(origineel bericht op be-more.nl)
Het boek van de dromen
Nu de laatste dag hier voor de deur staat, is het echt mooi om terug te kijken en te zien hoeveel er in vijf weken veranderd is.
We begonnen vijf weken geleden met de kinderen te vragen naar hun dromen en wensen. Wat wil je worden en wat zou je hier graag veranderd willen zien? En we schreven het op in een schrift.
Over hun wensen voor de nabije toekomst waren de kinderen heel helder. Ze wilden meer toiletten, meer bedden en meer huisvesting. En de middelbare scholieren wilden een computer. En de voetballers nieuwe voetbalschoenen. O ja, en mijn huiswerkleerling wilde graag een fiets. Hij is namelijk steengoed in fietsen.
En dan is het geweldig om te zien dat dankzij het sponsorgeld met heel veel van die dromen en wensen een begin is gemaakt:
De bomen zijn gekapt om uitbreiding van de toiletten mogelijk te maken, het zand voor de verbouwing is gratis geschonken door een buurman en zaterdag wordt de fundering gelegd voor het nieuwe toiletgebouw.
In de afgelopen week zijn een aantal stapelbedden geleverd en de komende week zullen er nog meer volgen. De leverancier heeft, toen hij het verhaal van de bestemming hoorde, de matrassen met korting de deur uit gedaan.
Extra huisvesting, om een eigen plek voor de jongens en een eigen plek voor de meisjes mogelijk te maken, die gaat op den duur uit de lange termijn-pot van Be More gefinancierd worden.
En gisteren heb ik met onze Nelson Mandela een e-mailaccount voor hem aangemaakt, en vandaag hoorden we van Loes van Be More dat er een laptop geschonken is - waar hij en de andere middelbare scholieren gebruik van kunnen maken.
Ook nieuwe voetbalschoenen kunnen misschien via Umthombo een weg vinden hier naar toe. Alleen die racefiets, die is er nog niet…
Maar deze kleine opsomming is alleen maar om te laten zien dat we samen een verschil kunnen maken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de creche die nu draait, over het kippenhok dat er gaat komen (om elke dag verse eieren aan de kinderen te kunnen geven) en over alle plannen die er zijn om the Farm tot een community-centre te maken.
En ik? Ik ben deze serie berichten begonnen met de tekst “Leef je dromen!” Ik vond het geweldig een tijd lang bij deze family te horen en te zien hoe dromen tot leven kunnen komen.
<strong>Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie lieve en belangstellende berichtjes. Ze waren heel belangrijk voor mij!</strong> Ik vertrek zaterdagmiddag vanuit Durban om zondagochtend om tien over half tien vanuit Londen aan te komen op Schiphol. We zien elkaar in Nederland! (brrr … van 30 graden naar -7) Daar schrijf ik een laatste bericht over het afscheid, dat me nu nog te wachten staat.