HELP! Wie heeft kennis op het gebied van carnaval vieren in Rio de Janeiro???

Hallo iedereen! Mijn naam is Paula, 22 jaar oud en momenteel zit ik in mijn laatste jaar van de opleiding Tourism Management. Ik doe mijn afstudeeropdracht voor een bedrijf dat reizen organiseert naar unieke feesten en evenementen. Aan mij de taak om een carnavalsreis naar Rio de Janeiro samen te stellen en te organiseren.

Echter ben ik nog nooit naar Rio de Janeiro geweest en hierdoor heb ik dus weinig kennis op het gebied van de mogelijkheden omtrent het vieren van carnaval. Mijn vraag aan jullie luidt nu eigenlijk: Wat zijn de must see en de must do activiteiten tijdens het carnaval in Rio de Janeiro?

Op internet staat uiteraard erg veel informatie en vele tips, alleen ben ik altijd bang dat deze activiteiten voornamelijk op toeristen gericht zijn. Iets wat namelijk essentieel is, is dat de reizigers de authentieke carnavalsbeleving ervaren, zoals hoe de lokale bevolking het ook ervaart.

Ik hoop van harte dat er mensen zijn die mij kunnen helpen met informatie! Alvast enorm bedankt!

Groetjes Paula

Ps: mocht iemand contact met mij op willen nemen, mijn email-adres is:
538147@student.inholland.nl

Je angst dat het een toeristenval is, is gedeeltelijk gegrond.

Ik weet niet uit welk deel van Nederland je komt, maar in wezen is het carnaval in Brazilie niet wezenlijk verschillend van die in Brabant. Het is wel wat extravaganter, bijvoorbeeld die optochten in de Sambadromo, maar het blijft een volksfeest waarbij men graag totaal uit de bol gaat. Alle remmen los.
Het is dus alleen leuk voor mensen onder de ca 40 die nog graag even naar een “party” gaan. Wein, weib und gesang, zullen we maar zeggen om geen platvloersheden te debiteren.

Tenzij je een plaatsje wilt organiseren bij de grote optochten (het is twee avonden/nachten) of zelf wilt meedoen aan een sambaschool (ver vooruit reserveren, de kaarten schijnen heel duur te zijn op de zwarte markt) is gewoon met de straatfeesten meedoen ook heel leuk.
Maar aan de andere kant: ik vrees dat de politie op deze dagen niet werkt, of op een heel laag pitje, en Rio is toch al tamelijk onveilig als ze er WEL zijn. Het is dus oppassen.

Bovendien zijn appartementen en kamers bij particulieren of hotels stinkend duur in deze dagen.