(origineel bericht op be-more.nl)
Building a bridge
Na mijn bezoek aan Isiaiah54 heeft Afrika een stukje van mijn hart gestolen: de passie, de cultuur, het enthousiasme, gastvrijheid en de natuur zijn adembenemend! Na een oproep van Be More waarin ze op zoek waren naar pilot-vrijwilligers voor nieuwe projecten in Ethiopië, twijfelde ik geen moment. Als eerste vrijwilliger ben je belangrijk voor de eerste indruk en ervaring van de nieuwe projecten, het opzetten van het programma, de omgeving enzovoorts. Veel doorvragen, feedbacken, meekijken en vooral voelen, zijn hiervoor noodzakelijk. Echt super gaaf en een heuse uitdaging die ik écht niet aan mijn neus voorbij kon laten gaan.
Afgelopen zaterdag was het dan zo ver. Dé voorbereidingsdag waar we, 8 reisgenootjes inclusief mezelf, meer informatie over de projecten en Ethiopië zouden ontvangen. Marije (Regio Coördinator Be More, wonend in Ethiopie) en Debbie (Be More NL) waren op onderzoeksreis geweest om de regio waar Be More zich gaat vestigen en om projecten in de regio te zoeken. In deze reis hebben ze twee bijzondere projecten gevonden waar we sowieso aan de slag gaan: een project van een jonge vrouw die de community voorlichting geeft over o.a. HIV en een project geleid door een blinde man en zijn vriend waarin ze gehandicapte kinderen helpen om het basisonderwijs te doorlopen. Wat we kunnen doen wordt voornamelijk een ontdekkingsreis, waarbij het zelfs nog best mogelijk is dat we een kijkje gaan nemen bij andere projecten.
Wisten jullie trouwens dat Ethiopië nooit gekoloniseerd geweest is? Dit is iets waar de Ethiopiërs erg trots op zijn, net zoals de legendes die zeggen dat daar de mensheid is ontstaan. De Italianen hebben even geprobeerd om Ethiopië te veroveren, maar uiteindelijk verloren ze als eerste Europees land van aan Afrikaans land. Tevens hebben we aan Ethiopië ook de koffie te danken: hier werd koffie als eerst ontdekt als stimulerende drankje. Jeeej! Dat wordt veel koffie drinken de komende maand, wat erg!
Er zijn ook heuse koffieceremonies! Als ik die heb mee mogen maken, komt het zeker op mijn weblog.
<strong>Wanneer, hoe lang, waar? </strong>
Nu heb ik nog niet verteld waar ik heen ga: naar… Awasa! Een klein plaatsje op 1685 meter hoogte aan een super mooi meer. De eerste dag hebben we een tour door Addis Ababa, de hoofdstad. De dag daarna rest ons een 5 uur durende rit naar Awasa. In Awasa zullen we slapen in het Circle of Life Hotel. Op 11 september, 16.00 uur, stap ik op het vliegtuig en 8 oktober, 15.00 uur, zal ik weer aankomen in Nederland.
Mocht je willen soggen of gewoonweg willen volgen wat de ontwikkelingen zijn, houd dan deze weblog en die van mijn mede-reisgenootjes in de gaten (zie rechts).
Ethiopie, het land van de groene bergen, mooie meren, koffie én bijzondere projecten, here we (I) come!
Lots of love,