Hoi hoi, ik zag op het forum dat we een beetje van het onderwerp van Sanne zijn afgeweken, want zij vroeg naar een route om in Thailand af te leggen en naar plaatsen die je niet kan missen…
Ik heb toevallig een vriendin van me, die ook bijna 4 weken naar Thailand gaat een mailtje gestuurd over mijn ervaringen in Thailand en over dingen die je niet mag missen, dus heb ik de tekst nog bij de hand…je moet maar even een kaartje van Thailand erbij pakken dat je weet over welke plaatsen ik het heb.
Het is nogal een verhaal, dus hier komt ie:)
** Bangkok**
In Bangkok is een groot toeristisch gedeelte, waar onder andere het Grand Palace ligt. Je kunt het beste met een taxi hierheen gaan. De tuk-tuk chauffeurs zijn hier niet echt betrouwbaar, ze verzinnen vaak dat het palace niet open is en dan brengen ze je naar een diamant-shop ofzo… Maar niet intrappen het is allemaal gewoon open! en let erop dat je niet teveel betaalt voor een tuk tuk. 60 bath is normaal voor een korte rit, en niet 300 ofzo. Dit is wel een beetje hectische wijk, maar het is wel echt de moeite waard om het paleis te bezoeken, let er wel op dat je je knieën en schouders bedekt hebt (en volgens mij ook geen open schoenen), anders moet je daar kleding lenen…volgens mij heb ik er nog een fotootje van…
http://images1.fotopic.net/?iid=y86u41&outx=600&noresize=1&nostamp=1
Daar in de buurt op loopafstand ligt ook de tempel Wat Po, waar mensen Thaise massages leren en waar je die dan ook kan krijgen. Ik heb dat zelf nog niet eerder daar gedaan, maar er schijnen wel veel mensen enthousiast over te zijn.
Om te winkelen moet je in Bangkok naar het Siam-centre. Hier heb je heel veel winkelcentra, daar ben je wel een dagje mee bezig. Het nieuwste en duurste winkelcentrum wat daar sinds een jaar zit is Siam Paragon, die mag je eigenlijk niet missen. http://www.siamparagon.co.th/v3/index.html
In de buurt hiervan ligt ook Gaysorn plaza en World Trade Center om te winkelen.
En Panthip plaza, daar moet je denk ik wel een taxi voor nemen, daar kan je alles vinden wat met computers, mp3, cd’s, games, dat soort dingen te maken heeft. Misschien staat er in de lonely planet wel wat meer info over die laatste centra.
Ook heel leuk om te winkelen Suan Lum night bazar, de metro stopt hier vlakbij (lumpini-station) de sfeer is hier echt heel gezellig. Dit is geloof ik vanaf 4 uur 's middags open. Hier spelen ook elke dag bandjes op een groot podium waar je even rustig kan bijkomen van het shoppen, 's avonds is het ook wat koeler en hier heb je genoeg ruimte om door de markt te lopen (in tegenstelling tot Chatujak weekendmarket, dat is een andere markt heel populair bij toeristen, maar alleen in het weekend open en echt ongelofelijk druk en benauwd).
Verder is er het Baiyoke Sky hotel, het hoogste gebouw in Bangkok. Je kan hier op de bovenste verdieping eten, wel alleen buffet geloof ik voor een vaste prijs. Erg mooi uitzicht maar je zit wel achter glas, wat natuurlijk maar goed is, maar als ik je een tip mag geven zou ik hierheen gaan: een cocktailbar op het dak van het Banyantree hotel (61 etages hoog): http://www.banyantree.com/en/bangkok/index.html
Je kan hier ook eten, maar dat lijkt me wat prijzig. Je zit hier dus wel echt buiten, dus afhankelijk van het weer of dit open is. Dit hotel is trouwens niet ver van Suan Lum night bazar.
En als laatste als tip, de metro en skytrain in bangkok zijn erg handig en goedkoop, deze zou ik zeker gebruiken om de files met de taxi te voorkomen want dat is zonde van je tijd. Vooral vrijdagmiddag staat alles vast in Bangkok, dus houdt daar rekening mee.
Kanchanaburi
Je kan hier vanuit een guesthouse waar je zit allemaal uitstapjes regelen. Bijvoorbeeld Erawan Waterfalls is heel mooi…En ook de tiger temple mag je eigenlijk niet missen. De tijgers zijn hier groot gebracht door monniken en je kan ze daar gewoon aaien en mee op de foto. Je kan ook in deze stad met olifanten baden in de rivier heel vroeg in de ochtend, dat heb ik nooit gedaan maar is misschien wel grappig. Normale olifantritten heb je hier ook.
Verder heb je in Kanchanaburi een hele heftige geschiedenis, hier staat wat info daarover: http://www.kanchanaburi-info.com/en/muang.html. Vooral de begraafplaats is wel indrukwekkend en de river kwai bridge, maar alleen als je je verdiept in de wat zich daar allemaal heeft afgespeeld.
Chiang Mai
In Chiang Mai vond ik het lai thai guesthouse heel gezellig, goedkoop en zwembad (www.laithai.com).
Vanuit Chiang Mai kun je ook van die trekkingstochten doen en dan Thaise stammen bezoeken, die kan je bij elk guesthouse regelen volgens mij, daar zitten ook vaak van die olifantenritten bij en dergelijke. Ik ben zelf naar Chiang Rai geweest, deze stad is een stuk minder groot dan Chiang Mai, maar je kan hier wel ook hele mooie trekkingstochten doen, en is iets minder toeristisch. Vanuit Chiang Mai of Chiang Rai kun je ook nog naar de Golden Triangle, waar je Laos, Burma en Thailand ziet samenkomen. Je kan hier ook over de rivier in van die snelle longtail-bootjes een tochtje maken.
Bo Sang is een stadje niet ver van Chiang mai, hier is het parasol schilderen heel bekend en is wel erg leuk om even te zien en natuurlijk alle parasollen in alle kleuren en maten te koop, handig voor souveniertjes:)
Stranden/eilanden
Ik vind zelf Koh Samet (koh staat voor eiland) het mooiste en meest rustige eiland in Thailand, het is hier allemaal niet erg duur en de hutjes waar je in slaapt zijn niet altijd van de hoogste kwaliteit, maar dat heeft ook wel weer wat. Misschien is het voor jullie leuker om bijvoorbeeld naar Koh Samui te gaan. Hier zijn ook erg mooie stranden en mooiere hotels, en dus ook wel een stuk toeristischer. Een heeeel mooi, maar wat duurder hotel in Koh Samui is: Amari Hotels & Resorts - Page Not Found (404 Error). Dus als je wat luxer wil zitten, dan moet je echt daar zijn!
Op Koh Samui is ook vanalles te bezoeken en te doen, en dat heb je op Koh Samet minder. Vanuit koh Samui kun je naar Koh Pagnan en Koh Tao. Koh Pagnan is echt een apart stukje Thailand. Erg toeristisch en de meeste mensen komen hier om te feesten, 1 keer per maand heb je hier full moon party’s veel veel drugs en alcohol. Je ziet hier nauwelijks Thaise mensen.
Als je van plan bent om te duiken, moet je absoluut in Koh Tao zijn, een klein eilandje, maar erg mooi en ook gezellige restaurantjes en dergelijke.
Koh Chang vond ik zelf niet erg geweldig, je moet goed opletten dat je een guesthouse neemt waar het strand mooi is, dus niet alleen maar rotsen en zeewier. Volgens mij wordt koh Chang wel steeds populairder, dus dan moet je je gewoon even goed verdiepen in waar je moet zijn. Volgens mij is hier verder ook niet heel veel te doen, maar het is wel een natuurgebied, dus er zijn vast watervallen en dergelijke.
Hua-Hin ligt ook aan het strand, dit is ook een leuk stadje, leuke restaurants en mooi strand. Ik ben hier heengegaan met de trein vanuit Bangkok, misschien is de bus iets beter, bij ons zat de eerste en tweede klas vol in de trein dus zaten we in de derde klas met allemaal kippen en echt hele arme mensen. Wel een hele ervaring maar de bus is een stuk comfortabeler en denk ook veiliger.
Ayuthaya
Ayuthuya is een oude stad met heel veel overblijfselen van oude tempels. Dit is wel een rustige stad, je kan hier fietsen huren en zo langs alle tempels gaan.
Sukothai
Sukothai is ook een erg oude stad met een hele geschiedenis, dit was vroeger de hoofdstad van Thailand. Ik denk dat je hier vanuit Chiang Mai naartoe kan gaan met de bus, maar dat zou je even uit moeten zoeken.
Niet naar Pattaya
Verder moet je absoluut niet naar Pataya gaan! Dit is een stad niet erg ver van Bangkok die bekend staat om het seksleven, en het stikt daar echt van de vieze mannetjes en de pedofielen:) Je wordt daar echt misselijk van de soort mensen die er rondloopt. Als je wat van die seksindustrie wil zien, wat op zich wel grappig is, zou ik in Bangkok gewoon naar de wijk Patpong gaan. Hier heb je ook een avondmarkt en zijn de mensen iets normaler.
Zuid-Thailand
Verder de weg naar het zuiden ken ik niet echt, ik ben alleen naar Hua Hin geweest. In het zuiden heb ik verder wel Krabi bezocht. Dat is wel een mooie plaats aan het water, vanaf daar zijn tripjes naar hele mooie eilanden, maar ook hier is die tsunami geweest en daar was toen nog aardig wat van te zien, dan lig je toch niet zo lekker op het strand. En natuurlijk heb je daar in het zuiden ook Phuket en Koh Phi Phi, Phuket is erg duur en toeristisch maar schijnt wel erg mooi te zijn, en vooral Koh phi phi is een erg mooi eilandje daar in de buurt. Maar ik ben hier zelf nog niet geweest, ik hou het liever bij de wat minder toeristische eilanden en koh samui.
De route
Ik heb wel een advies over de route, je zou vanuit Bangkok naar Kanchanaburi kunnen gaan (met bus) en weer terug naar Bangkok. Vervolgens vanuit Bangkok de slaaptrein nemen naar Chiang Mai…je kan ook de gewone trein nemen dan zie je wat van de omgeving, maar slaaptrein is ook heel goed en je komt 's ochtends vroeg aan. Je kan natuurlijk ook met het vliegtuig naar Chiang Mai, maar dat lijkt me niet echt de leukste manier, wel als je misschien weinig tijd hebt. Vanuit Chiang Mai kun je met de bus naar Chiang Rai en daar ergens een trekking doen. Vanuit Chiang Rai kun je dus ook uitstapjes regelen naar de Golden triangle. Misschien kun je dan op de terugweg vanuit Chiang Mai naar Sukothai, ik denk met de bus ook mogelijk.
Of je gaat niet naar Sukothai, maar naar Ayuthaya, die plaats is niet ver van Bangkok en dan heb je toch een oud stadje gezien met geschiedenis. Vanuit Bangkok kan je dan weer vliegen naar Koh Samui of Phuket. Naar Koh Samet kun je gewoon met de bus naar Rayong en dan de boot nemen. Je kan via Koh Samui en Koh Pagnan naar Koh tao, maar je kan ook vanaf bangkok met de bus naar Chumpon en vanaf daar met de boot naar Koh tao.
Ik hoop dat je wat aan mn advies hebt, als je nog vragen hebt wil ik ze graag proberen te beantwoorden. Misschien zijn er nog andere forum-bezoekers die mijn verhaal kunnen aanvullen…
Het is een goed idee om de Lonely planet van Thailand te kopen, daar staat erg veel informatie in en kan je rustig kijken wat je interessant vindt…
Oja je kan trouwens gewoon pinnen in Thailand, er zijn genoeg banken te vinden…en voor inentingen moet je even bellen met de GGD…en dat moet je een beetje op tijd doen, want sommige inentingen moet je een paar maanden voor je weggaat al halen…
groetjes, Anique