hoi
wij zijn 2 avontuurlijke jonge studenten, die dit jaar een uitzonderlijk cadeau kregen van de ouders Jaja, vliegtickets!
Nu zijn we onze reis zo n beetje aan het plannen en komen we al reeds de eerste struikelblok tegen… Waar moeten we landen en terug opstijgen? We zijn van plan om met de camper (2wd) te gaan voor zo n 4 weken in september.
Nu hopen we er op dat jullie ons de interessantste route kunnen zeggen uit deze 4 die we selecteerden. We zijn niet echt op zoek naar het extreem toeristische… Alternatieven zijn zeker welkom!
Hmmmm. Sydney is rond die tijd niet echt handig. Klimaat is dan vergelijkbaar met België in maart. Dus Syd-Brisbane kun je over twisten. Perth is ietsje beter, maar ook daar geldt dat je in winter-lente gaat.
De twee trajekten in noordoosten lijken dus qua land-ervaren (winter is nou niet echt passend voor de Outdoor Lifestyle van Oz) het beste. Noordkust, dus Darwin-Townsville, is dunst bevolkt en echt volop natuur. Townsville-Brisbane is natuur maar ook meer stukjes bewoonde wereld tussenin.
Wat betreft trajectkeuze zou voor mij Sydney-Brisbane afvallen, hoewel Sydney een wereldstad is!
De andere drie is moeilijker…
Traject 1 is het meest toeristisch, maar er zijn dan ook zat mooie en leuke dingen te doen. Ik zou overigens door gaan tot aan Cape Tribulation ten noorden van Cairns.
Op traject 3 maak je onmiskenbaar met de outback kennis.
En op traject 4 kom je vast weinig toeristen tegen hoewel dat ook de moeite waard is.
Jammer dat 4 weken zo om zijn in zo’n gigantisch land…
Wij hebben trouwens aan de oostkust (cairns-brisbane) 3 weken (in juli-aug) een Kea-pop-top- camper gehuurd en dat was super. Aanrader.
Dat traject is ook goed te doen in 3 weken.
Een alternatieve route zou kunnen zijn van Melbourne via de GOR naar Adelaide of Broken Hill, Alice Springs, Darwin. Ook zat te zien!
Hi
Nou nou, geweldig van jullie ouders. Verwennerij…
Nu de reis nog.
Ik weet niet of jullie ook partytijgers zijn of dat jullie het grootste gedeelte van de reis in de bush willen doorbrengen maar ik zou jullie de volgende route willen aanbevelen.
Punt: Met een 2wd campervan mag je alleen op sealed roads rijden.
September is een prima maand vooral voor het noordelijke en middengedeelte. Sydney kan koud zijn of warm. Tijdens de Olympische Spelen in 2000 varieerden de temparaturen tussen 35 gr en 10 gr. Ik zou dan ook niet beginnen in Sydney maar er wel eindigen.
30 dagen de tijd om van Cairns naar Sydney te rijden langs de oostkust.
Far North Queensland is perfect in september. Geen stingers (Box Jellyfish) en niet in de Wet. Geen vakantietijd. Dus ik zou op Cairns vliegen en daar de CV huren. Ook wat rustiger om aan het verkeer en aan de CV te wennen. Beter dan in het drukke Sydney.
Misschien dit schema:
Week 1: Vlucht naar Cairns, Ophalen CV, mooie locatie zoeken (bv Poret Douglas) Bezoeken aan Cape Trib, Daintree NP, Crocodillentoer, bezoek aan het Great Barrier Reef, bezoek aan Kuranda en aan Atherton Tablelands.
Week 2: Van Cairns naar Mission Beach. Naar Townsville, misschien bezoek Magnetic Island. Naar Airlie Beach. Je zult hier zeker vrienden maken. Backpackers paradijs. Een bezoek aan de Whitsundays is aanbevolen (zeiltocht) maar is helaas erg duur. anders gewoon in Airlie Beach. Dan doorrijden naar MacKay (suikerriet), Rockhampton (Steaks!), Bundabergen Hervey Bay. Het stuk tussen Airlie Beach en Rockhampton is niet het mooiste gedeelte.
Week 3: Bezoek aan Fraser Island vanaf Hervey Bay. Wat je ook doet, mis dit niet. Tevens een cruise naar de humpbackwhales. Je bent hier dus tenminste 2 dagen zoet. Dan Naar Noosa heads voor wat luxe en Coulandra aan de Sunshine Coast. Bezoek aan de Australia Zoo (van wijlen Steve Irwin, een bezoek meer dan waard) bij Beerwah en naar Brisbane. Bezoek hier het Koala Centrum, South Bank en doe de CityCat over Brisbane River. Van Brisbane naar de Gold Coast.
Week 4: Bezoek aan de Gold Coast ten zuiden van Brisbane. Ik vind het zelf vreselijk hier maar de meeste jongelui zijn dat niet met mij eens. Partytime!
Dan naar Byron Bay (ook prachtige stranden). Dan naar Sydney en de laatste dagen in Sydney.
De dagtemperaturen langs de kust varieren meestal van 30 graden in Cairns tot 25 in Brisbane maar de avonden kunnen koeler zijn. Een winterjas is niet nodig maar wel een goed jack. Dress in layers zeggen ze hier dan.
Dit is natuurlijk maar een summiere opsomming en we kunnen je veel meer details geven.
De afstand tussen Cairns en Sydney is ongeveer 2500 km, met sidetrips zal je vermoedelijk wel aan de 4000 komen.
Kort over Townsville-Darwin: Dwars door de outback. Er is maar een weg die gelukkig flink verbeterd is. Omdat je met een 2wd nergens van de weg af mag kan dit een beetje saai worden. Mt Isa is niet de mooiste plaats op aarde. Vanaf Mataranga tot Darwin is heel veel te zien en je kunt hier moeiteloos 10 dagen doorbrengen. Geen partyomgeving helaas alhoewel hier ook de nodige backpackers komen.
Perth-Dampier. Hoe kom je nou aan Dampier? Werksteden voor de ertsindustrie zoals Karratha en Port Hedland. Niets voor de beginnende toerist. Broome is fantastisch maar ver weg. En van Broome is geen direkte intercontinentale vlucht mogelijk en het inleveren van de camper hier zal denk ik veel extra geld kosten. Ik vind West Australia het mooiste gedeelte van Australia maar het heeft nogal wat praktische nadelen. Als je zou besluiten naar WA te gaan zou ik adviseren om twee weken naar het noorden van Perth te gaan en twee weken naar het zuiden/oosten maar dit heeft weer als nadeel dat het in september koel kan zijn in Perth en ten ZO.
Schitteren is de route van Perth naar Cervantes (Pinnacles)-Geraldton (het nieuwe Maritime Museum is een must)-Kalbarri (schitterend NP en prachtige stranden), Shark Bay (world heritage site),Coral Bay (voor ons de mooiste locatie ooit) en Cape Range NP voor snorkelen en duiken. Ik zou hier moeiteloos een maand door kunnen brengen. Perth-Exmouth en terug (helaas) is 2500 km.
PS. Ik denk dat ik ook uit naam van de andere posters Erik en Lennart kan spreken door te zeggen dat een reaktie op onze posts zeer op prijs wordt gesteld. Dat ontbreekt er nogal eens aan.
No worries Mate
Yeehaw.
we hebben intussen reeds geboekt voor een vlucht die aankomt in Cairns op 27 augustus en we keren terug op 25 september vanuit Brisbane. bedankt voor alle tips, we gaan het zeker noteren wanneer we onze route in detail uitstippelen! zeker de jonge uitgaansplekjes zijn interessant, er eens goe van genieten als jonge twintigers :hihi:
onze aankomst en vertrekplaats zijn die enige dingen die tot nu toe vastliggen, dus alle tips blijven nog steeds welkom!!!
geweldig ook om te horen dat qua temperatuur alles goed zit in die gebieden!