met m’n hoofd in een teiltje water en slapen op een matje op de grond in een plaggenhutje. Als je dat elke dag maar herhaalt ga je er wel aan wennen ;-)! Maar nee hoor, ons verblijf voor de komende vier weken is een hotel!! We gaan verblijven in het Cirkel of Life hotel te Awassa! Nu is dit natuurlijk geen 4**** hotel zoals wij in Nederland kennen, maar… we hebben een bed, een toilet, douche en wastafel! En…. Het ligt op 50m van Awassa Lake af! Ja, ik ga me de komende vier weken wel vermaken in Ethiopië!
Maargoed, we verblijven dus in <em>Awassa</em>. Even kort wat informatie over deze stad. Awassa<strong> </strong>ligt 275 km. ten zuiden van de hoofdstad van Ethiopie, Addis Abeba. Op 1685 m. hoogte gelegen heeft Awassa een aangenaam klimaat en daarbij ook een mooie ligging aan het Awassa meer. Er wonen 150.000 mensen van 50 verschillende ethnische bevolkingsgroepen.
Het <em>Awassa meer</em> is het kleinste meer van de Rift Vallei met een oppervlakte van 9000ha. Het is een idyllisch meer wat overal omgeven is door glooiende heuvels.
Het Awassa meer heeft zich gevormd in een zeer oude vulkaankrater en er monden geen riviertjes in uit. Toch is het water er gezond en vol vis maar ook woonplaats van een groep Nijlpaarden (ieuw!) die zich meestal in de zuidoost kant van het meer ophouden (nabij het dorpje TikurWoha). Nadat het meer een keer overstroomd is en huizen en hotels onder water kwamen te staan is een dijk aangelegd waardoor je een aantal kilometers langs het meer kunt wandelen om de vogels te observeren. In het gebied wat overstroomd was, hebben zich moerassen gevormd die ook weer watervogels aantrekken. De dijk langs het Awassa meer fungeert ook als wandelboulevard voor de locale bevolking en het meer wordt nog vaak gebruikt door degenen die geen watervoorziening thuis hebben, om hun kleding en zichzelf te wassen.
<em>Tabor Berg </em>midden in Awassa! Deze afgeplatte heuvel midden in Awassa kun je beklimmen om bovenop de top van een mooi uitzicht over het meer en de stad te genieten.
Best een top plaatsje om vier weken te verblijven dus! ![]()
Verder zijn onze weekenden ook al in gepland. De dag na aankomst zullen we een tour door <em>Addis Ababa</em> krijgen, de hoofdstad van Ethiopië.
Het eerste weekend zullen we in Awassa doorbrengen, bijkomen na een eerste week op de projecten!
Het tweede weekend zullen we naar de <em>Bale Mountains</em> gaan, onder leiding van een gids. Bale Mountains is een opmerkelijke ‘wildlife-hotspot’ in Ethiopië. Hier leeft onder meer het meest bedreigde roofdier ter wereld; de Ethiopische wolf. In Bale zijn meer dan 60 soorten zoogdieren te zien. In een bergdecor dat niet direct met Ethiopië wordt geassocieerd. Maar dit is het grootste alpiene landschap in Afrika, groter dan bijvoorbeeld de Kilimanjaro!
Het park heeft drie soorten landschap. In het noorden bij Dinsho liggen op een hoogte tussen 2.500 tot 3.300 meter de laaglandbossen en valleien met diverse rivieren en watervallen. In dit deel overheersen bijzondere bomen als hagenia abyssinica en juniperus procera (familie van onze jeneverbes).
Het hart van het nationaal park wordt gevormd door het beroemde <em>Sanetti Plateau</em>, waar talloze natuurdocumentaires zijn opgenomen. Met als hoofdrolspeler de Ethiopische wolf. Dit roofdier leeft in het grootste Afro-alpiene gebied van heel Afrika. Met bomen en planten die zich hebben aangepast aan het bijzondere, koude en natte klimaat. De meesten zijn kleiner geworden, maar de indrukwekkende reuzenlobelia (lobelia rhynchopetalum) kan wel vijf meter hoog worden!
Het derde ecosysteem dat tot Bale wordt gerekend is het Harennawoud. Een vochtig, subtropisch en extreem dicht begroeid bos, met hier en daar open grasvlaktes. Dit woud in het zuiden van het park staat vol met bamboebomen en talloze andere soorten die alleen in Ethiopië voorkomen. Het is een bos dat zo slecht in kaart is gebracht dat in 2007 nog een totaal nieuwe apensoort werd ontdekt, de Balemeerkat.
En het laatste weekend zullen we, met dezelfde gids, naar <em>Arba Minchh </em>gaan. De naam Arba Minch betekent “veertig bronnen” en is daarmee vernoemd naar de warm waterbronnen die in de omgeving te vinden en te bezoeken zijn. Arba Minch ligt aan de twee Riftdal meren Abya en Chamo. Deze twee meren worden gescheiden door de zogenoemde “brug van God”, een smalle strook tussen de twee meren die toegang biedt naar het Nechisar National Park.
Het <em>Nechisar National Park</em> is vernoemd naar het witte gras dat kenmerkend is voor het park. Nech Sar betekent wit gras. Dit nationale park is één van de mooiste parken van Ethiopië en hier kunnen we wel 91 verschillende soorten zoogzieren tegen komen als, zebra’s, diverse antilope en gazelle soorten als Kudu’s, Dikdik, Grant’s gazelle en Swayne’s hartebeest!
Na al deze informatie hebben we er met z’n allen nog meer zin in! We gaan met een leuke, gezellig groep, gaan meelopen met leuke projecten en gaan leuke excursies doen! Helemaal top dus!
Zondag 11 september vliegen we met Egypt Air om 16:00uur vanaf Schiphol eerst naar Caíro, waar we een tussenstop hebben van 1,5 uur. Om 4:00u plaatselijke tijd (3:00u NLT) zullen we landen in Adis Ababa. Vrijdag 7 oktober zullen we om 4:00u vertrekken uit Adis Ababa met weer een tussenstop in Caíro, waarna we om 15:00u NLT zullen landen op Schiphol!
Jáá… echt we vliegen gewoon 11 september, 10 years later… Bah! Ik met m’n vliegangst heb wel een heerlijke datum uitgekozen om te vertrekken! Maar niet alleen dat, ik heb het voor elkaar weten te krijge om m’n ticket vóór vertrek al te verliezen! Ik en vliegtickets, de combinatie blijft maar niet matchen…
E-tickets zijn ook niet alles, voordat je het weet verwijder je deze per ongeluk uit je inbox richting de digitale prullenbak en leeg je die tijdens een zeldzame ‘opruimbui’! Weg e-ticket! Als het goed is krijg ik nu een nieuwe toegestuurd… Komt goed! ![]()
Nou eerst nog van een weekje vakantie genieten, heerlijk!
Liefs Marike