Hallo,
Ik ben 26 jaar en heb momenteel een heftige zenuwinzinking want ik vermoed dat ik een gigantisch probleem heb. I ben eind 2009 naar Canada vertrokken om met mijn Canadese partner te wonen en had na 6 maanden besloten daar te blijven en dat we zouden sparen voor een verblijfsvergunning die we vanuit Canada dachten aan te vragen, wat wij nog steeds niet gedaan hebben omdat wij steeds haar familie hielpen. Al die tijd dacht ik stom genoeg dat mijn informatie op orde was aangezien ik voor een sponsorship geen status perse nodig hebt. Nu is het eind 2014 en verloopt mijn Nederlandse paspoort in maart 2015 en kan ik deze niet vernieuwen bij de ambassade omdat ik geen legitieme status meer hebt… Ik ben nog altijd ingeschreven bij de gemeente en betaal maandelijks voor een basisverzekering en ontvang zorgtoeslag (beetje inkomen via internet is heel laag). Mijn verzekeraar gaf mij geloof ik 3 jaar geleden een basisverzekering wanneer ik stopte met verzekerd zijn onder mijn vader en hun vervolgens had verteld had dat ik in het buitenland woon want zij zeiden dat zolang ik niet een Canadese burger bent ik verzekerd moet blijven tot ik mijn permanente verblijfsvergunning hebt. Ik heb ook allang geen DigId meer. We willen gaan trouwen, maar ik denk dat ik echt terug moet naar Nederland.
Ik denk dus dat wij nu geld moet sparen om terug te komen naar Nederland voordat mijn paspoort verloopt. Vervolgens dan een goedkoop kamertje te regelen ergens in Nederland en een baan te vinden terwijl ik tijdelijk leef van het geld dat we opsparen. Mijn ouders willen mij al helemaal niet helpen. Ik ben alleen bang dat ik onbewust keihard tegen de wet hebt overtreden en dat ik een hele hoge boete moet betalen die ik mij enkel kan veroorloven als ik een baan weet te vinden. Dat ik ondanks mijn verzekeraar niet verzekerd had moeten zijn en dus alle zorgtoeslag binnen 12 maanden moet terug betalen + 30% boete + 350 euro omdat ik mij niet had laten uitschrijven bij de gemeente wat ik geeneens kon doen vanuit Canada. Ik heb nog een kleine hoop dat ik alles kan rechtzetten zolang ik terug kom naar Nederland voordat mijn paspoort verloopt.
Wat er ook gebeurd en hoe lang het ook zal duren ik zal er alles aandoen om weer samen te kunnen zijn met de liefde van mijn leven. Ik hoop dat ik hier behulpzaam advies kan ontvangen. Bij voorbaat dank!