HELP! Woon Jaren In Het Buitenland, Ben Verzekerd En GBA Ingeschreven, Paspoort Verloopt!

Hallo,

Ik ben 26 jaar en heb momenteel een heftige zenuwinzinking want ik vermoed dat ik een gigantisch probleem heb. I ben eind 2009 naar Canada vertrokken om met mijn Canadese partner te wonen en had na 6 maanden besloten daar te blijven en dat we zouden sparen voor een verblijfsvergunning die we vanuit Canada dachten aan te vragen, wat wij nog steeds niet gedaan hebben omdat wij steeds haar familie hielpen. Al die tijd dacht ik stom genoeg dat mijn informatie op orde was aangezien ik voor een sponsorship geen status perse nodig hebt. Nu is het eind 2014 en verloopt mijn Nederlandse paspoort in maart 2015 en kan ik deze niet vernieuwen bij de ambassade omdat ik geen legitieme status meer hebt… Ik ben nog altijd ingeschreven bij de gemeente en betaal maandelijks voor een basisverzekering en ontvang zorgtoeslag (beetje inkomen via internet is heel laag). Mijn verzekeraar gaf mij geloof ik 3 jaar geleden een basisverzekering wanneer ik stopte met verzekerd zijn onder mijn vader en hun vervolgens had verteld had dat ik in het buitenland woon want zij zeiden dat zolang ik niet een Canadese burger bent ik verzekerd moet blijven tot ik mijn permanente verblijfsvergunning hebt. Ik heb ook allang geen DigId meer. We willen gaan trouwen, maar ik denk dat ik echt terug moet naar Nederland.

Ik denk dus dat wij nu geld moet sparen om terug te komen naar Nederland voordat mijn paspoort verloopt. Vervolgens dan een goedkoop kamertje te regelen ergens in Nederland en een baan te vinden terwijl ik tijdelijk leef van het geld dat we opsparen. Mijn ouders willen mij al helemaal niet helpen. Ik ben alleen bang dat ik onbewust keihard tegen de wet hebt overtreden en dat ik een hele hoge boete moet betalen die ik mij enkel kan veroorloven als ik een baan weet te vinden. Dat ik ondanks mijn verzekeraar niet verzekerd had moeten zijn en dus alle zorgtoeslag binnen 12 maanden moet terug betalen + 30% boete + 350 euro omdat ik mij niet had laten uitschrijven bij de gemeente wat ik geeneens kon doen vanuit Canada. Ik heb nog een kleine hoop dat ik alles kan rechtzetten zolang ik terug kom naar Nederland voordat mijn paspoort verloopt.

Wat er ook gebeurd en hoe lang het ook zal duren ik zal er alles aandoen om weer samen te kunnen zijn met de liefde van mijn leven. Ik hoop dat ik hier behulpzaam advies kan ontvangen. Bij voorbaat dank!

Hoi zenuwinzinking,

Wat een stress :s Ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta.
Ik ga nu zelf voor (tenminste) 1 jaar naar het buitenland en ik ben de afgelopen tijd veel bezig geweest met hoe het zit met uitschrijvingen bij de gemeente (GBA), zorgverzekeringen, reisverzekeringen, wel/niet verzekerd zijn in NL, etc etc.

Normaal gesproken als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft, dien je je inderdaad uit te schrijven bij de GBA. Althans, dat vraagt de gemeente van je. (Zolang je ingeschreven blijft en alles blijft betalen wat je zou moeten betalen, zal er volgens mij geen haan naar kraaien of je je wel/niet uitgeschreven hebt.)
Op het moment dat je je uitschrijft gaat er een bericht van de gemeente naar diverse instanties zoals de belastingdienst etc, maar als het goed is ook naar de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB beoordeelt of je wel/niet verzekerd blijft in NL. Dit is mede afhankelijk van wat je gaat doen in het buitenland. Wanneer je gaat werken in het buitenland, ben je officieel niet meer verzekerd, vervalt je plicht om een basis zorgverzekering te nemen, en tevens vervalt het recht op zorgtoeslag. Ga je reizen, of studeren in het buitenland, dan blijf je wel verzekerd. Maar als je een studie gaat doen die niet door de Nederlandse overheid erkend wordt, dan valt je verblijf in het buitenland weer onder “wonen”, en ben je in NL niet meer verzekerd. Tenzij je de intentie hebt om na een jaar weer terug te komen, dan blijf je weer wèl verzekerd. Alles valt of staat met de intentie die je hebt, geloof ik. Misschien kun je daar nog iets mee?

Misschien kun je aangeven dat je in eerste instantie de intentie had om terug te komen, waardoor je je niet had uitgeschreven (en je je verzekeringen gewoon door hebt laten lopen - waar je ook toe verplicht was!). Eenmaal in Canada kon je je niet uitschrijven, dus bleef je ingeschreven staan (en bleven je verzekeringen ook gewoon door gaan). (want je hebt je zorgverzekering gewoon betaald toch? Heb je daar nog gebruik van gemaakt in al die jaren?)

Het lijkt me sterk dat wanneer je al die jaren wel voor een verzekering hebt betaald, dat je dan een boete krijgt voor de toeslag die je kreeg om je verzekering te betalen. De zorgverzekeraar zou geld aan je verdiend hebben (als je verder geen gebruik hebt gemaakt van die verzekering tijdens ziekte of ongevallen). Dus ik zou de eventuele boete dan gewoon zelf verhalen op de zorgverzekeraar :slight_smile:
En tsja, van een kale kip kun je niet plukken. Dus boetes zijn wel heel leuk, maar als jij geen geld hebt, kun je ook geen boetes betalen.
Misschien moet je dan even naar de gevangenis - heb je meteen onderdak en eten en hoef je ook niet te werken :slight_smile:

Nou, ik weet niet precies wat de NL wet hierover zegt.
Je zou een jurist kunnen inschakelen die de zaak kan onderzoeken.

Maar kun je niet gewoon naar NL komen, je paspoort verlengen, je uitschrijven bij de GBA en weer terug gaan naar Canada?
Weet je ook al zeker dat je die boetes krijgt?
Volgens mij zou je, als je een NL nationaliteit hebt, ook recht moeten hebben op een uitkering (WW of Bijstand). Ik zou dan, als ik jou was, bij aankomst in NL meteen een uitkering aanvragen. Ik weet niet of je familie/vrienden hebt waar je terecht kunt…

Het lastige is dat de Nederlandse overheid ook totaal niet transparant is over dit soort zaken. Over wat precies je rechten/plichten zijn als je naar het buitenland gaat. En welke instantie je ook benadert, het blijft gewoon onduidelijk. En alle instanties lijken elkaar tegen te spreken. Maar je wordt wel geacht dit allemaal te weten, en volgens de wet juist te handelen… Pfff. Ik denk dat dit systeem veel makkelijker en duidelijker kan.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt. Meer advies kan ik je ook niet geven, vrees ik.
Heel veel sterkte met alles. Ik hoop dat je er uit komt!