HELP! Nieuwe wetgeving common law partner!?

Mijn plan valt in duigen nu ik onderstaand artikel las. Ik kan dus niet na een jaar toeristenvisum pr aanvragen op basis van common law :frowning: en MOET nu wel een baan vindenā€¦ iemand een idee of dit per direct in gaat??

*New Rules for Spousal Sponsorship
Two new rules have been added for cases of spouse/common-law partner sponsorship. They are the following:

  1. 5-Year Restriction on Sponsorship (March 2nd, 2012)
    Canadian Permanent Residents who were sponsored as a spouse/common-law partner cannot become a sponsor themselves until they have been a Permanent Resident for 5 years.
    In this way, fraudulent applicants will not be able to manipulate the program and sponsor a partner living abroad.

  2. Two-Year ā€œLegitimate Relationshipā€ Regulation (October 26th, 2012)
    This rule applies to spouses/partners who have been in a relationship for two years or less and who have no children in common with their sponsor at the time of application submission.
    Once in Canada, the sponsored individual will receive conditional Permanent Residency. They must live with their spouse/partner in a ā€˜legitimate relationshipā€™ for two years, or face the possibility of having their Permanent Residency revoked.
    Exceptions will be made for sponsored spouses or partners who are suffering from abuse or neglect.*

wat regel 2 volgens mij zegt is dat als je voor minder dan 2 jaar een relatie heb tijdens de aanvraag van sponsoring,
je een permanente verblijfs vergunning krijgt met de voorwaarde dat de relatie minimaal 2 jaar stand moet houden nadat de verblijfsvergunning is afgegeven.
verbreek je de relatie binnen 2 jaar na afgifte van de permanent residence, dan kan jou permanent residence vervallen en moet je alsnog terug.

zoals ik het lees, (volgens het stukje wat hier staat) kun je nog steeds na 1 jaar te hebben samengewoond gesponsord worden

Bedankt, ik heb het zelf ook nog eens nagezocht en ik geloof (hoop!) dat het inderdaad zo is, al is het niet heel erg duidelijk omschrevenā€¦

Ik zou me geen zorgen maken, zoals Jasper zegt: het heeft alleen implicaties als je relatie kapot gaat binnen 2 jaar NADAT je PR hebt gekregen. (((Dit kwam mij verdacht bekend voor als een Rita Verdonk maatregel om de import-bruiden naar Nederland tegen te gaan)))

Inderdaad, er wordt niets gezegd over dat je langer dan 12 maanden moet hebben samengewoond om je aanvraag in te kunnen dienen via common-law, dus dat blijft hetzelfde. De procedure zelf duurt ook al bijna een jaar, dus tegen de tijd dat je eindelijk de PR hebt, ben je binnen 2-3 maanden van het aspect ā€œconditionalā€ af. :wink:

Jurjen: dat laatste klopt niet. De conditional gaat in vanaf het moment dat je geland bent als PR, dus zal altijd 2 jaar zijn.

De CIC zegt het volgende:

sponsored spouses or partners must now live together in a legitimate relationship with their sponsor for two years from the day they receive permanent residence status in Canada.

This applies to you if:

You are being sponsored by a permanent resident or Canadian citizen
You have been in a relationship for two years or less with your sponsor
You have no children in common
Your application was received on or after October 25, 2012

En de officiƫle tekst zegt:

wanneer

at the time the sponsor filed a sponsorship application with respect to the person under paragraph 130(1)(c) had been the spouse, common-law partner or conjugal partner of the sponsor, as applicable, for a period of two years or less

Dus als je op de dag van je PR-aanvraag nog geen 2 jaar common law partners of 2 jaar getrouwd was, en geen kinderen hebt, dan gaat er vanaf het landen met je PR de conditionele periode van 2 jaar in. In die periode moet je samenwonen in minimaal een ā€œmarriage-like relationshipā€.

Hoe en of ze dit proactief zullen controleren is niet duidelijk, maar ik betwijfel of het zo ver zal gaan. Het lijkt er vooral voor te zijn ontworpen om in geval van fraude/nep-huwelijk een stok te hebben om mee te slaan en mensen te kunnen uitzetten zelfs nadat ze een PR hebben gekregen. In elk geval zegt de officiƫle tekst dat je (ook naderhand) bewijs moet kunnen tonen wanneer een Immigratie Officier daar naar vraagt vanwege vermoeden of vanwege een willekeurige steekproef, dus een beetje bewijs regelen (beide namen op de lease/koopactie bijvoorbeeld) kan geen kwaad.

Hoe dan ook. Als je een prima relatie hebt en dat ook zal houden, dan verandert er eigenlijk niks voor je met deze regeling.

1 like

Sorry, ik las iets te snel, geloof ik. :slight_smile:

Er is wel een ā€˜soortā€™ van uitzondering.

(waarvan ik uiteraard hoop dat niemand hier van gebruik hoeft te maken!)

Als je in die 2 jaar die je nog ā€˜moetā€™ samenzijn ā€˜mishandeldā€™ wordt door je sponser dan zijn er speciale regels.
Ze zijn bang dat er vrouwen in een relatie blijven hangen om die 2 jaar door te komenā€¦ en dan te mogen blijven in Canada, terwijl hun partner toch niet zo leuk was als in het begin leekā€¦

Ikzelf zit in een ā€˜ongezondeā€™ situatie/relatie om het zo maar te zeggen en heb mijn immigration lawyer de oren van zijn kop gevraagd hoe of wat hieroverā€¦