Help, waar moet ik beginnen...

Hallo,

Mijn vriend en ik willen graag een ‘rondreis’ maken van ongeveer drie/vier weken. Dit is helaas niet lang omdat we allebei aan werk gebonden zijn.
Alleen heb ik een flauw idee hoe ik moet beginnen, er komt zo veel bij kijken. Ik ben niet verder geweest dan Turkije en Mexico, beide bij reisbureaus geboekt.
Als reis hadden we Amsterdam - Hong Kong - Bangkok - Bali - Amsterdam. Is dit te doen in z’n korte tijd?
Ik zag op internet dat er combinatie vliegticket zijn. Geen idee hoe dit verder in z’n werk gaat? Moet je de vliegtijden vooraf vastleggen? Of kun je de vluchten beter los kopen? Ik zag op cheaptickets dat je drie vluchten kunt ingeven, dit ook gedaan en dan zou ik nog een losse vlucht van Bali naar Amsterdam moeten boeken, die paste er niet meer bij haha.
Kun je een auto huren ter plekke of beter vooraf? Het overnachten kan vooraf, maar lijkt dat me dit daar ook kan. En hoe gaat het met het transfer, van luchthaven naar de plek? Gewoon taxi?

Hebben jullie nog websites tips en info (ook voor vliegtickets)?Ook betreft het koffer, kun je beter een backpack-rugzak kopen?

Alvast bedankt.

Groetjes

Hoi Debby,

Als je drie/vier weken hebt om rond te reizen kun je al heel veel zien maar zul je wel keuzes moeten maken. Persoonlijk lijkt mij Bangkok, Hong Kong en Bali in een reis een beetje veel.
Je kunt echter alleen in Thailand al prima vier weken rondreizen. Of naar Bali en wat andere Indonesische eilanden erbij.

Als jullie besloten hebt waar je heen gaat kun je de heen en terugvlucht boeken. Via sites als Skyscanner kun je prima de prijzen in de gaten houden.

Als je toch nog binnenlandse vluchten wilt nemen kun je die boeken met een lokale prijsvechter bijv Air Asia.

Als je tickets geboekt zijn kun je je gaan verdiepen in een route. Op internet en bijv bij de reisorganisaties kun je hiervoor inspiratie opdoen.

Als je een idee hebt van de route is het handig om te kijken wat voor vervoer je nodig hebt. In Thailand bijv kun je prima met het OV reizen. Als je dan nog binnenlandse vluchten nodig hebt is dat het moment om die te boeken. Dat kan prima via sites van lokale prijsvechters, bijv Air Asia. Soms moet je ook nachttreinen van te voren boeken, dat is afhankelijk van wanneer je gaat en uiteraard waarheen.

Je kunt hotels van te voren boeken. Jullie gaan met zijn tweeen, je kunt dan vaak ook op de bonnefooi. Dan boek je alleen het eerste hotel zodat je een uitvalsbasis hebt en dan kijk je verder.

Je zou eventueel van te voren je route kunnen bekijken en daar alvast hotels bij zoeken, zodat je een idee hebt.

Het is dus allemaal wat uitzoekwerk, maar echt prima zelf te regelen. Wij doen dit al jaren op deze manier en wij reizen met kinderen.

Veel plezier met voorbereiden.

Groeten Dionne

Gezien het aantal weken dat je hebt, zou ik er denk ik voor kiezen om één land (hooguit een tweede buurland) uit te kiezen en daar rond te gaan reizen… Dan leer je een land namelijk pas echt kennen; je kunt wat langer op plekken blijven die je leuk vindt en je kunt ook een beetje relaxed rondreizen :slight_smile:

Rondreizen is wat uitzoekwerk, maar goed te doen. Mocht je dit nou nog even een brug te ver vinden, dan zijn er genoeg reisorganisatie die rondreizen voor je kunnen regelen (bijvoorbeeld 333travel, Shoestring; of typ gewoon individuele rondreis en dan het land van je voorkeur in op Google).

Zoals gezegt, kies 1 of 2 naast elkaar liggende landen. Bijvoorbeeld Thailand en Maleisie.
Boek vluchten die overeenkomen met jullie datums. Zoals je bij cheap tickets hebt gedaan is prima. Je kunt voor retour op 1 plek kiezen, maar soms is het handiger/tijdsbesparend/voordeliger om return van een andere plek te doen. Bijvoorbeeld heen op bangkok, terug vanaf kuala lumpur. Verder kun je per openbaar vervoer reizen.

Het vervoer kun je ter plekke regelen, net als accomodaties. Je kunt reisgidsen zoals lonely planet als richtlijn gebruiken. Hierin staat bijvoorbeeld aangegeven hoevje van het vliegveld naar het centrum kunt komen.

Meestal zoek ik op internet op wat ik graag wil zien. De rest laat ik me verrassen en vraag ik aan locals of andere reizigers.
Kijk op mijn website voor meer inspiratie en info.