Eerste keer Azië (Thailand)

allo allemaal,

Zal me even voorstellen; Ik ben Ron, 43 jaar, woon in Zaanstad en werk in Amsterdam en nieuw op dit forum.
Ik ben van plan om volgend jaar van c.a. eind maart tot eind april (als alles meezit)voor een maand vakantie te gaan vieren in Thailand.
Dit word ook meteen mijn vuurdoop met een Aziatisch land.
De reden om deze periode te gaan is mede omdat ik de Thaise nieuwjaarsviering wil meemaken.
Nog nooit eerder alleen op vakantie geweest (altijd met vriendin/partner en vroeger met vrienden), maar nu toch maar eens de stap gaan nemen omdat Thailand een erg leuk en makkelijk land schijnt te wezen om alleen te bezoeken.

Mijn reis schema staat al enigszins vast:

Aankomst Bangkok, 2 dagen verblijf
Op zoek gaan (of van te voren boeken) naar een Guesthouse of goedkoop en netjes hotel, wat van Bangkok te gaan zien en wat inkopen doen van (zogenaamde) merkkleding en wat imitatie horloges (Tag H.) voor persoonlijk gebruik. Iemand tips waar het best te kopen trouwens?
Dag 3 de trein pakken (2 klas met slaapcabine)naar Surat Thani en vervolgens de bus naar Phuket, waar ik een hotel of Guesthouse wil gaan zoeken in Kata voor pakweg een dag of 10 (als het bevalt misschien iets langer, anders korter).
Ik hou van zon, zee en strand en wil lekker relaxen, maar ben ook gek op feestjes (bezoek veelvuldig de dance-party’s hier in Nederland), dus wil s’avond ook wel wat vertier en gezellig even los.
Dus leek Kata me een prima bestemming.Naar blijkt mooie stranden, een leuk uitgaansleven en toch niet zo de gekheid en hectiek van b.v. Patong.
Van hieruit tripjes naar b.v. Koh Phi Phi of andere bezienswaardigheden.

Hierna wil ik mijn reis vervolgen naar Koh Samui, scootertje huren, mooie stranden ontdekken en waar het me bevalt wederom een leuk hotel of guesthouse nemen.

Als afsluiter nog 1 of 2 dagen Bangkok voor de laatste inkopen, wat bezienswaardigheden te bezoeken en me op te maken voor de terugreis.

Nu heb ik nog een aantal vragen:

Ik ga op de bonnefooi en wil zo weinig mogelijk boeken v/t voren. Zijn Guesthouses/goedkope hotels in deze plaatsen/regio’s en periode makkelijk te vinden en zo ja, wat voor prijs moet ik dan ongeveer rekenen?

Hoe is het weer doorgaans in de periode maart/april?

Word je, als man alleen, niet snel aangezien als sextourist?

Is de route/reis die ik wil gaan maken de moeite waard of heeft iemand betere suggesties?

Wat is het budget waar ik zo ongeveer mee rekening moet houden per dag? D.w.z. vervoer, eten, drinken en hotel/guesthouse.Ik hoef gelukkig niet op een euro meer of minder te letten, maar ben hier toch wel benieuwd naar. Dit ook omdat ik zoveel verschillende prijs lees en zie kwa hotels…de ene zegt 20 euro per nacht, terwijl als ik kijk op internet, toch wel moet rekenen op minimaal 50 euro p/n voor een beetje leuk hotel.

Zijn er nog mensen die net als ik, ook van strand/zee en uitgaan houden, die in die periode die kant opgaan?

Het zijn een hoop vragen, ik weet het, maar met zoveel Thailand kenners hier denk ik dat de meeste wel beantwoord zullen worden.

Bij voorbaat dank en een fijne dag

hallo Ron welkom op het thailand forum, hier zijn wat antwoorden op je vragen, wil je meer weten vraag gerust hier zijn meerdere thailand kenners die je heel graag willen helpen om goed voorbereid naar dit geweildige land toe te gaan

Hallo,

Je route is wat vreemd je wilt met de trein van Bangkok naar Surathani gaan dat ligt dichter bij Koh Samui, Koh Phangan en Koh Tao dan bij Phuket. Volgens mij kun je beter met de bus van Bangkok naar Phuket gaan en dan naar Phi Phi of andersom eerst naar Koh Samui en dan naar Phuket gaan.

Geusthouse en hostels zijn prima te vinden hou er rekening mee dat de periode waar je in reist heel erg heet is temperaturen lopen op tot 40 graden.

Als man alleen zul je nergens last van hebben het is net of je het zelf gaat opzoeken maar bij bv de ladybars die er zijn in Thailand worden stellen net zo hard lastig gevallen dan mannen alleen.

Immitatie mag je alleen naar NL meenenem voor eigen gebruik en van elk mag je er maar 3 hebben als je meer hebt dan kun je daar flinke boetes voor krijgen.

Dankjewel voor de info Dirk, dus 50 euro is wel een redelijk reeel bedrag in ieder geval.

Groetjes, Ron

ja hoor van €50 per dag kan je goed leven in thailand ten minste zolang de wissel koers niet te veel veranderd uiteraard kan je het net zo duur maken als je zelf wilt

Ja die wisselkoers is nu echt slecht de euro is erg zwak.

Hi Moira,

Ik weet dat mijn reisschema ietwat onlogisch lijkt en dat Koh Samui inderdaad dichterbij Suran Thani ligt. Maar heb gelzen dat het van Suran Thani nog zo’n 6 uur met de bus is naar Phuket, dus niet onoverkomelijk.
Daar ik mijn vakantie toch graag wil beginnen op een mooi strand (kata) en daarnaast ook lekker wil feesten om te eindigen met de vakantie in wat rustigere streken (Koh Samui) leek me dit de beste route in mijn geval.
De hele reis met de bus van Bangkok naar Phuket, is dat wel te doen? Ik bedoel…volgens mij kom je helemaal gaar aan, terwijl er met de trein nog slaapgelegenheid is. Die laatste 6 uur dan met de bus van Suran Thani naar Phuket lijkt me dan nog wel te doen, en je ziet ook nog wat van het landschap lijkt mij?

40 graden is wel onwijs warm ja, maar aangezien ik toch niet van plan ben om hele trektochten te gaan ondernemen en het meerendeel op het strand te liggen, lijkt me dit wel om te doen?
Ok, dus ik hoef me in ieder geval geen zorgen te maken dat ik op straat moet slapen :wink:

Oké gelukkig…misschien dat ik zo’n Go Go bar weleens zal bekijken, alleen al om het een keer mee te maken, maar voorderest hoeft het voor mij niet zo.

Dat van 3 van elk was mij bekend, dus meer zal ik ook niet meenemen.
Weet je misschien wel waar ik dit soort zaken (in Bangkok) het beste kan kopen?

Thnx, groetjes Ron

Dat is waar natuurlijk…wil ook echt niet op een euro gaan kijken, maar om nou een vreselijk duur hotel te gaan nemen waar ik alleen slaap…nee. Dan geef ik dat liever uit aan eten,drinken,feesten en uitstapjes

Hallo,

Koh Samui en Koh Phangan is ook van het feesten dus voor het feesten hoe je niet perse naar Phuket. Maar goed wat jij wilt natuurlijk. Ik weet niet of je intresse zou hebben in de Fullmoonparty ook erg groots in Koh Phangan. Via google veel info over te vinden.
Ja je zou ook naar Hua Hin kunnen gaan en dan de bus van Hua Hin naar Phuket kunnen nemen is meen ik 8 uur ik heb dat lang geleden een keer gedaan. Of vliegen van Bangkok naar Phuket met www.airasia.com als je vroeg boekt dan is dat zeer goedkoop.

Ik zit veel op Koh Tao en heb daar in maart en april ook een keer gezeten nou ik was er niet echt meer voor uit te branden en lag alleen nog maar aan het strand of in de airco.
Ik hou van warmte hoor ik vind tot maximaal 35 ok maar daarboven krijg ik het moeilijk. Ik zit nu in Kuala Lumpur met 30 graden en op koh tao is het 33 heb gewoon last van dat het maar 3 graden verschil is erg koud brrr lol.

Ik heb nooit souveniers gekocht in Bangkok daarvoor ga ik altijd naar Chiang Mai en dan naar de nachtmarkt dus ik kan je niet echt helpen. Wij hebben wel eens in Chiang Mai neprolex gekocht voor 800 bath per stuk.

Ja, de fullmoon party’s weet ik van (als doorgewinterde trance liefhebber :wink: ), maar dit gaat me dan weer een beetje te ver met al die bezopen Engelsen en Ausies van net in de 20 hahaha
Ik vind een leuk barretje of disco waar ze s’avond goede muziek draaien in dit geval dan even leuker.
Maar gezelligheid is dus ook te vinden op Koh Samui dus?
En welke plaatsen moet ik dan denken? En is Koh Samui goedkoper dan Phuket? (wat ik heb vernomen)

Ik heb besloten om te reizen met bus/trein omdat ik dan nog wat van de omgeving zie en een beter beeld krijg van de Thaise bevolking…veel avontuurlijker dan het vliegtuig, al is dat inderdaad natuurlijk wel een stuk sneller…maar heb geen haast.
Hua Hin even opgezocht op de kaart, maar dat ligt aanmerkelijk verder van Phuket en Ko Samui af dan Surat Thani, waar de trein ook stopt. In elk reisverslag word aangeraden om als je reist naar Phuket met de trein, uit te stappen in Surat thani en dan verder met de bus te gaan. Waarom volgens jou dan Hua Hin?

Ik ken me voorstellen dat als je de hele dag 40 graden hebt het ook geen pretje is nee…maar ik zit nou eenmaal aan die periode vast en zou ook erg graag het Thaise nieuwjaar in april mee willen maken…maar inderdaad van zulke temperaturen word je ook niet blij.
Kuala Lumpur 30 graden en koud…nou wees maar blij dat je niet in Holland zit dan…15 graden (max) en de bladeren beginnen alweer van de bomen te vallen hahahaha.
Maar ik snap wat je bedoeld :wink:

Ik denk dat je in Bangkok ook wel word doodgegooid met die nep artikelen…maar 800 bath voor een neprolex is niks…neem aan dat de wijzers na een dag onderin je klokkie lagen? :slight_smile:

Hallo,

Chaweng en Lamai zijn de drukke gebieden van Koh Samui en regelmatig zijn er feestjes te vinden. Ik ben zelf 1 keer op de fulmoon geweest ben geen 20 plusser maar een 30 plusser. Ik vind dat wel meevallen liepen ook veel oudere mensen rond ik vond het in ieder geval leuk om 1 keer mee te maken. Verder op Koh Tao worden er ook veel feestje georganiseerd moet je even op google kijken bij the castle ook zeer de moeite waard.

Als je de nachttrein neemt zie je niets want dan is het donker en slaap je. Veel vervoer is ook vaak in de nacht waarom omdat mensen dan overdag de tijd hebben om op de bestemming wat te doen. Ik heb van Hua Hin de nachtbus gedaan en heb dus geslapen ik vond het ok om te doen. Maar goed als jij via surrathani naar Phuket wil gaan prima vind het alleen heel onlogisch klinken. Ik hoor niet veel mensen die op deze manier naar Phuket gaan.

Ik ben al 3 jaar niet meer in NL te vinden dus temperatuur daar is ver van mij bed.

We hadden er 3 gekocht en 2 zijn nog steeds in leven en 1 was inderdaad vrij snel kapot. Deze zijn gekocht in 2005 dus ze gaan best lang mee je moet opletten dat je zware koopt ze hebben namelijk inderdaad kwaliteit verschillen. Ze hebben ze ook nog goedkoper maar die zijn echt heeel slecht. Je moet dus vragen naar betere kwaliteit. Het is trouwens verboden om nep rolexen enzo te verkopen dus heel veel dingen gaan onder tafel en in achterafstraatjes. Wij werden meegenomen naar een achteraf kamertje en daar hebben we ze gekocht en bekeken.

Hi Moira,

Bedankt voor de tips over Koh samui, Koh Tao…dat over de castle op Koh Tao ga ik zeker even opzoeken.
Misschien dan toch mijn reisschema omgooien en eerst naar Koh Samui en eventueel Koh Tao gaan…strand is ook immers strand en een bar een bar. Mocht het me op Koh Samui niet bevallen ken ik nog altijd richting Phuket gaan.

Wat je zegt over de nachttrein is zeker waar…je ziet dan ook weinig, maar het lijkt me leuk om een keertje mee te maken in ieder geval.
Waarom elke reisplanner dan aangeeft, als je met de trein reist en naar Phuket wil om dan uit te stappen op Surat thani en van daaruit met de bus te gaan is mij dan een raadsel?

Doe je goed, het is dat ik mijn werk hier heb anders had ik ook allang weg geweest.

Bedankt voor de tip…wist trouwens niet dat zoiets ook in Bangkok niet legaal was en dacht dat ze op elke hoek van de straat wel te krijgen waren.
Als het niet zo is houd het gewoon op.

Groetjes, Ron

Maar waarom met de bus naar phuket? Vliegen kost iets van 50 euro. Ik vind het zonde om een vakantiedag in de bus te gaan zitten.

Ik zou vliegen naar phuket, na 10 dagen de boot nemen naar phiphi daar een paar dagen blijven dan de boot naar krabi en vandaar naar samui.

omdat surathani het dichtstbijzijnde treinstation is voor phuket

Deze tip ga ik zeker meenemen, wel een goed plan eigenlijk, ook omdat er vluchten rechtstreeks naar Phuket gaan vanuit Nederland geloof ik. Maar dat reisschema klinkt ook aantrekkelijk. Bedankt

Dat had ik dus ook gelezen, vandaar ook de vraag. Merci