lieve mensen…
Ik ga in Januari naa Istanbul verhuizen… maar k zoek dan werk en weet ni hoe t zit met visum enz enz… heb al naar zo veel instanties gemaild en gebeld maar zit een beetje vast… kom niet echt verder…
denk dat je vraag meer thuis hoort bij de emigreren pijler, maar goed
er is al veel gezegd en geschreven over werken in turkije en een visum krijgen.
er zijn 2 verschillende situatie;s:
a. je wordt uitgenodigd door een turkse werkgever om te komen werken, die moet dan ook je werkvergunning en verblijfsvergunning regelen en dan hoef je daar weinig tot nix aan te doen…
b. je besluit illigaal te gaan werken in turkije en dat betekent dat je zonder werkvergunning werkt en je strafbaar bent
wordt je betrapt, kun je zonder pardon het land uitgeknikkert worden en mag je 5 jr het land niet in.
je koopt net als met vakantie bij aankomst op de luchthaven een holiday visum voor 3 mnd, en zult dus elke 3 mnd even het land uit moeten en bij terug keer een nieuw visum kopen
je kunt het ook bij de (vreemdenlingen) politie laten verlengen, maar dit kost meer en is meer moeite, aangezien je moet aantonen dat je genoeg geld op je (turkse) bankrekening hebt staan
als je een eigen zaak begint in turkije ligt het allemaal heel anders, maar daar heb ik geen ervaring mee, maar heb het vermoeden dat dat bij jou niet van toepassing is.
als jij registreert dat jij met hem gaat trouwen dan kunnen ze er niks over zeggen, je behoud je nederlandse paspoort en krijg je ook nog turkse paspoort dat je verloofde bent…maar zoals bloem zei…je kunt wel werkvergunning aanvragen of werkgever doet het voor je succes
Ik wil eerst even kort reageren op de reactie van Yon; het klopt niet dat je direct aanspraak kunt maken op de turkse nationaliteit, daarvoor moet je eerst minimaal 3 jaar getrouwd zijn.
Wat je nodig hebt voor het verlengen van een toeristenvisum kun je gewoon bij de lokale (vreemdelingen-) politie opvragen, zij hebben een lijstje waarop staat wat je moet meenemen daarvoor. De kosten zijn ongeveer 115 euro voor 3 maanden verlenging.
heh?! ik had dit nooit gehoord of loop ik achter…? volgens mij kun je gewoon als je ingeschreven bent als getrouwd kun je gewoon direct naar turkije komen alleen duurt het even door al die papieren en regeling…dat overkwamt mijn kennis ook nederlandse jongen 21 en ging naar turkije na 6 maanden van de regeling:confused:
Het verhuizen naar Istanbul op zich zal geen probleem zijn. Zodra je daar bent dien je naar de plaatselijke Vreemdelingenpolitie te gaan in verband met het aanvragen van een verblijfsvergunning. Deze is erg duur (ongeveer € 400,00 per jaar). Verder dien je over een belastingnummer te beschikken omdat je daarmee een bankrekening in Istanbul kunt openen. Op deze bankrekening dient een aardige som te staan (ongeveer € 4.000,00 tot € 5.000,00) waarmee je dus bij het vragen van jouw verblijfsvergunning (IKAMET) kunt aantonen van dat jij over voldoende financiële middelen beschikt om in Istanbul te verblijven.
Het werken in Turkije is verboden zonder werkvergunning en er vinden veel controles plaats op illegaal werkende buitenlanders. Laat je dus niets wijsmaken over het werken zonder werkvergunning en dat dat toegestaan zou zijn!! Wanneer je gepakt wordt dan wordt je zonder pardon het land uitgezet en mag je de eerste 5 jaar Turkije niet meer in. Ikzelf woon in Alanya sinds 2 jaar en zie het her en der om mij heen gebeuren. De potentiële werkgever dient de werkvergunning aan te vragen maar doet dit in de meeste gevallen niet vanwege de enorme kosten voor hem / haar. Ook ben je hier niet verzekerd voor ziektekosten e.d… Het zelf aanvragen van een werkvergunning is net zo kostbaar en zéér tijdrovend, waarmee nog niet gezegd is dat je die werkvergunning ook krijgt. Ik spreek uit ervaring.
Denk dus goed na over hoe je een en ander gaat aanpakken. Zorg in ieder geval eerst voor een IKAMET.
Zelf heb ik van de week een Ikamet aangevraagd in Izmir:
bankrekening openen (bij Vakifbank gedaan, had geen belastingnummer nodig alleen kopie paspoort);
bij vreemdelingenpolitie inleveren: kopie bankboekje met daarin persoonlijke gegevens en saldo (4000 YTL ), 5 pasfoto’s, kopie paspoort, kopie toeristenvisum, 75 YTL administratiekosten, ca. 850 YTL voor 12-maanden-visum, en je paspoort;
2 weken later kun je je paspoort en Ikamet afhalen. Voor de tussenliggende periode krijg je een bewijsje mee met wat stempels van de vreemdelingenpolitie als tijdelijke vervanging van je identiteitsbewijs.