Help! Reizen met een dreumes

Help ik zie door de bomen het bos niet meer! Eigenlijk herken ik dit gevoel bij elke nieuwe reis die we maken. Het is een kwestie van informatie inwinnen. Echter is het dit jaar iets lastiger want wij gaan reizen met ons zoontje die dan bijna 2 is. Vandaar dat ik graag jullie hulp zou willen inschakelen :slight_smile:

Ik zal mij even voorstellen mijn naam is Jenneke en samen met mijn vriend en zoontje ga ik in november 3.5 week door Vietnam reizen. We willen beginnen in Hanoi en eindigen in Ho chi min om vanuit daar weer terug naar Nederland te vliegen. Omdat we natuurlijk rekening moeten houden met onze zoon zal het tempo van reizen iets lager liggen dan normaal. We zullen daar ter plekke gaan beoordelen of we ook het midden van Vietnam gaan bezoeken dit ligt een beetje aan het weer.

Ik ben eigenlijk voornamelijk opzoek naar tips om van A naar B te komen. Normaal huren we altijd een auto maar dat is niet te doen. Met binnenlandse vluchten of nachttreinen missen we natuurlijk de prachtige routes tussen A en B en dat is juist iets waar we altijd zo van genieten. Daarnaast vroeg ik me af of iemand tips heeft voor reizen met een dreumes, wat mogen we echt niet vergeten.

Een reisschema hebben we nog niet omdat ik nog niet precies weet waar we allemaal naar toe willen. We houden van natuur en wandelen liever door de bergen dan door een stad. De must see’s hebben we al een beetje voor ogen, jullie nog tips of voorbeeld reisschema’s?

Al met al veel vragen, hopelijk kunnen jullie ons helpen!

Hallo W,

Ik ga er even voor zitten en kom er dit weekend op terug.

Gr.
Ton.

Hoi allemaal,

Ondertussen begin ik steeds meer kennis van Vietnam te krijgen. Struin ook veel dit forum af :wink:
Dus we krijgen steeds meer een lijstje wat we graag zouden willen zien. Tot nu toe vooral op het noorden en midden gefocust. Het zuiden moet ik me nog meer in verdiepen.
Omdat we in november gaan twijfel ik enorm of we de reis naar Sa pa of Mai Chau moeten afleggen. De foto’s op google spreken natuurlijk voor zich maar helaas zullen we dat in november niet meer gaan aantreffen en de reis ernaar toe vraagt zoveel dagen dat ik (mijn vriend iets minder) erg twijfel. Wat vinden jullie?
Daarnaast willen we natuurlijk graag naar Ha long Bay. Bedoeling is om 2 nachten op een boot te slapen. Ik ben aan het zoeken of we een boottocht kunnen maken die via Bai to long bay gaat om zo de hordes toeristen te vermijden. Daarna willen we doorreizen naar Ninh bin/ tam coc.
Vanaf dit punt wil ik niet meer vooraf boeken maar kijken hoe het qua weer is. Ik denk aan een binnenlandse vlucht naar Dong Hoi en vanaf daar naar Phong Nha en dan met de trein naar Hoi An. Hue slaan we over (volgens mij missen we daar niets aan)

Vanaf Hoi An heb ik werkelijk waar nog geen idee :nadenken:

Ik had nog even in mijn hoofd om nog een paar dagen Phu Quoc te doen. Gewoon om lekker met de kleine op het strand te spelen en een beetje te relaxen maar volgens mij is dat malaria gebied dus mochten jullie nog mooie relax stranden weten dan hou ik mij aanbevolen!

Hallo W,

Wat een blunder van mij, ik het er totaal niet meer aan gedacht dat ik erop zou terug komen.
Dus bedankt voor je herinnering met wat vragen.
Duizend maal excuus.

Nu je beide post te hebben gelezen, vind ik het een goede keuze om flexibel te zijn.
Zeker voor wat betrefd de regio rond Hoi n en Hue.
Kan in jouw periode flink waaien; dus goed de weerberichten in Viet Nam volgen.

Wat ik ook begrijp is dat citadels en mausoleums niet echt jullie voorkeur hebben, vandaar Hue overslaan.

Klopt dat Phu Quoc als malaria gebied wordt aangeduid.
Wanneer je zonder kind zou reizen, zou ik zeggen geen probleem; kom er al jaren en heb nog geen malaria.
Maar met kind is dit dus wat anders.

Dan kom je al snel uit in Panh Thiet.
Probleem is wel dat het daar heel russisch is.

Alternatief is Can Gio bij Saigon.
Dit dus wanneer je je vakantie wilt afsluiten met strand; geloof dat je vertrekt vanaf Saigon naar huis?

Even "out of the box "denken.

Is een mooi hotel met zwembad aan de mekong rivier een optie om je reis af te sluiten.
Je hebt dan weliswaar geen strand maar wel een zwembad en een heel relaxt verblijf.

Ik denk dat het vwb de prijs het echt niet veel scheelt.

Voordat je nee knikt, even verder lezen aub.

99% van de mensen die die hotels aandoen checken in zo rond de klok van 16 uur.
Deze gaan ook weer zo zo rond 7 uur in de ochtend weer weg.
Betekent dus dat je verdere gehele dag maar met misschien 4 koppels ( in sommige hotels maar alleen ) bent en dus alle luxe van het resort en de staff tot je beschikking hebt.

Moet wel even zeggen dat het dan gaat om 4 sterren hotels, maar de prijs tov bijv 3 sterren Panh Thiet is echt te overbruggen; zeker gezien de kamers, luxe, rust ( zwembad voor je alleen of met hooguit 10 mensen ), aandacht van staff enz.

Je hebt je budget niet gegeven, maar dit kan dus een idee zijn?

Met eventueel goed weer in Hoi An, kun je daar toch nog strand hebben en een mooie relaxte afsluiting aan de Mekong rivier.

Is het toevallig slecht weer in Hoi An, kijk dan ook even Quy Nonh voor stand; misschien is het daar dan beter strandweer.

Een idee?

Gr.
Ton.

Ik ga je ideeën meenemen ton! Het idee van een strand is ook lekker zandkastelen bouwen enzo :slight_smile:
Wat vinden jullie van Sapa/ Mai Chau in november? Toch nog wel de moeite waard of de tijd beter ergens anders besteden?
Als laatste vraag (waarschijnlijk niet te beantwoorden) maar wat zijn de hoogtepunten van zuid Vietnam? Waar moeten we echt naar toe.

Oja en als er nog mensen zijn die met een kleine door Vietnam hebben gereisd dan hoor ik daar graag van. Alle tips zijn welkom:)

Wij zijn vorig jaar in november geweest. Sapa was niks,mist en koud en kale rijstvelden. Mau chau was geweldig mooi en relaxed. Wij hebben het midden ook overgeslagen vanwege overstromingen. Ons werd voor Phu quoc geen malaria aanbevolen, ligt er misschien aan hoe lang je er verblijft. Wij zijn een paar keer verkast met een shuttlebus van het volgende hotel. Bijv. van Mau chau naar Ninh binh. Lastig en langdurige reis. Het kost natuurlijk iets meer, maar zo’n busje haalt je dan bij de vorige accomodatie op en brengt je naar het volgende. Heel relaxed. Verder is Vietnam een heerlijk land om te reizen,prima te doen met een kleintje denk ik.

Sent from my SM-J105H using Wereldwijzer mobile app

Hallo Koeri0,

Bedankt voor je inbreng.
Denk dat W hier echt verder mee kan.

Leuk dat je ook in Mai Chau bent geweest en het jullie ook zo goed bevallen is als mijn bezoeken daar.

Gr,
Ton.

Oh ik zie je bericht nu pas Koeri0!
Bedankt voor je reactie, je bevestigd mijn vermoeden over Sapa in november. Ik ga me verdiepen in Mai Chau (zijn dit rijst of thee velden?). Ik zag vandaag ook nog Ha giang voorbij komen, in november zijn daar volgens mij veel mooie roze bloemen maar ik heb nog geen idee of dat enigszins te bereizen is.
Phu quoc is voor mij toch nog niet helemaal uitgesloten maar we laten het afhangen van het weer rond Hoi Ann. Als we daar mooi weer hebben nemen we de tijd voor dat gebied en anders eindigen we misschien wel lekker daar op het strand:)

Ik heb er alleen rijst gezien, wat wel opviel was dat de rijst in Mau Chau allemaal al geoogst was, terwijl de rijst bij Chau doc later op onze reis, nog vol in het veld stond. Ha giang ken ik niet, maar de afstand is wel groot en als je met ov (bus) wilt reizen kost het veel tijd. Wat ook nog een aandachtspunt is, wij zijn met de minibus van Hanoi naar Mau Chau gegaan. Dat zou ik met een dreumes niet zo snel doen. Het was couleur locale, maar wel afzien, we begonnen met 1 persoon per zitplaats en eindigden met 3 pers. per zitplaats. Als je zo een uur halfweg 2 plastic stoeltjes zit voel je je stuitje al behoorlijk, maar als je dan ook nog eens een jochie van 3 op schoot hebt… Ik denk ook niet dat je op een voorrangsbehandeling moet rekenen, want ook oude mensen werden op een vierkante decimeter gezet met de benen in de nek. ook stopte de bus op een doorgaande weg in de buurt van Mau Chau en we moesten nog een paar km achterop een brommertje om in Mau Chau te komen. Ik weet niet of je dat ziet zitten met je zoontje. Ik ken jullie financiële ruimte niet, maar als het kan lijkt mij (gezien je eerste verhaal) zo’n privé hotel-minibus persoonlijk erg geschikt voor jullie, die brengt je van deur tot deur en geeft je ook nog de vrijheid om onderweg te stoppen. Wat ook heel aardig was in Mau Chau, wij waren er op een zaterdagavond en er was een soort jongerenfeest (wel met harde muziek, maar vroeg afgelopen) waar de jongeren van de diverse volkeren in de buurt allemaal in hun eigen klederdracht kwamen om te dansen. Een kadootje. Maar ik weet niet hoe vaak dat plaatsvindt.
Als het mooi weer is zou ik zeker ook naar Hoi Ann gaan, ik lees en hoor daar alleen maar fantastische verhalen over, schijnt bijzonder mooi te zijn. En er ligt daar ergens een eiland voor de kust, walviseiland, dat ook bijzonder mooi moet zijn, om te snorkelen en te relaxen.
Veel succes met de voorbereiding.