HELP! Reisadvies Australie! (als onderdeel van een wereldreis :)

Hi allemaal!

Mijn vriendje en ik willen Australie als onderdeel van een jaar lange wereldreis (wij weten nog niet hoe lang omdat dat afhangt van de plaatsen etc) en zouden graag wat advies willen! Welke plaatsen mogen wij absoluut niet missen? Hoe veel tijd per plek? Wij hebben een goed budget maar reizen vrij bescheiden!

Tot dusver denken wij aan maar dit zijn een beetje de standaard plekken natuurlijk en vandaar vraag om advies! Zouden wij juist wel of niet naar deze plaatsen moeten reizen en waarom?

Australie (Dit zijn plekken die mij aanbevolen zijn)
-Sydney
-Byron Bay
-Fraser Island
-Melbourne
-Lake Mckenzie
-Agnes Water 1770
-Airlie beach
-Whitsundays
-Cairns
-Cape Tribulation
-Outback
-Perth

Advies, tips, must do’s (en don’ts) etc welkom!

Alvast heel erg bedankt!

Hallo,

ik denk echt dat je eerst voor jezelf een ruwe planning van je reis moet maken. En ongeveer bepalen in welke volgorde je alle landen waarvoor je HELP oproepen hebt gedaan gaat aandoen. Dat geeft namelijk aan in welk jaargetijde je waar bent. In juli en augustus wil je niet in melbourne zijn, ook niet in perth terwijl je in januari en februari Cairns beter kunt vermijden. Dan is de vraag hoe je gaat reizen. En wat bedoel je met ‘outback’ . De outback beslaat een kleine 80% van Australië dat dik 200 keer zo groot is als Nederland…

Succes,

Willem

Hi Willem,

Bedankt voor je reactie! Wij hebben al wel een ruwe planning maar de rede waarom ik geen tijd aangeef is omdat ik ook graag tips omtrent periode ontvang (of iets dat wel sense maakt in het Nederlands haha, het gaat duidelijk niet zo vanzelf) Ik ben in dit forum opzoek naar Australie advies specifiek maar Ik denk dat wij Australie aan doen in de Nederlandse winter zodat het daar fijn weer is! Misschien dat we 2-3 maanden blijven maar dat hangt geheel af van hoeveel plaatsen wij aan willen doen. Wij willen denk ik een auto kopen (misschien busje) zodat we (in ieder geval een gedeelte) kunnen road-trippen, misschien huren wij ook wel een 4x4, dat moeten we daar bekijken. Ik ben mij bewust van het feit dat de outback mega groot is vandaar de vraag om welke plaatsen wij absoluut niet mogen missen en ik dus aangaf “outback”.

Deze plaatsen zijn mij aanbevolen door mijn nichtje die een jaar in Australie heeft rondgereisd maar omdat wij korter gaan vraag ik dus om advies.

Welke plaatsen moeten wij absoluut aandoen en welke kunnen wij, met in gedachte houdend dat wij hier “korter” zullen zijn, het beste achterwegen laten?

Alvast heel erg bedankt!

Hallo,

Ik begin maar eens met deze opmerking: Ik denk dat wij Australie aan doen in de Nederlandse winter zodat het daar fijn weer is!
In Australië is het het hele jaar in grote delen fijn weer. Maar benoorden de lijn Broome - Cairns kun je nu juist in onze winter beter niet zijn. Kans op overstromingen, cyclonen, heel veel regen. Delen van nationale parken gaan dan dicht. Kijk eens naar deze link:http://caravanersforum.com/viewtopic.php?f=20&t=53600 http://caravanersforum.com/viewtopic.php?f=20&t=53600 Gaat over Perth - Darwin. Het zuidwesten van West Australië daarentegen is in de Nederlandse winter goed te doen, net als de oostkust van Sydney tot de Whitsundays, waarbij je op grond van de weersverwachtingen nog een stukje verder noord kunt gaan.
Dan je opmerking over vervoer. Als je een auto koopt voor twee tot drie maaanden, begin je al na een week te denken waar en aan wie en voor hoeveel je hem weer wilt verkopen. En als je twee tot drie maanden heel veel van Australië wil zien is een 4wd ook niet nodig. Wel als je op je gemakje een flink stuk van West-Australië wil zien. Ik hoop dat zich nog anderen melden met suggesties. Wij hebben, zoals je op onze website kunt zien, geen ervaring met ‘snel reizen’. Ik heb wel routes voor Sydney - Cairns, Perth - Darwin, Sydney - Adelaide - Ayers Rock bij voorbeeld die ik al verschillende mensen op dit forum heb doorgegeven. Maar dan heb je het per route al gauw over zes tot zeven weken, als je het een beetje goed wilt doen.

Groet,

Willem

PS, vind je het erg om met een naam te ondertekenen. Ik schrijf niet graag: Hallo, Runningwithwolves . Ik kan er ook Hallo Run van maken, natuurlijk

Beste,

mijn vriendin en ik hebben enkele jaren geleden ook een reis gemaakt van in totaal +/- 8 maanden. Deze reis is begonnen met 3 maanden Australië. Ik zal even uitleggen hoe wij dit gedaan hebben.

Tijdens de voorbereidingen hebben wij ons ook afgevraagd of we al dan niet een auto/campervan zouden kopen of huren. Na vele uren opzoekwerk hebben we gekozen om toch een campervan te huren om volgende redenen:

• Het gemak; Je komt aan, haalt de camper op en bent binnen het uur vertrokken. Na de reis lever je het ding binnen en klaar is kees. Als je iets moet kopen spendeer je toch snel enkele dagen aan het rondkijken/ vergelijken/ papieren in orde maken,… en als je op het einde je voertuig weer moet verkopen heb je totaal geen idee hoe snel dat gaat gaan.
  • Veiligheid; als je bij een degelijk bedrijf huurt weet je dat de camper in orde is. Je krijgt een noodnummer en bent goed verzekerd.
  • Kosten; bij huur weet je op voorhand wat het je gaat kosten, geen dollar meer of minder. Bij aankoop en meer nog bij verkoop is het gokken. Wat als je vlucht vertrekt en je voertuig is niet verkocht? Prijs drastisch laten zakken.

Eind augustus zijn we onze reis met campervan in Brisbane begonnen. We hebben een maand gedaan over het stuk tot Cairns en zijn dan door de outback naar Darwin gereden. Na Darwin, Kakadu NP en Litchfield NP hebben we heel de Stuart Highway gereden tot Adelaide om dan via de kust (Melbourne/Sydney) terug naar Brisbane te rijden. Qua weer zaten we overal goed. Bijna altijd zon, aangename temperaturen (beetje warm in Darwin en soms frisjes op Kangaroo Island) en als ik me goed herinner maar 2 keer een kleine hoeveelheid regen.

Achteraf gezien was dit de perfecte manier voor ons eerste bezoek aan Australië. We hebben héél veel gezien, de “standaard” trekpleisters zoals Fraser Is., Great Barrier Reef, Kakadu, Uluru, Kangaroo Island, Sydney,… maar daarnaast hebben we zeker voldoende tijd gehad om ook minder bekende plekken te ontdekken. We hadden niets op voorhand gepland en hebben gewoon 3 maanden onze gang kunnen gaan, zalig!

Op de dag dat we uit Australië vertrokken zijn hebben we elkaar beloofd om ooit terug te komen en op dezelfde manier van Adelaide via Perth en de westkust naar Darwin te reizen om onze cirkel (een 8 in feite) rond te maken.

Ons dagboek: anneliesfreek.wordpress.com

Frederik, hele mooie trip hebben jullie gemaakt. En als het toen al warm was in Darwin, is het dat in onze winter helemaal. Met de kans op overstromingen. Dus tenzij Run haar schema qua tijd kan aanpassen, is dit niet het juiste voor haar. Dan zou ze het top end moeten laten schieten en moeten gokken dat Townsville - Tennant Creek ( Tennant Creek - climate, averages and extreme weather records ) niet te warm is en vandaar afzakkken via Uluru en verder. Vanuit Port Augusta een rondje Eyre Peninsula is ook mooi en dan via de Flinder Ranges weer naar Adelaide.

Wat betreft het camperen ben ik het helemaal met je eens.

Enne, wat zullen jullie genieten in WA, onze favoriete staat.

Lang geleden trouwens, dat we elkaar op het forum tegenkwamen :wink:

Dag Frederik

Met interesse hebben we jouw bericht gelezen en we zijn een kijkje gaan nemen op jullie blog.
Wij zijn een reis aan het uitstippelen, o.a. naar Australië. Eén van de grootste vragen is: vervoer en verblijf. We dachten er aan om een camper te kopen en weer te verkopen, maar dat kan inderdaad veel tijd in beslag nemen. We zijn ondertussen eens gaan kijken om er ene te huren. Wat ons opvalt, is dat de prijzen heel sterk variëren. Bij welk bedrijf hebben jullie de camper gehuurd? Waren jullie er tevreden mee?

Alvast bedankt voor je reactie.

Ik kan je aanbevelen een contact op te nemen met www.totallycampers.com Die bemiddelen in campers van bijna alle verhuurders.
Succes,
Willem