Wie helpt mij een beetje op weg?

Goedemorgen,

Ik heb de knoop doorgehakt en ga eind augustus voor een kleine drie weken naar Vietnam, ik moet de tickets echter nog boeken en denk er over om van noord naar zuid te reizen. In eerste instantie wilde ik Ankor Wat ook in het programma inplannen, maar anderzijds wil ik ook een relaxed reistempo en kunnen genieten van Vietnam.

Voor wat betreft het reizen heb ik niet zo’n goede ervaring met nachttreinen, maar wellicht zijn binnnenlandse vluchten ook goed betaalbaar? Welk stuk zou dan het best per vliegtuig kunnen?
Ik wil een aantal dagen met de easy riders op pad, welke route is het meest veelzijdig?

Ik heb ongeveer drie weken en zou graag een mix van cultuur, actief bezigzijn en relaxen/ontspanning wensen, wellicht in een leuk gezellig kustplaatsje of op een eilandje? Ik hoor van iedereen dat trekkings in het noorden erg mooi zijn, maar ook toeristisch. Ik kreeg van Ton op het forum al een tip voor een ander gebied, maar wellicht zijn er ook trekkings in de omgeving van Sapa die minder toeristisch zijn? Het lijkt mij fijn om te starten met een aantal dagen wandelen (even het hoofd leeg maken

Verder zou ik het fijn vinden als iemand mij een tip kan geven voor een goed hostel in Hanoi, zodat als ik aan kom ik direct weet waar ik naar toe kan gaan.

Ik ga bewust niet mee met een groepsreis omdat ik het leuk vindt om zelf te pionieren, leuke plekjes te ontdekken door tips van lokale bevolking en andere reizigers en wellicht mensen op dit forum!

Alvast hartelijk dank voor de moeite,

Groetjes van Marloes (32 jaar)

Hallo Marloes,

Ik zal beginnen met de voorzet.

Het andere gebied waar je het over hebt is Mai Chau en op dit moment is LisArt de deskundige en heeft ook de meest aktuele gegevens en ervaringen.
Ik zal haar zo een mail sturen om hierover te reageren hoe zij het gedaan heeft.

Met Mai Chau heb je ook geen nachttrein.
Wanneer je alleen reist en je neemt een nachttrein reken er dan op dat je een cabine zult moeten delen met 3 anderen, of je moet een stoel boeken.

Het prijsverschil tussen een nachttrein, met cabine, is niet veel goedkoper dan een binnenlandse vlucht en soms is vliegen goedkoper.

Nu weer verder naar het zuiden.

Zou dan Hue niet overslaan, jammer dat het vliegveld daar dicht is nu, dus dan vliegen op Danang en met de bus naar Hue.
Daar de Citadel en een of enkele mausoleums bezoeken.

Misschien is het dan ook meteen dan de ER te regelen voor het die omgeving met Phong Nha park, DMZ, misschien de kabelbaan bij Danang, Chammuseum in Danang, Hai Van Pass, Lao Cai, My Lai ( een echte aanrader ) naar Hoi An.

Dan iets boeken om daar strand te hebben.
Nadeel is dan wel dat je niet echt een budget iets hebt pal aan het strand, maar dit wel kan in het stadje zelf.
Je zou dan naar het strand kunnen fietsen, 5 km.

Omdat het in het zuiden regenseizoen is en je gaat naar Mui Nee bijv. heb je meer kans op regen dan in Hoi An ( is een goede maand om daar te zijn ) en wordt ook wat moeiljker in te passen in een schema omdat het dan ineens een dag extra kost en meerkosten voor reizen.

Dan vliegen op Saigon en daar is 2 nachten wel voldoende.
Dus aankomen met een vroege vlucht vanaf Danang/Hoi An , stad verkennen en overnachten.
Dag erop kan je kiezen voor een dagtour naar de Mekong ( is heel touristisch ) of naar meerdaagse trip naar Can Tho.
Is ook wel weer touristisch, maar vind wel dat er een drijvende markt erbij hoort.

Dan terug naar Saigon en dan of naar Hanoi voor de terugvlucht of terug vliegen vanaf Saigon.

Maar misschien is handig dat je je echte aantal dagen even doorgeeft, en dan ook dagen van aankomst en vertrek.
En indien mogelijk ook de tijden., dan is er soms meer mogelijk dan je voor ogen had.

Bijna vergeten.
Lisanne heeft mooie foto’s geplaatst van haar reis en daar vind je ook enkele van Mai Chau tussen.
http://www.wereldwijzer.nl/album.php?albumid=5769

Wanneer je foto’s over Phong Nha wilt zien vind ik dit reisbureau wel de beste foto’s hebben en je kan ook wat mogelijkheden zien en dan dit met de ER in dit park, dan naar de DMZ, enz. als ik eerder vermeld had.
Let niet op de prijzen maar beschouw het gewoon even informatief.

Dit was mijn voorzet, en hoop dat nu inkoppen word?, of misschien moeten er nog wat passes aan vooraf gaan voordat je het doel bereikt hebt?

Laat het even weten en we helpen je graag.

gr.
Ton

1 like

Bij deze :slight_smile:

Wij hebben voor Mai Chau gekozen omdat we hadden gelezen dat het er nog niet zo toeristisch was (wat vooral Sapa blijkbaar wel heel erg is, maar daar ben ik dus niet geweest), terwijl het er wel prachtig uit zag op foto’s, en het scheelt een hoop reistijd vergeleken met Sapa.

Toen wij er waren was het er echt heel erg rustig. Voor ons gevoel was dat midden in de zomervakantie (begin juli), maar we hebben eigenlijk alleen wat Aziatische toeristen gezien! Naar wat wij in Vietnam gehoord hebben is dat in Sapa wel anders. En het belangrijkste: de omgeving daar is echt waanzinnig mooi! Prachtige rijstvelden waar je doorheen/langs kunt lopen/fietsen, echt heel erg mooi. En hele vriendelijke lokale bevolking die je ook echt aan het werk kunt zien in de rijstvelden. Wij vonden er weinig commercieels aan, terwijl we hoorden dat je in Sapa overspoeld wordt met verkopers e.d. Zoals je leest kan ik Mai Chau zeker aanraden! Maar wij hebben alleen wat rond gewandeld en gefietst om de omgeving te verkennen - hoe het echt met trekkings zit kan ik je dus ook niet vertellen. Wellicht kan iemand anders hier dat wel, of is er op Google het een en ander te vinden?

Verder schiet me zo even niks te binnen, maar als er nog vragen zijn, stel ze gerust!

3 likes

Superbedankt voor de uitgebreide informatie Ton en Lisart, ik ga er eens mijn lonely planet naastleggen en een reisschema maken. De precieze data zijn nog niet bekend, maar ik schat in dat ik zo’n ruime 2,5 weken wil gaan. Hebben jullie ervaring met het weer in aug/September? Blijft lastig natuurlijk. ben in deze tijd twee maal naar Thailand geweest, geen druppel, maar vorig jaar verregend in Laos…

Hallo Marloes,

Ik ben ook in augustus in Viet Nam geweest, ergens in 2004 of zo.

Had toen mooi weer en alleen in het zuiden regelmatig een bui te pakken, maar niet in het midden van Viet Nam.
Daarom ook het idee om strand in Hoi An.

Je zou naar Phu Quoc kunnen vliegen, maar dan zit je op een eiland en dan kan je moeilijk snel een andere lokatie regelen.
Ook is het jammer om honderden euro te spenderen om in de regen te zitten.

Denk dat je met Hoi An een goede keuze hebt en als het regent je wel wat andere dingen kunt gaan doen wanneer het weer wat tegen zit, temperaturen zijn wel helemaal goed.

Maar ik kan het ook niet voorspellen.

Ben heel benieuwd naar je schema en denk andere mensen ook.

gr.
Ton.

Hoi Ton en Lisart,

De kogel is door de kerk en vlieg 24 aug naar Hanoi, daar kom ik 25 aug rond 12 uur aan. 11 september vlieg ik aan het einde van de middag vanuit Saigon en dan kom ik 12 sept in de ochtend aan op Schiphol.

Gezien het positieve verhaal van Lisart besloten een meerdaagse trekking te gaan doen in Mai Chau, is dat daar ter plekke te regelen? Ik wil daar graag mee starten, lekker het hoofd ‘leeglopen’, maar als Halong bay practischer is om mee te starten dan vind ik dat ook prima.

Verder Halong Bay, Hoi An, paar dagen strand en de easy riders zijn mijn wensen, overige suggesties zijn welkom! Ook voor wat betreft gezellige, rustige hostels.

Ik ga nu kijken hoe het zit met visum, dag of 3,4 las is, zag daar ook een topic over op deze site, handig hoor! Nu het concreet is, ga ik eens lekker lezen.

is het aan te raden om de easy riders vast te leggen of kan ik dat ook paar dagen van tevoren nog doen?

Nu al zin in, ondanks dat ik het mega spannend vind om voor het eerst alleen op pad te gaan.

Groetjes, Marloes

Hallo Marloes,

Ben blij voor je dat je de eerste hobbel genomen hebt.
Vind het best wel stoer om alleen te gaan en dan naar bijna de andere kant van de wereld, snap dat jij het helemaal spannend vind.

Zal proberen je vragen te beantwoorden, maar laat Mai Chau graag aan Lisanne over.

Of je eerst naar Mai Chau of Halong moet gaan?
Is afhankelijk van hoe je verder wilt reizen en waar naar toe.

Wil je net zoals Lisanne naar Tam Coc en Ninh Binh vanaf Mai Chau dan zou ik eerst naar Halong gaan.
Dan van Halong naar Hanoi en de dag erop naar Mau Chau en zo door naar Ninh Binh en met trein of bus ( slaaptrein/bus ) naar ???

Wil je vliegen naar Danang vanaf Hanoi, maakt het niet uit.

ER
Kan je gewoon daar boeken , geen probleem.
Het is er laag seizoen in augustus en september.

Zou wel naar het kantoor gaan waar ze verblijven en daar boeken en niet bij iemand op straat die zegt dat ie een ER is.
Kijk even voor adressen op internet; zo weet je zeker dat je verzekerd bent en er een vergunning is.
Daar kan je dan ook je route met hen bespreken en de prijs afspreken en je weet zeker dat het goed zit.

Ik denk dat je naast het visum ook een beetje een schema aan het voorbereiden bent.

Maar wat ik niet zou overslaan is de Mekong Delta, Saigon, Hue, Hoi An.

Voor het strand.
Dan zit je al snel aan de bekende plaatsen zoals, Dong Hoi, Hoi An, Nha Trang, Mui Nee, Vung Tau, Phu Quoc, Con Dao.

Elke plaats heeft zo zijn voordelen en nadelen, maar denk wel dat er eentje is die aan je zal bevallen.

Ik kijk uit naar wat je voor idee hebt om te Viet Nam te verkennen?

gr.
Ton.